دومین همایش ملی پیشگیری از حوادث غرق شدگی به میزبانی مرکز تحقیقات تروما گیلان و همکاری معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان با حضور سید محمد هادی ایازی معاون اجتماعی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی کشور، علی اصغر جمشید نژاد معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان، امیر محمدپور سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری گیلان، شاهرخ یوسف زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان،علی داوودی معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی گیلان،میر شمس مومنی زاده فرماندار شهرستان بندر انزلی،در سالن همایش های آموزش و پرورش دهکده ساحلی شهرستان بندر انزلی حول پیرامون پیشگیری از غرق شدگی برگزار شد.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت بر لزوم طراحی و ساخت فضا سازی،احداث زیرساخت،اطلاع رسانی،وضعیت بهداشتی دوره های آموزش همگانی و تدوین آیین نامه اجرایی بهداشت و درمان تاکید کرد.

دکتر ایازی با اشاره به آمار مرگ و میر در غرق شدگی بیان کرد : غرق شدگی بعد از حوادث جاده ایی دومین عامل شایع مرگ و میر غیر عمد شناخته میشود و بر اساس آمار پزشکی قانونی در کشور ۱۰۲۶ نفر با رشد ۱۲.۴ درصد نسبت به سال گذشته بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست دادند.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با تشریح وظایف بخش بهداشت و درمان در بحث غرق شدگی اظهار داشت : در بحث غرق شدگی باید تمهیداتی را بیاندیشیم و زیر ساخت های اولیه را آماده و اقداماتی را در این راستا انجام دهیم که تلفات کاهش پیدا کند و با هماهنگی و نظارت بر دانشگاه های علوم پزشکی استان های ساحلی و همکاری با واحد های صدا و سیما در تهیه مستند و فرهنگ سازی و مشاوره به خانواده ها را در دستور کار قرار دهیم.

در ادامه معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان با اشاره به پتانسیل های گیلان در بحث گردشگری اظهار داشت : استان گیلان با وجود پتانسیل های موجود و ظرفیت دریا گردشگر پذیر می باشد و باید ساختار مناسب را در سواحل دریا با محور ایمنی برای مردم فراهم کنیم.

جمشید نژاد با اشاره به میزان مرگ و میر ناشی از غرق شدگی ادامه داد:  میزان مرگ ناشی از غرق شدگی در شمال ایران ۱.۴ در هر صد هزار نفر است که به کمتر از ۹.۰ در صد هزار نفر در مرکز ایران که به دریا دسترسی وجود ندارد می رسد همچنین شناسایی استراتژی های غرق شدگی اهمیت زیادی دارد، زیرا پیشگیری موثر از غرق شدگی نیاز به شناسایی این استراتژی ها دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان با تشریح پدافند غیرعامل عنوان کرد :  پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب‌پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار گیلان با تاکید بر نقش پدافند غیرعامل در بخش بهداشت و درمان افزود:  باید برای تجهیز و آمادگی مراکز درمانی و بیمارستانها که برای زمان وقوع بحران از مهم ترین رسالت های دانشگاه علوم پزشکی برای وقوع بلایا و حوادث قلمداد می شود پیشبینی شود، بر این اساس باید برای مراکز اورژانس و بیمارستانها و بخش های امداد رسانی پیش بینی های لازم برای زمان وقوع بحران انجام شود.

جمشید نژاد با اشاره به همکاری دستگاه های مختلف با پدافند غیر عامل خاطرنشان کرد : حمایت و همکاری مسئولین سازمان ها و دستگاه های مختلف در تأمین شرایط آمادگی زمان وقوع بحران را فوق العاده حیاتی می باشد و و نقش مدیریت پدافند غیر عامل استانداری در ایجاد این هماهنگی بسیار پررنگ تر است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تشریح انواع حوادث بیان کرد : امروزه تروما یکی از علل اصلی مرگ و میر در ایران است که روزانه در بیشتر نقاط دنیا به وقوع می پیوندد و طبق آمار ۵۰ درصد علل تروما در دنیا تصادفات رانندگی و حوادث جاده ایی است و مرگ های ناشی از جراحات رانندگی بالاترین میزان مرگ ناشی از جراحات غیر عمدی را در دنیا به خود اختصاص داده است و بیشتر این موارد نیز در کشورهای در حال توسعه دیده می شود.

یوسف زاده با اشاره به مقوله سیستم تروما اظهار داشت: یک تلاش هماهنگ و سازمان ­یافته در یک منطقه جغرافیایی تعریف شده می ­باشد که طیف گسترده­ای از مراقبت­ها را برای همه بیماران مجروح ارائه می­دهد و با سیستم بهداشت و درمان عمومی محلی هماهنگ است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان مرکز تحقیقات تروما گیلان را ارزنده برشمرد و گفت : مرکز تحقیقات تروما گیلان بعنوان تنها مرکز تحقیقات مصوب شمال کشور و یکی از مراکز مهم تحقیقاتی شمال که در همه موارد پزشکی پیشتاز است.

 لازم به ذکر است : در این همایش یک کتاب با عنوان محوریت پیشگیری از غرق شدگی توسط معاون اجتماعی وزیر بهداشت و درمان کشور رونمایی شد.