بیلبوردهای پرطرفدار حداقل 300 ميليون تومان قيمت دارد، بنابراين محاسبه 20 تابلو با همين قيمت تقريبا 6 ميليارد تومان خواهد شد
کد خبر: ۶۳۰۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷ 15 July 2018
 

عصر ایران؛ نهال موسوی - اکران فيلم مستند "سريک" ساخته بهاره افشاري راجع به اسب سردار آزمون و ارتباطي که سردار با اسبش دارد چند روزيست جنجال برانگيز شده است، همه ماجرا از آنجا شروع شد که شب افتتاحيه اکران فيلم سريک که همزمان با تولد بهاره افشاري شده بود، فرزاد حسني(مجري مراسم) اعلام مي کند: محمدصادق حسني (سرپرست سازمان ورزش شهرداري تهران) 20 بيلبورد تبليغاتي را به مناسبت تولد بهاره افشاري به او هديه داده است.

مجري از آقاي سرپرست می پرسد که این 20 بیلبورد را در جاهای پرت ندهید و سرپرست سازمان ورزش شهرداری تاکید می کند بیلیورد ها را به انتخاب خود خانم افشاری هر جا که خواستند می‌دهیم.

هزينه ماهانه اجاره تابلوهاي تبليغاتي از سوي شرکت‌هاي تبليغاتي از 25 ميليون تا 700 ميليون تومان است، اما عموما تابلوهاي پرطرفدار حداقل 300 ميليون تومان قيمت دارد، بنابراين محاسبه 20 تابلو با همين قيمت تقريبا 6 ميليارد تومان خواهد شد.

در همان ابتدای پخش شدن این خبر واکنشها به آن شکل گرفت من جمله توئیت مجری شبکه خبر المیرا شریفی مقدم که در نوع خود جالب بود و نوشت: او یک فرشته نبود! چون در نقش خواهر پسر جنجالی تیم رفت جام جهانی، برای یه تولد ساده هم 6 میلیارد هدیه(رانت) گرفت! در کدام مقطع زمانی باید جبران کنه؟ منتظر تکذیبیم، مثل همیشه!

بهاره افشاری، فیلم اسب سردار آزمون، هدیه 6 میلیاردی و افکار عمومی
همین اتفاق هم روی داد و سرپرست سازمان ورزش شهرداری ابتدا تکذیب کرد اما چون ویدیو آن مراسم وجود داشت به نوعی آنرا یک حرکت حمایتی از ورزشکاران و قهرمانان خواند!

این هدیه بیلبوردی همچنان سوال برانگیز و چالشی برای بقیه فیلم‌های شد که در گروه هنر و تجربه در حال اکران هستند و از چنین امکانی برخوردار نیستند، فیلم هایی چون کوپال، رفتن، پاپ و ...

افشانی شهردار تهران هم در پاسخ به پرسش در خصوص اهدای تابلوهای تبلیغاتی به یکی از سلبریتی‌ها به عنوان کادوی تولد که مبلغ آن 6 میلیارد تومان است گفت: بله من هم شنیده‌ام اما این کار در اختیار رئیس سازمان ورزش نیست و سازمان زیباسازی باید در این زمینه تصمیم‌گیری کند. اگر بیلبوردی دیدید که این تبلیغات را انجام داد بعد بیایید بگویید.

این خبرها و تکذیبیه‌اش با واکنش سخنگوی شورای شهر تهران هم همراه شده و او گفت: «مدیران شهری باید مسئولانه سخن بگویند و اگر تکذیب می‌کنند مسئولانه تکذیب کنند. فی نفسه ایرادی در این نیست که سازمان ورزش (شهرداری) برای حمایت از فیلمی با موضوع ورزشی، درخواست بیلبورد به عنوان تبلیغات فرهنگی داشته باشد و در این مورد هم ظاهرا درخواستی به سازمان زیباسازی ارسال شده و تا جایی که مطلع هستم هنوز زیباسازی درخواست را بررسی نکرده و تصمیمی نگرفته است.»

عاقبت بهاره افشاری با توجه به فشار افکار عمومی و نارضایتی مردم در فضای مجازی با انتشار بیانیه‌ای انصراف خود را اعلام کرد و نوشت: به احترام افکار عمومی که این روزها تحت تاثیر فضای التهاب‌آمیز سیاسی دچار سوتفاهم شدند، انصراف خود را از پذیرفتن بیست بیلبورد فیلم «سریک» اعلام می‌کنم.

بهاره افشاری، فیلم اسب سردار آزمون، هدیه 6 میلیاردی و افکار عمومی
پرسش اینست آیا تا بحال چنین حمایتی از فیلم دیگری صورت گرفته است یا خیر این اولین بار است؟ آیا شهرداری انجام چنین حمایت‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است؟ که اگر چنین اتفاقی افتاده باشد خبر خوبی برای سینما مستند و گروه هنر و تجربه است.

پرسش بعدی، آیا روند اهدا این بیلبوردها هیچ ساز و کار قانونی دارد یا خیر، اگر باید روال قانونی طی شود، چرا سرپرست سازمان ورزش شهرداري تهران آنشب در افتتاحیه فیلم چنین قولی را می دهد؟ یک جو زدگی لحظه ای بوده است؟

فارغ از این مثلث شهرداری، بیلبوردهای تبلیغاتی و سلبریتی‌ها (بهاره افشاری و سردار آزمون) نکته دیگری که قابل توجه است و به "سلبریتی سالاری" از آن می توان یاد کرد، نحوه عملکرد گروه هنر و تجربه است گروهی که قرار است از فیلم های مستقل و بدون حامی دولتی یا نهادی حمایت کند.

طبق اعلام سازندگان فیلم سریک، همزمان با برگزاری جام جهانی در روسیه آخرین صحنه های فیلم در سن پطرزبورگ فیلمبرداری شد و هنوز جام جهانی تمام نشده، اکران فیلم شروع شده است!

فیلمسازانی که برای اکران فیلمشان در گروه هنر و تجربه اقدام می کنند معمولا ابتدا فیلم در شورای هنر و تجربه باید تائید شود و بعد از آن بر اساس نوبت فیلم‌ها اکران می شوند، مدت زمانی که حداقل یک الی چند ماه طول می کشد حتی گاهی اوقات فیلمسازانی به طولانی شدن این زمان اعتراض داشته اند و حال پرسش اینجاست که فیلم سریک چگونه به این سرعت توانست اکران شود؟ آیا سایه سردار آزمون و بهاره افشاری باعث این تسریع در اکران شده است؟

بزرگترین درس این اتفاق با تمام فراز و فرودهایش قدرت عصر ارتباطات و دخیل بودن رای افکار عمومی در چنین جریاناتی است، دیگر زمان آن که هر مدیری یا هر تصمیم گیرنده ای بنابر هر دلیلی بخواهد حاتم‌بخشی کند گذشته است چون مردم از طریق فضای مجازی به سرعت در جریان امور قرار گرفته و با ساده ترین شکل ممکن نظر موافق یا مخالف خود را در ارتباط با تصمیم گرفته شده اعلام می‌کنند.

امیدوارم که همگان دریابند که این از پیامدهای دنیای جدید است، عصر جدید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار