مدیرکل محیط زیست خوزستان:
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: برداشت 6 میلیارد مترمکعب از سرشاخه های کارون برای طرح های توسعه کشاورزی و صنعت در استان های بالادست برنامه ریزی شده که در صورت اجرای آنها هیچ آبی به خوزستان نمی رسد.
کد خبر: ۶۲۸۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۱ 11 July 2018

احمدرضا لاهیجان زاده در چهل و هفتمین نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در سالن جلسات استانداری خوزستان، افزود:برداشت آب برای طرح های توسعه صنعت و کشاورزی استان های بالادست، علاوه بر طرح های انتقال آب میان حوزه ای است، که تصویب آنها موردغفلت قرار گرفته است.

به گزارش"تابناک" وی گفت: کاهش آبدهی رودخانه کارون به دلیل برداشت روز افزون و نیز تخلیه پساب های صنعتی و کشاورزی و فاضلاب شهری وضعیت کمی و کیفی این رودخانه را به مخاطره انداخته است.

لاهیجان زاده با اشاره به تدوین طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه کارون افزود: در این طرح سه سناریو پیش بینی شده و در صورت اجرای همه طرح های توسعه و طرح های انتقال آب از سرشاخه های کارون، دیگر هیچ آبی در دارخوین (شادگان) نخواهیم داشت و شوری رودخانه نیز 2 برابر خواهد شد.

وی اضافه کرد: طرح جامع کاهش آلودگی کارون در سال 94 در شورای عالی آب ارایه شده که این طرح در واقع بازنگری طرح گذشته است که در سال 81 مصوب شده بود.لاهیجان زاده هدف از اجرای این طرح را بازنگری و تدوین یک برنامه جامع کاهش آلودگی برای کارون، بازنگری و بررسی وضعیت موجود کمی و کیفی رودخانه، تحلیل روند تغییرات کمی منابع آب در بازه زمانی 30 ساله، برآورد بارآلودگی و سهم منابع آلاینده و تعیین اولویت ها و برآورد سهم پروژه ها در کاهش آلودگی بیان کرد.

وی ادامه داد:میانگین بلند مدت دبی ماهانه در بازه زمانی (1360 تا 1390) در این طرح بررسی شده و نتایج حاکی از کاهش قابل توجه دبی میانگین در 10 سال گذشته است.

وی با اشاره به بررسی 16 پارامتر و شاخص و تعیین سهم منابع آلاینده رودخانه های کارون و دز در طرح جامع، گفت: بر این اساس آلاینده های صنعتی 30 درصد، آلاینده های شهری 35 درصد و آلاینده های کشاورزی و کشت و صنعت ها نیز 35 درصد آلودگی رودخانه های کارون و دز را به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: پس از ارایه طرح جامع کاهش آلودگی کارون در شورای عالی آب، پروژه های پیشنهادی این طرح برای ساماندهی رودخانه 230 هزار میلیارد ریال برآورد شد و در نهایت مقرر شد 87هزار میلیارد ریال به طرح های اولویت دار رودخانه اختصاص یابد.

به گفته وی، پارسال 95 هزار میلیارد ریال به آب و فاضلاب شهرها اختصاص یافته و بر اساس مصوبات، هر کدام از دستگاه های مرتبط مکلف است اعتبارات استانی، ملی و برون سازمانی را برای اجرای طرح های مرتبط با خود جذب کند.

در سال آبی جاری، رودخانه کارون با 65 درصد خشکسالی روبه رو است. کاهش شدید حجم آب این رودخانه باعث نفوذ دریا به رودخانه و افزایش شوری آب در شهرهای خرمشهر و آبادان و اعتراضات مردمی شده است. تاکنون 12 طرح انتقال آب در حوضه کارون بزرگ (کارون و دز) به فلات مرکزی با حجم 2 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب در مرحله بهره برداری و یا اجرا قرار دارد.

بلاتکلیفی کارون در اهواز

همچنین در ادامه این نشست مصوبه سه سال پیش شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون در زمینه لایروبی و پاکسازی نیزارهای رودخانه کارون در مقطع اهواز، که اجرایی نشده بود، دوباره طرح و بررسی شد.

لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در این باره گفت: رشد نیزارها در رودخانه کارون به دلیل ورود آلاینده ها و فاضلاب های شهری بوده و مشکلاتی همچون از بین بردن زیبایی منظر رودخانه، تکثیر موجودات جونده و آتش سوزی در نیزارها (به ویژه در روزهای اخیر) را بوجود آورده است.

وی افزود: سه سال پیش سازمان آب و برق خوزستان، شهرداری اهواز و سازمان عمران ساحل کارون در تفاهم نامه ای قرار بود پاکسازی و لایروبی را انجام دهند، اما این تفاهم نامه اجرایی نشد.لاهیجان زاده با انتقاد از نبود متولی مشخص برای مدیریت رودخانه در مقطع اهواز گفت: روز شنبه آینده در دادگاه طرح دعوای قضایی علیه سازمان های مرتبط از سوی اداره کل محیط زیست انجام می شود.

در پی اختلاف نظر میان سازمان آب و برق خوزستان و شهرداری اهواز، درباره مدیریت رودخانه کارون در مقطع این کلانشهر، به پیشنهاد هاشمی زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان مقرر شد، پیش از طرح دعوای قضایی ابتدا کمیته ای برای بررسی این موضوع و تعیین متولی همچنین تعیین تکلیف مصوبه پاکسازی رودخانه تشکیل شود.

تخلیه فاضلاب عفونی 2 بیمارستان

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه ای مرکز بهداشت خوزستان نیز در این نشست گفت: فاضلاب 2 بیمارستان راه زینب ماهشهر و امید لالی بدون تصفیه و به صورت خام وارد شبکه فاضلاب شهری می شود.

فرهاد صفدری افزود: 38 بیمارستان در خوزستان زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز است که به جز 2 بیمارستان همگی مجهز به سیستم تصفیه خانه فاضلاب عفونی هستند.وی بیان کرد:تصفیه خانه بیمارستان های امام خمینی(ره) رامهرمز و شهید چمران سوسنگرد به تازگی وارد مدار شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار