تابناک / طبیعت زیبا و خدادادی سراوان این روزها نفسش به شماره افتاده و به جای اینکه منبع زیبایی، تولید اکسیژن و هوای پاک برای مردم باشد به کوهی از زباله و سیاهی تبدیل شده که در این روزهای گرم چیزی جز بود بد تعفن برای اهالی منطقه ندارد.
کد خبر: ۶۲۸۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵ 09 July 2018

تابناک / طبیعت زیبا و خدادادی سراوان این روزها نفسش به شماره افتاده و به جای اینکه منبع زیبایی، تولید اکسیژن و هوای پاک برای مردم باشد به کوهی از زباله و سیاهی تبدیل شده که در این روزهای گرم چیزی جز بود بد تعفن برای اهالی منطقه ندارد.

بیش از 30 سال است که جنگل های زیبای سراوان محل دفن زباله های خانگی، صنعتی و بیمارستانی رشت بوده و شیرابه های سمی حیات سالم را نه تنها از درختان موجود در برخی نقاط سراوان بلکه مردم این منطقه نیز سلب کرده است.

زیبایی های طبیعت زیبا و خدادادی سراوان این روزها با ورود روزانه ۶۰۰تن زباله نفسش به شماره افتاده و به جای اینکه منبع زیبایی، تولید اکسیژن و هوای پاک برای مردم باشد به کوهی از زباله و سیاهی تبدیل شده که در این روزهای گرم چیزی جز بود بد تعفن برای اهالی منطقه به ارمغان ندارد.

 

عمق فاجعه سراوان که باید تلنگری برای مسئولان خدمتگزار باشد، باعث شده تا مردم با انواع و اقسام بیماری ها و امراض دسته پنجه نرم کرده و روزهای سختی را سپری کنند ضمن اینکه هجوم مگس ‌ها آسایش مردم سراوان را مختل کرده است.

جاری شدن بیش از ۱۰ لیتر شیرابه زباله در ثانیه و نفوذ به آبهای سطحی و زیرزمینی، آلودگی خاک، خشک شدن ریشه درختان، رشد جانواران موذی، شیوع برخی بیماری ها، بوی مشمئز کننده و متعفن دستاورد سال‌ها انباشت زباله در منطقه زیبای سراوان است که نشان دهنده عمق فاجعه در این دیار سرسبز است.

 

سالهاست که مردم این منطقه نیازمند اقدام جهادی مسئولان در رفع این مشکل انسانی و زیست محیطی هستند اما تاکنون کسی نتوانسته برای مدیریت سراوان کاری انجام دهد.

 

 روز به روز اوضاع سراوان بر اثر عدم مدیریت و ساماندهی، وخیم تر می شود و مردم منطقه از بوی بد زباله ها به تنگ آمده و به انواع و اقسام بیماری ها مبتلا شده اند، ادامه حیات و زندگی در این منطقه غیرقابل تحمل است و باید به فکر چاره جویی بود.

 

پنج شنبه گذشته (14 تیر)، شورای اداری استان گیلان با حضور نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشوربا اولویت مسائل زیست محیطی در استانداری گیلان برگزار شد که تمام نمایندگان استان بر حل معضل سراوان تاکید کرده و خواستار نگاه ویژه و عزم دولت در رفع این معضل شدند.

 

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست کشور  در این جلسه وضعیت پسماند در استان های شمالی را فراتر از بحران دانست و بیان کرد: پسماند در حال مدفون کردن شمال کشور است  و استان های شمال قربانی پسماند می شوند.

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در مجلس با تاکید بر مسائل زیست محیطی استان به معضل زباله سراوان اشاره و بیان کرد: زباله سراوان نه تنها شهر رشت و آبهای زیرزمینی این شهرستان را آلوده کرده بلکه موجب بروز و شیوع امراض مختلفی در این منطقه شده و گرفتاری هایی را برای مردم ایجاد کرده است.

 

محمدصادق حسنی، نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه زباله سراوان یک بحث ملی است اظهار کرد: حل معضل سراوان در توان استان نبوده و با اعتبارات استانی قابل حل نیست، باید از اعتبارات ملی برخوردار شود تا ساماندهی گردد.

 

وی با اشاره به وضعیت بد مردم سراوان بر اثر شیرابه ها گفت:  مردمی که در منطقه سراوان زندگی می کنند هموطن ما هستند که بر اثر عدم مدیریت، مبتلا به انواع بیماری ها شدند و ما مقصر هستیم.

 

غلامعلی جعفرزاده، نماینده مردم رشت در مجلس هم با ابراز تاسف از وضعیت سراوان اظهار کرد: وضعیت کنونی سراوان نشان دهنده این است که تمام حرف های ما در خصوص رسیدگی به معضل سراوان در حد شعار بوده و محقق نشده است.

 

وی با بیان اینکه بر اثر دفن زباله در منطقه سراوان، 14.5 هکتار از جنگل های گیلان از بین رفته است افزود: حل مشکل سراوان نیازمند همت ملی است.

 

 همگان حل مشکل سراوان را نیازمند جهادی ملی و حمایت ویژه دولت می دانند که از توان استان خارج بوده و قادر به ساماندهی آن نمی باشد.

 

آری بعد از گذشته 30 سال از معضل سراوان با کوتاهی های انجام شده در این خصوص، هنوز به دنبال راه حلی برای رفع این مشکل هستیم  و همچنان نمی دانیم آیا زخم های سراوان التیام می یابد؟!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار