کد خبر: ۶۳۰۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۵ 16 July 2018

تابناک / افزایش مصرف در ایران در حالی اتفاق افتاده که جمعیت هم زیاد شد و ما همچنان زیرساخت های‌مان را به روز نکرده‌ایم در حالی که باید تولیدات‌مان را افزایش می‌دادیم.

چرا ناگهان در بخش نیروی برق چنین اتفاقی برای مردم افتاد، دلیلش این است که طبق برنامه پنجم ما باید سالی پنج هزار مگابات برق تولید کنیم. ولی فقط ما در سال 1389 این مقدار برق را تولید کردیم ولی از آن به بعد روند کاهشی شدید را در تولید برق داشتم.

حتی در تولید زیرساخت‌ها هم روند کاهشی داشتیم و مشخص بود که اگر ما سالی 6هزار مگابایت تولید برق نداشته باشیم در چند سال آینده مشکلات بسیار بدتری خواهیم داشت. در حال حاضر میزان تولید حداکثری برق ما در کشور حدود 51 هزار و پانصد مگابایت است.

چیزی که در مصرف نیاز داریم 58 هزار و 500 مگابایت است بنابر‌این همین حالا هم هفت هزار مگابات تولید برق کم داریم که باید آن را مدیریت کنیم. تنها راه برای ذخیره این مقدار برق این است که در مناطق مختلف کشور خاموشی دهیم تا این میزان برق را ذخیره کنیم. آنچه معلوم است اینکه خاموشی ها در سراسر کشور همچنان ادامه خواهد داشت تا وقتی که هوا به سمت خنکی پیش برود و مصرف برق مردم هم کمتر و مشکل حل شود. در نهایت چاره ای نداریم جز اينکه منتظر آب و هوا بمانیم تا مصرف برق کم تر شود و ذخیره مان بالا رود. از طرف دیگر خاموشی ها ضررهای بسیار زیادی را به زندگی مردم زده از سوی دیگر باعث شده راندمان کاری کشور پایین بیاید. ما در چند استان ساعت کاری به شکل مرسوم نداریم و کارمندان از کار کردن محروم شده اند. در کشور ما راندمان کاری پایین است آن‌وقت این ادارات تعطیل هم می شوند چه فشاری به کشور می‌آید و چه ضربه‌ای به اقتصاد کشور زده می شود. البته فشار نوسانات برق و قطعی‌های مکرر به دستگاه های برقی خانگی هم فشار بسیار زیادی را وارد می‌کند اما باید زیر ساخت ها را هر چه زودتر تقویت كرده تا از این وضعیت نجات پیدا کنیم. از طرف دیگر باید به مردم آموزش بدهیم کمتر برق مصرف کنند. به هر حال به اندازه مصرف کردن برق در هر کشور نشانه توسعه آن کشور است. من فکر می‌کنم درمورد تولید برق به مشکل برنخورده ایم چون تولیدات نیروگاه ها و ژنراتورهای‌مان از حد استانداردهای جهانی هم پایین‌تر است. افزایش مصرف در ایران در حالی اتفاق افتاده که جمعیت هم زیاد شد و ما همچنان زیرساخت های‌مان را به روز نکرده‌ایم در حالی که باید تولیدات‌مان را افزایش می‌دادیم. ما استفاده بهینه از انرژی را در خیلی از مقاطع نداریم و اصلا راه های آن را نمی‌دانیم. اینجا مقصر مردم نیستند چون امکاناتی را باید برای‌شان قراهم کنیم تا کمتر مصرف کنند. در شهرهای جنوب کشور که گرمای هوا بیداد می‌کند مگر می‌شود به مردم گفت که کولرهای‌شان را خاموش کنند؟ به طور مثال خانه‌هایی که ساخته می‌شود پنجره‌های بزرگی دارد یا چندجداره هستند که این باعث انتقال حرارت شدید به خانه‌ها مي‌شود. امیدواریم با ایجاد نیروگاه‌های جدید بتوانیم مشکل بی برقی را از بین ببریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار