تابناک گیلان / حکایت خشونت‌های روز افزون جامعه کنونی، حکایتی تلخ از شرایطی است که در آن صبوری و آرامش از میان بسیاری از شهروندان رخت بسته است و دیگر هر رخداد تنش زای کوچک، تبدیل به حادثه‌ای بزرگ می‌شود. مثل اتفاقی که برای معلم یک روستا در شهرستان رومشکان استان لرستان رخ داد و در آستانه پایان سال تحصیلی با مشت و لگد‌های پدر یکی از دانش آموزان مواجه شد.
کد خبر: ۶۱۶۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸ 08 June 2018
تابناک گیلان / حکایت خشونت‌های روز افزون جامعه کنونی، حکایتی تلخ از شرایطی است که در آن صبوری و آرامش از میان بسیاری از شهروندان رخت بسته است و دیگر هر رخداد تنش زای کوچک، تبدیل به حادثه‌ای بزرگ می‌شود. مثل اتفاقی که برای معلم یک روستا در شهرستان رومشکان استان لرستان رخ داد و در آستانه پایان سال تحصیلی با مشت و لگد‌های پدر یکی از دانش آموزان مواجه شد.

به گزارش «تابناک»، در یکی از روستا‌های شهرستان رومشکان از توابع استان لرستان و پس از آنکه دانش آموز به دلیل اقدام به شکستن شیشه مدرسه از سوی مدیر ملزم به تأمین هزینه و تعویض شیشه شد، اتفاق تلخی رخ داد که شنیدن آن باور پذیر نیست؛ اتفاقی که در پی آن مدیر مدرسه بخاطر این تصمیم با برخورد بد و غیر انسانی پدر دانش آموز مذکور مواجه شد و به شدت آسیب دید.

جزئیات بیشتر این حادثه حکایت از آن دارد که پس از اقدام بچگانه و ناشایست تعدادی از دانش آموزان مدرسه راهنمایی بعثت در روستای کهریز شهرستان رومشکان که در جریان آن ایشان شیشه‌های پنجره‌های مدرسه را شکستند، معلم مدرسه با هدف تنبیه و نیز جبران خسارت آن‌ها را مجبور به تأمین هزینه‌ها و تعویض شیشه کرد.

در پی این اقدام معلم مدرسه که البته با حمایت و همکاری نیرو‌های انتظامی عملیاتی شد، والدین همه دانش آموزان جز یکی از آن‌ها در این اقدام مشارکت کردند و اعتراضی به این مسئله نداشتند.

با این حال مخالفت پدر یکی از دانش آموزان مقصر در حادثه شکستن شیشه که اتفاقاً کارمند شبکه بهداشت منطقه نیز بود، به اتفاق تلخی منجر شد که در پی آن معلم مدرسه به شدت آسیب دید و راهی بیمارستان شد.

این پدر ضمن مخالفت با پرداخت هزینه و اقدام برای تعویض شیشه‌های مدرسه با معلم مذکور درگیر می‌شود و آنچنان که گزارش‌ها نشان می‌دهد وی را با پرتاب سنگ و نیز مشت و لگد به شدت مصدوم می‌کند.

پرویر بازوند، مدیر مدرسه مذکور با اشاره به جزئیات درگیری در یکی از مدارس شهرستان رومشکان در استان لرستان به «تسنیم»، گفت: در اواخر ماه اردیبهشت چند نفر از دانش‌آموزان مدرسه بعثت روستای کهریز این شهرستان اقدام به شکستن شیشه‌های مدرسه می‌کنند و از آن‌ها با همکاری نیروی انتظامی خواسته می‌شود که شیشه‌های شکسته‌شده را تعویض کنند.

وی با بیان اینکه یکی از دانش‌آموزان از تعویض شیشه مدرسه طفره می‎رود، افزود: در صبح روز سوم خرداد و در حین برگزاری امتحانات پدر این دانش‌آموز به مدرسه آمده، با سنگ و مشت‌ولگد من را مورد ضرب‌وشتم قرار می‌دهد.

مدیر مدرسه راهنمایی بعثت روستای کهریز رومشکان با تأکید بر اینکه بر اثر این صدمات گوش چپ، پیشانی، پهلو و چشم او آسیب دیده است، عنوان کرد: از پدر این دانش‌آموز که کارمند شبکه بهداشت شهرستان رومشکان است، شکایت کرده‌ایم، اما هنوز پیگیری‌ای انجام نشده است.

وی بیان کرد: برای بررسی این اقدام نیز به واحد حقوقی اداره آموزش‌وپرورش شهرستان رومشکان مراجعه کرده‌ایم، اما در طول این مدت حتی تذکری هم به این فرد خاطی داده نشده‌است.

بازوند با تکذیب هرگونه صلح‌وسازشی بین او و فرد خاطی گفت: با وجود گذشت دو هفته از شکایت، اما تاکنون بررسی‌ای انجام نشده و پیگیر این هستم که این مسئله از لحاظ حقوقی بررسی شود.
 
 
 

در همین رابطه رضا زینی وند مقدم مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با ابراز تأسف و تأثر فراوان در خصوص ضرب و شتم یکی از مدیران مدارس روستایی شهرستان رومشکان توسط یکی از اولیای دانش‌آموزان اظهار داشت: به‌محض اطلاع از این خبر تأسف‌بار، طی تماس با مدیر مضروب مدرسه و جویا شدن موضوع، از طریق مراجع قانونی و مسئولان شهرستانی موضوع را پیگیری کردیم. چراکه حفظ شان و کرامت فرهنگیان اولین اصل و وظیفه سازمانی، انسانی و قانونی آموزش‌وپرورش است.

وی افزود: دستورات لازم در این خصوص برای بررسی موضوع به واحد‌های حقوقی، حراست و ارزیابی عملکرد و همچنین رسیدگی به شکایات اداره کل آموزش‌وپرورش لرستان صادر شده و مقرر شد تا مسئولان این واحد‌ها جهت دلجویی از مدیر مدرسه و بررسی و پیگیری ویژه به شهرستان رومشکان عزیمت کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان گفت: پس از تکمیل گزارش حادثه و جمع‌آوری اسناد و مدارک، موضوع از طریق مراجع قضایی و حقوقی تا احقاق کامل حقوق مدیر مضروب و آسیب‌دیده و اعاده حیثیت ایشان و جامعه فرهنگی دنبال خواهیم کرد و مجازات فرد خاطی را به‌طور قاطع پیگیری خواهیم کرد.

زینی وند عنوان کرد: با توجه به وقوع این رویداد تأسف‌بار در روز پنج‌شنبه سوم خردادماه، واحد حقوقی اداره آموزش‌وپرورش شهرستان رومشکان بلافاصله در روز شنبه پنجم خرداد، موضوع را از طریق مراجع قضایی و انتظامی شهرستان پیگیری نموده که پرونده فرد خاطی مفتوح بوده و این پرونده در مراجع انتظامی و قضایی در حال رسیدگی است.

آنچه در ماه جاری برای این معلم آموزش و پرورش رخ داد به خوبی افزایش خشونت در جامعه ایرانی و کاهش صبر و بردباری شهروندان را به نمایش گذاشت؛ موضوعی که در بسیاری از صحنه‌های دیگر اجتماعی مثل تصادف‌های رانندگی و صفوف انتظار نیز رخ می‌دهد و همه ما به سادگی از کنار آن می‌گذریم؛ اتفاق‌های نگران کننده‌ای که چه بسا یک روز فاعل و یا مفعول یکی از آن‌ها خود ما باشیم!

جدا از مسئله افزایش خشونت در جامعه ایرانی و کاهش صبر و بردباری شهروندان، مسئله مهم دیگر شاید کاهش ارزش مقام و جایگاه معلمی در میان افکار عمومی جامعه باشد. معلم‌هایی که روزگاری نچندان شخصیت خودشان و شغلی شان مورد احترام اکثریت مردم جامعه قرار داشت و به دلیل زحمتی که در پرورش و آموزش دانش آموزان انجام می‌دهند مورد احترام قرار می‌گرفتند.

این اتفاق دقیقاً یک ماه پیش و با کمی تغییر در یکی از شهرستان‌های استان خوزستان نیز رخ داد و آنجا نیز پدر یکی از دانش آموزان دبیر فیزیک مدرسه را به شدت مصدوم کرد؛ اتفاقی که شاید به دلیل عدم ورود جدی و موثر مسئولان قبح تجاوز به حریم معلم‌ها را شکسته و حالا زمینه تکرار آن را فراهم کرده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار