کد خبر: ۶۲۶۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۶ 05 July 2018

تابناک گیلان / یکی از دلایلی که کارشناسان اقتصادی برای اوضاع نابسامان کنونی عنوان کرده‌اند، از بین رفتن اعتماد به سیستم اقتصادی و سیاسی کشور است. این افراد بر این باورند در سالیان گذشته به دلیل بدعهدی‌های مکرر که از سوی نظام بانکی و همچنین سیاسی کشور شاهد بودند، دیگر به کارگزاران آن ‌گونه که باید، اعتماد ندارند.

به گزارش «تابناک»؛ این بی‌اعتمادی‌ها باعث شده است تا سیاست‌های اقتصادی دولت به ویژه در سال‌های اخیر توفیق چندانی به دست نیاورد و شاید یکی از دلایلی هم که برای تغییر در کابینه مطرح می‌شود، با نیم‌نگاه به این موضوع باشد، و انتظار بر این است که با روی کار آمدن افراد جدید، شاید بتوان یک اعتماد نسبی در میان مردم ایجاد کرد.

عبدالرضا هاشم زایی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: من دو سال قبل در روز افتتاح مجلس به عنوان رئیس سنی مجلس در نطق افتتاحیه از رئیس‌جمهور و تیم اقتصادی آن در کنترل تورم تشکر کردم، ولی همان‌جا از وی خواستم تیم اقتصادی خود را تغییر دهد، چون در این تیم جسارت لازم برای ایجاد تحرک و توسعه اقتصادی دیده نمی‌شد.

وی گفت: ما آن زمان از روی دلسوزی گفتیم اما الآن اوضاع فرق کرده. به نظر من، این تغییر به یکی از ضروریات تبدیل شده است؛ هرچند اعتقاد دارم شاید تغییر چند نفر در کابینه نتواند آن‌چنان که باید اقتصاد را شکوفا کند، دست کم احترامی به افکار عمومی و نوعی احترام به مردم است.

این نماینده مجلس افزود: در هر جلسه، یکی از اصلی‌ترین مطالبات مردم تغییر در کابینه است، مردم فکر می‌کنند اگر یک نفر برود و فرد دیگری بیاید، همه‌چیز درست می‌شود. اگر در کشورهای دیگر چنین اتفاقاتی رخ می‌داد، کل کابینه استعفا می‌کرد، ولی ما در این کشور یک عذرخواهی از مسئولان نمی‌بینیم که حداقل مردم خوشحال شوند. بیست سال پیش ما در فرانسه بودیم، راننده وزیر کشور یک ‌بار سرعت غیرمجاز رفته بود ، طوری برخورد کردند که وزیر مجبور به استعفا شد.
ما در این کشور شب می‌خوابیم، صبح ثروت یک‌سوم می‌شود. یکی پیدا نمی‌شود که گردن بگیرد و کسی نیست که یک یادداشت صادقانه بنویسد و بگوید، من رفتم، دیگری بیاید که بتواند اوضاع را جمع کند. البته این‌یکی از علت‌هاست.

وی گفت: مسأله مهم‌تر اینکه تا زمانی که ما سیاست بین‌المللی خود را اصلاح نکنیم، قطعاً به توسعه نخواهیم رسید. مسأله دیگری هم که غیر از این وجود دارد، موضوع اتحاد داخلی است. ما در این شرایط به اتحاد نیاز داریم، نه متهم کردن دیگران. یک نفر اصلاح‌طلبان را به خیانت و غرب‌زدگی و اصلاح‌طلبان بقیه را به بی‌سواد بودن و ... متهم می‌کنند.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: باید این موضوعات را رها کنیم تا در کشور همدلی ایجاد شود، الآن کشور نیاز به همدلی میان احزاب دارد که متأسفانه اصلاً دیده نمی‌شود. عامل دیگری که باعث می‌شود تا مردم به سیستم اعتماد نداشته باشند، تبعیض است.

همین موضع ارز را نگاه کنید. می‌گویند شلوغی‌ها از بازار علاءالدین شروع‌شده و به بازار تهران رسیده است. طرف تبعیض را می‌بیند و می‌بیند که مغازه بغل‌دست خود چون آشنا دارد، ارز دولتی دریافت و موبایل وارد کرده اما او نتوانسته بگیرد. خوب این‌ها حساب و کتاب ندارد و نیروهای امنیتی با مفاسد اقتصادی برخورد نمی‌کنند. باید هر چه زودتر دادگاه‌های عادلانه و حتی صحرایی تشکیل شود و با این مفسدان با سرعت برخورد شود. این‌ها ابزارهایی است که می‌تواند اقتصاد کشور را به رونق بیندازد و مردم را امیدوار کند.

همه باید ملی فکر کنند، حتی ائمه جمعه هم باید ملی انتخاب شوند. فکر می‌کنید چرا مردم به رسانه‌های خارجی نگاه می‌کنند، یک دلیل بیشتر ندارد. مردم اعتمادی به رسانه‌های داخلی ندارند، این اعتماد باید برگردد و با خطبه و نصیحت و ... هم نمی‌شود باید ابزار این اتحاد در کشور فراهم شود و مردم ‌باور کنند که من نوعی حرف راست می‌گویم تا زمانی که این موضوع حل نشود، اوضاع خطرناک خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار