کد خبر: ۶۱۰۸۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶ 24 May 2018

تابناک / سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و به 1+5،‌ تاکید کرد: اگر تمامی مسائل مربوط به ایران را روی میز مذاکره قرار می‌دادیم به نفع امنیت ملی‌مان نبود.

به گزارش ایسنا، وندی شرمن قائم مقام وزارت امور خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در گفت‌وگو با رادیو نیویورکر به سوالات درباره خروج واشنگتن از برجام و تجربیاتش در مذاکرات هسته‌ای پاسخ داد.

او درباره روند مذاکرات هسته‌ای و نقش او در این فرآیند، گفت: من مذاکراتی نه فقط در خارج بلکه در داخل نیز ترتیب دادم.

اگر بخواهید کار را درست انجام دهید این فرآیند پیچیده‌ای خواهد بود.

این مقام پیشین آمریکایی درباره مخالفت دونالد ترامپ با برجام از همان آغاز رقابت‌های انتخاباتی‌اش و اینکه از ابتدا تهدید به خروج از آن کرده بود، اظهار داشت: ما قطعا می‌دانستیم که این احتمال (لغو توافق) وجود دارد. همتایان ایرانی‌مان‌ مرتب از ما می‌پرسیدند که چگونه باید اطمینان یابند که واشنگتن توافق را لغو نمی‌کند. ما به آنها پاسخ می‌دادیم که هیچ راهی برای آن وجود ندارد، همان‌طور که من نیز راهی ندارم که بدانم شما نیز توافق را لغو نمی‌کنید. توافق باید تا حد امکان همان‌طور که پایدار و ماندگار است خوب هم باشد.

شرمن در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا به وعده‌های خود عمل کرده است؟ گفت: تا جایی که سیاست‌هایمان به ما اجازه می‌دهد در این زمینه خوب عمل می‌کنیم و این درباره ایران نیز صدق می‌کند.

وی درباره مخالفت ترامپ و متحدانش با توافق هسته‌ای و اینکه آن را بدترین توافق ممکن می‌خوانند،‌ تصریح کرد: رییس‌جمهور و مخالفان توافق این (انتقادات) را می‌گویند چون توافق هسته‌ای شامل موضوع موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نمی‌شود اما چیزی که همه باید بدانند این است که این توافق 110 صفحه دارد که پر از جزئیات فنی است و اگر ما تمامی این مسائل را که ایران نیز به طور قطع تمایلی به رایزنی‌ درباره‌شان نداشت روی میز مذاکره می‌گذاشتیم به این معنی بود که ایران می‌گفت اوکی، اقداماتی در خصوص برنامه موشکی بالستیک خود انجام می‌دهیم اما این بدان معنی است که سانتریفیوژهای بیشتری خواهیم داشت و به غنی‌سازی در تاسیسات زیرزمینی خود ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره رویکرد اروپایی‌ها برای حفظ برجام، اظهار داشت: کشورهای اروپایی در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند که می‌خواهند بدون آمریکا نیز توافق را ادامه دهند. از نظر من این کار بسیار سخت خواهد بود با این حال من آنها را به دلیل تلاش‌هایشان تحسین می‌کنم چرا که معتقدم این توافق در راستای منافع ملی‌مان است.

شرمن در ادامه گفت: اکنون جان بولتون مشاور امنیت ملی اوست و پومپئو وزیر خارجه نیز اگرچه تلاش می‌کند یک دیپلمات باشد در قبال ایران تنها یک تندرو بوده است. به نظر می‌رسد که رییس‌جمهور ترامپ احتمالا ما را در مسیر مناقشه با ایران سوق می‌دهد و این نتیجه خوبی برای آمریکا نیست.

این دیپلمات پیشین آمریکایی در پاسخ به این سوال که آیا پس از ماه‌ها و ماه‌ها تعامل با مقامات ایرانی در مذاکرات هسته‌ای هنوز با آنها ارتباط دارد؟ گفت: بله، همانطور که بسیاری در آمریکا این ارتباط را دارند. وقتی شما روابط دیپلماتیک ایجاد می‌کنید به راحتی آن را کنار نمی‌گذارید.

وی در ادامه درباره رویکرد مقامات ایران در قبال توافق هسته‌ای، گفت: آنها ارزیابی واقع‌بینانه‌ای داشتند. پس از تصمیم ترامپ ما شاهد دیپلماسی پیچیده و گسترده ای از جانب ایرن بودیم. محمدجواد ظریف پس از اعلام این تصمیم (ترامپ) به چین و مسکو سفر کرد، ‌سپس با رهبران اتحادیه اروپا دیدار کرد، ظریف تلاش بی‌وقفه‌ای برای یافتن یک راه‌حل انجام داده است.

شرمن در پاسخ به سوالی درباره تفاوت میان مذاکرات با کره شمالی و مذاکرات هسته‌ای با ایران، خاطرنشان کرد: ایران یک مذاکره‌کننده بسیار پیچیده است. آنها مذاکره‌کنندگان مقاومت هستند که همان شعار کشورشان است. ایرانی‌ها مذاکره‌کنندگانی بسیار سخت و بسیار صبور هستند و تمام اجزای روی میز مذاکره را می‌بینند بنابراین فرم مذاکره با آنها بسیار پیچیده و کاملا متفاوت با مذاکره با کره شمالی است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار