تابناک / اسدالله عباسی عصر امروز در حاشیه بازدید از روستای سیل‌زده کاکرود بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودسر با اشاره به آسیب‌های واردشده به بخش براثر رانش زمین اظهار کرد: رانش زمین در کاکرود موجب شده تا راه ارتباطی کاکرود با روستاهای پایین و بالادست بخش رحیم‌آباد قطع شود.
کد خبر: ۶۱۹۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹ 16 June 2018

تابناک / اسدالله عباسی عصر امروز در حاشیه بازدید از روستای سیل‌زده کاکرود بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رودسر با اشاره به آسیب‌های واردشده به بخش براثر رانش زمین اظهار کرد: رانش زمین در کاکرود موجب شده تا راه ارتباطی کاکرود با روستاهای پایین و بالادست بخش رحیم‌آباد قطع شود.

 

همه چیز درباره رانش زمین در روستای کاکرود املش / فعلا 4 نفر فوت کردند! / استاندار هم راهی منطقه شد+تصاویر

 

وی با اشاره به مفقودی چهار تن در جریان این حادثه دل‌خراش افزود: ستاد مدیریت بحران تمام تلاش خود را به کار گرفته تا اجساد مدفون‌ شده در لابه‌لای گل‌ولای را پیدا کند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور استاندار، معاون عمرانی و رئیس بنیاد مسکن گیلان در محل حادثه گفت: تاکنون ستاد مدیریت بحران تلاش کرده تا علاوه بر کاوش برای یافتن اجساد، راه‌های ارتباطی این روستا را با ایجاد راه مواصلاتی جدید بازگشایی کنند تا روند خدمات‌رسانی با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه یافتن راه برای بازگشت مسافرانی که در بالادست گرفتار شده‌اند از دیگر اولویت‌های ستاد مدیریت بحران در این روستا است، افزود: ستاد مدیریت بحران در تلاش است تا پس از فراهم کردن شرایطی برای برگرداندن مسافران به شهر سریعاً به فکر نان و سایر آذوقه سیل‌زدگان باشند.

عباسی با بیان اینکه با تلاش متولیان و نیروها خدماتی آب روستای کاکرود متصل شده، مطرح کرد: نیروهای امدادی از جمله هلال‌احمر، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در محل سیل‌زده حضور دارند و عملیات امدادرسانی با سرعت در حال پیشروی است تا ابتدا اجساد مفقودشده را پیدا و سپس راه‌های مواصلاتی را بازگشایی و در صورت نیاز ترمیم کنند.

وی در پاسخ به اینکه وسعت رانش بسیار زیاد بوده و احتمال رانش مجدد نیز وجود دارد، توضیح داد: سیل و شدت آن موجب شده تا بخش وسیعی از روستای کاکرود در معرض رانش قرار بگیرد.

نماینده مردم رودسر و املش در خانه ملت با اشاره به اینکه این حجم از وسعت رانش در 20 سال اخیر کم‌سابقه است گفت: درگذشته بخشی از این روستا جزء مناطق رانشی اعلام‌ شده بود.

عباسی بر لزوم اقدامات پیشگیرانه در جهت کاهش به مردم ساکن در این روستا تأکید کرد و گفت: برای اینکه بیشتر به مردم آسیب نرسد لازم است طرح مناسب برای سدبندی، آبخیزداری و مهار آب در روستای کاکروداجرایی و با هدایت صحیح آب از تهدید مجدد سیل ب مردم جلوگیری شود.

وی با اشاره به تخریب پل روستای کاکرود گفت: نوبخت برای ساخت و ترمیم این پل قول مساعد و همکاری داده‌اند، امیدواریم هرچه سریع‌تر پل ارتباطی روستا با روستاهای هم‌جوار هرچه سریع‌تر احداث و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در خانه ملت مردم را به آرامش و خونسردی دعوت کرد و گفت: همه مسئولان در تلاش هستند تا روستا به آرامش خود برسد و خدمات عمرانی برای منطقه فراهم شود و این مهم تنها با همکاری و اهتمام مردم میسر خواهد شد.

 

سپاه در منطقه حادثه‌دیده اشکورات برای امدادرسانی مستقر شد


فرمانده سپاه ناحیه رودسر با اشاره به حضور تیپ نیرو مخصوص نیروی زمینی سپاه در منطقه حادثه‌دیده کاکرود اشکورات رودسر گفت: ادامه رانش زمین عملیات امدادرسانی را مختل کرده است.

سرهنگ پاسدار ناصر پورکریمی اظهار داشت:‌ با وجود استقرار تیپ نیروی مخصوص میرزاکوچک‌خان نیروی زمینی سپاه در منطقه اشکورات رودسر، استمرار لحظه‌به لحظه رانش زمین عملیات امدادرسانی به حادثه دیدگان را مختل کرده است.

فرمانده سپاه ناحیه رودسر با اعلام این خبر که رانش زمین در منطقه هر لحظه ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد اعلام کرد:‌ اگر اوضاع در اشکورات رودسر به همین منوال پیش برود برخی از روستاهای مجاور منطقه حادثه دیده باید سریعاً تخلیه شوند.

پورکریمی از استقرار تجهیزات و انواع بیل‌های مکانیکی در منطقه خبر داد و افزود:‌ به توجه به عمق رانش و گل‌ولای انباشته شده، کار امدادرسانی ممکن نیست به همین علت سپاه ناحیه رودسر نسبت به انتقال تجهیزات سنگین و مورد نیاز آواربرداری اقدام کرد.

وی به حضور فرمانده گردان بیت‌المقدس و دیگر نیروها در محل حادثه اشاره کرد و بیان داشت:‌ نیروهای سپاهی و بسیج تمام تلاش خود را در جهت کمک به آسیب‌دیدگان از جمله شرکت در عملیات جست‌وجو و انتقال بیماران به مراکز درمانی انجام داده‌اند.

فرمانده سپاه ناحیه رودسر تعداد منازل مسکونی تخریب شده را 4 باب اعلام کرد و ابراز داشت:‌ یکی از منازل مسکونی که در پایین‌دست روستای کاکرود واقع بوده بر اثر حادثه جاری‌شدن سیل و رانش زمین به‌طور کامل زیر گل‌ولای مدفون شده است.

پورکریمی آخرین آمار کشته‌شدگان سیل اخیر در اشکورات رودسر را 4 نفر اعلام کرد و گفت:‌ عمق گل‌ولای در برخی مناطق حتی از 3 متر هم فراتر رفته و به مرز 6 متر رسیده است به همین خاطر جست‌و‌جوی افراد مدفون شده بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه تأمین آذوقه یکی از مشکلات اصلی اهالی منطقه است تصریح کرد:‌ راه ورودی و دسترسی به روستای کاکرود مسدود شده است که به انضمام سه روستای دیگر مستقر در بالادست به کمک‌های امداد هوایی شدیداً نیازمند هستند.

فرمانده سپاه ناحیه رودسر از بررسی میدانی جهت پیدا کردن اجساد مفقودان حادثه خبر داد و گفت:‌ نیروهای سپاه و بسیج به‌صورت میدانی و با وجود همه مشقات بیش از 12 کیلومتر از عرض رودخانه کاکرود را ‌طی کردند اما هیچ نشانی از مفقودان حادثه به‌دست نیامد.

 

امداد رسانی در منطقه سیل زده رودسر


40 امدادگر هلال احمر در منطقه سیل زده کاکرود رحیم آباد رودسرمستقر هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان امروز گفت : 40 امدادگر این نهاد امداد رسان در قالب 10 تیم از رشت ، رودسر، املش و لنگرود در منطقه سیل زده مستقر هستند.
آقای ولی پور با بیان اینکه در این حادثه چهار نفر مفقود شدند افزود : تلاش تیم های جستجو برای پیدا شدن مفقودان ادامه دارد.
استاندار گیلان هم که امروز از منطقه سیل زده کاکرود رحیم آباد رودسر بازدید کرد ، گفت : همه دستگاه های امدادرسان از دیشب در این منطقه مستقر شد.
آقای سالاری با بیان اینکه تلاش ها برای پیدا شدن چهار مفقودی این حادثه ادامه دارد گفت : به گفته شاهدان عینی سیلاب به چند خودرو هم خسارت وارد کرد که احتمال دارد تعداد مفقودین افزایش یابد.
وی در خصوص بازگشایی راه رحیم آباد - قزوین هم که بخشی از آن به علت سیلاب تخریب شده است گفت : تا زمانی که این راه بازسازی نشود مردم می توانند از راه های فرعی که البته دورتر است استفاده کنند.

۴ نفر بر اثر سیل در اشکورات رودسر جان باختند/ احتمال افزایش شمار جانباختگان

 

استاندار گیلان با بیان اینکه همه دستگاه های حوزه مدیریت بحران استان و شهرستان آماده به کار هستند، در تلاشیم هرچه زودتر وضعیت خدمات دهی به آسیب دیدگان رانش زمین و سیلاب در شهرستان رودسر به حالت عادی برگردد.

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان؛ دکتر مصطفی سالاری در این گفتگو که پیش از ظهر امروز و در حاشیه بازدید از وضعیت خدمات رسانی به آسیب دیدگان صورت گرفت، اظهار داشت: متاسفانه رانش زمین و‌ سیلاب که ساعت ۱۷ عصر روز گذشته در روستای کاکرود رحیم آباد به وقوع پیوست سبب شد جان ۴نفر از عزیزان هم استانی ما گرفته شود.

 

وی با اشاره به استقرار اکیپ های سازمان هلال احمر در آغازین ساعات این رخداد، خاطرنشان کرد: مدیران کل حوزه های زیرساختی استان جهت کنترل اوضاع در محل حادثه حضور دارند.

 

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر لزوم‌ برقراری امکانات زیرساختی نظیر آب و برق در منطقه، گفت: شرایط برای برقراری زندگی روزمره مردم مدیریت شود.

 

دکتر سالاری اضافه کرد: مسیر دسترسی ۶۰ الی ۷۰ روستای شهرستان دچار مشکل شده است که اکیپ های راهداری در حال رفع مشکل و بازگشایی معابر هستند و امید داریم تا عصر امروز محقق شود.

 

وی با اشاره به فعالیت اکیپ های گشت زنی و تجسس برای یافتن اجساد و آسیب دیدگان حادثه مذکور، تاکید کرد: عملیات با دقت و‌ سرعت انجام گیرد تا هرچه زودتر نگرانی خانواده ها برطرف گردد.

 

استاندار گیلان در پایان سخنانش ضمن اشاره به جابجایی برخی خودروهای موجود در مناطق سیلاب زده شهرستان و بیان اینکه هنوز میزان تلفات دقیقا مشخص نیست، تصریح کرد: متاسفانه ممکن است تلفات بیش‌تری داشته باشیم.

 

سیل و رانش زمین در اشکورات رودسر به روایت تصویر

 

وقوع سیل و رانش زمین در روستای کاکرود اشکورات رحیم آباد رودسر در استان گیلان باعث مفقود شدن 4 نفر شد و خسارات زیادی برجای گذاشت.

احتمال افزایش خسارات جانی، مالی‌ و آمار مفقودان این حادثه وجود دارد.

عکس از امید رجبی‌پور کشایه

 

"گل و لای ۳ متری" علت کندی جست‌و‌جوی مفقودان سیل اشکورات رودسر است


بخشدار رحیم‌آباد رودسر با اشاره به اینکه تاکنون هیچ‌کدام از مفقودان حادثه سیل در روستای کاکرود اشکورات رودسر پیدا نشده‌اند گفت:‌ گل و لای سه متری ‌ناشی از رانش زمین عملیات جست‌وجو را مختل کرده است.

منصور سعادت‌نژاد اظهار داشت:‌ سیل و رانش زمین در روستای کاکرود رحیم‌آباد اشکورات رودسر موجب تجمیع گل و لای بسیار زیادی در منطقه شده به همین خاطر جست‌و‌جوی مفقودان حادثه با کندی پیش می‌رود.

بخشدار رحیم‌آباد رودسر عنوان کرد:‌ حجم بارندگی و رانش زمین در منطقه کاکرود به حدی بوده است که گل‌ولای بودجود آمده در برخی نقاط به حدود سه متر هم می‌رسد به همین علت عملیات امدادرسانی و جست‌وجوی حادثه‌دیدگان تاکنون کند پیش رفته است.

وی خاطرنشان کرد:‌ جلسه مدیریت بحران با حضور استاندار گیلان و کلیه مدیران کل ادارات استان در منطقه برگزار شد که با دستورات صادر شده و تقسیم کارها به جز مشکل قطع راه دسترسی در حال حاضر برق و آب شرب مردم منطقه وصل شده است.

سعادت‌نژاد کشته شدن 4 نفر را در این حادثه قطعی دانست و گفت:‌ به علت وسعت حادثه و طبق آنچه که از شواهد امر و بنا به گفته مردم محلی منطقه بر می‌آید احتمال افزایش آمار مفقودان و کشته‌شدگان حادثه سیل دیروز در منطقه کاکرود بسیار زیاد است.

بخشدار رحیم‌آباد رودسر مهم‌ترین مشکل فعلی مردم منطقه را تخریب راه دسترسی اعلام کرد و افزود:‌ راه جایگزینی برای تردد مردم انتخاب شده اما با توجه به وسعت تخریبی که در ‌مسیر اصلی رخ داده بازگشایی و ترمیم آن به زمان بسیار زیادی نیازمند است.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار