کد خبر: ۶۲۰۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ 17 June 2018

تابناک / محمدپور گفت: با کاهش تراز یک و نیم متری آب دریای خزر، آب تالاب انزلی نیز کاهش یافته و وضعیت این تالاب نامناسب است.

قربانعلی محمد پور مدیر کل محیط زیست استان گیلان در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با آخرین وضعیت تالاب انزلی اظهار کرد: بر اساس برنامه‌های توسعه گردشگری در استان گیلان، توجه به تالاب انزلی نسبت به گذشته بیشتر شده است.

وی در خصوص احیای تالاب انزلی نیز گفت: بهره‌برداری اصولی از تالاب انزلی و همچنین رسوب گذاری تالاب و استفاده از پمپاژ جهت احیای رودخانه‌های پایین دست تالاب انزلی از جمله برنامه‌های احیا است و تاکنون این برنامه‌ها به خوبی پیش رفته است.

محمد پور با اشاره به ریختن فاضلاب به تالاب انزلی تصریح کرد: متاسفانه کلبه‌هایی که در اطراف تالاب انزلی قرار دارند و فعالیت می‌کنند، فاضلاب های خود را به تالاب می‌ریزند و هیچ نظارتی نیز بر فعالیت این کلبه‌ها نمی‌شود که همین موضوع موجب آلودگی‌های زیست محیطی و همچنین نابودی زیستگاه‌های حیات وحش از جمله پرندگان مهاجر می‌شود.

وی در ادامه افزود: بازسازی و ساماندهی کلبه‌های شناور و توسعه گردشگری در منطقه می‌تواند از بروز آلودگی‌های زیست محیطی جلوگیری کند.

مدیر کل محیط زیست استان گیلان بیان کرد: اگر برنامه توسعه و بهسازی تالاب انجام نشود، این تالاب نیز مانند سایر تالاب‌های مهم کشور خشک می‌شود.

وی افزود: باید اشخاصی که وارد تالاب می‌شوند را نسبت به وضعیت زیست محیطی تالاب حساس کنیم و این موضوع زمانی رخ می‌دهد که مردم به محیط زیست خود اهمیت دهند.

محمدپور گفت: تالاب انزلی هم اکنون در بدترین شرایط خود قرار دارد، چراکه بر اساس گزارش وزارت نیرو، آب دریای خزر با کاهش تراز یک و نیم متری مواجه شده و همین موضوع باعث کاهش آب تالاب انزلی شده است.

وی ادامه داد: بخش ‌های جنوبی تالاب کاملا خشک شده است و همین مسئله موجب سوء استفاده افراد سودجو برای بهره‌برداری غیرعلمی از بخش خشک شده تالاب شده است.

مدیر کل محیط زیست استان گیلان تصریح کرد: تراز و ارتفاع بخش‌هایی از تالاب که آب دارد، شاید به کمتر از 40 سانتی‌متر رسیده باشد که همین موضوع خطر تصرف عدوانی مناطقی از تالاب توسط اهالی منطقه را با خود به همراه دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار