کد خبر: ۶۱۰۸۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶ 24 May 2018

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت: کارگروه بررسی حادثه پلاسکو پس از تحقیقات گسترده، نظرات خود را در قالب ۳ هزار صفحه اعلام کرد و در تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان، ۱۴ نهاد و شخص در این رابطه مقصر شناخته شدند.

مبه گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، حمد شهریاری؛ درباره آخرین جزئیات روند رسیدگی به پرونده حادثه پلاسکو، اظهار کرد: همزمان با حادثه پلاسکو، اینجانب طبق دستور دادستان تهران در محل حادثه حاضر شده و ضمن رصد اقدامات، نسبت به تعیین علت حریق و ریزش ساختمان اقدام شد.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران ادامه داد: پس از این حادثه، 9 کارگروه شامل کارگروه‌های امور آتش‌سوزی و آتش‌نشانی، راه و ساختمان، بیمه، برق، الکترونیک و مخابرات، گاز و گازرسانی، موادمحترقه و منفجره (با توجه به شایعاتی که درباره انفجار عمدی ساختمان مطرح شده بود)، الکتروشیمی، پتروشیمی و فرآورده‌های شیمیایی، حوادث ناشی از کار و تأسیسات ساختمانی در قالب 29 نفر تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: این کارشناسان از همان ابتدای حادثه در محل حاضر شده و اقدامات فنی و نمونه‌برداری را آغاز کردند، بررسی‌ها حاکی از آن بود آتش‌سوزی در طبقه دهم از یکی از مغازه‌ها آغاز شده که به دلیل استفاده نادرست از هیتر، آتش‌سوزی آغاز و سپس به علت عدم کارآیی سیستمهای موجود از جمله کپسول آتش‌نشانی و خاموش‌کننده‌ها، آتش به سایر قسمتها نیز سرایت کرده و در نهایت منجر به تخریب ساختمان شده بود.

شهریاری با اشاره به بازداشت صاحب مغازه و سه کارگر وی (مغازه‌ای که آتش‌سوزی از آن اغاز شد) در زمان تحقیقات، تصریح کرد: این افراد در نهایت با قرار وثیقه و پس از تکمیل تحقیقات آزاد شدند.

وی افزود: کارگروه بررسی حادثه پلاسکو در نهایت پس از تحقیقات گسترده، نظرات خود را در قالب سه هزار صفحه اعلام و با توجه به دلایل متعدد مقصران این حادثه شناسایی شدند همچنین مشخص شد این حادثه به هیچ عنوان عمدی نبوده و حریق به واسطه سهل‌انگاری به وقوع پیوسته که نتایج آزمایشات، این موضوع را تأیید می‌کند.

معاون دادستان تهران متذکر شد: در تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان، 14 نهاد و شخص در این رابطه مقصر شناخته شدند که این نهادها و اشخاص عبارت‌اند از: بهره‌برداران پلاسکو (مغازه‌داران پلاسکو)، مالک ساختمان (بنیاد مستضعفان)، بیمه مرکزی، هیئت مدیره و مدیرعامل ساختمان، وزارت کار و رفاه اجتماعی، اتاق اصناف و اتحادیه‌ها و مجامع امور صنفی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، سازمان پیشگیری و مدیرت بحران کشور، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران، شورای شهر تهران، شهرداری تهران، آتش‌نشانی تهران و متصرفین مغازه‌ای که آتش‌سوزی در آن آغاز شد.

شهریاری با بیان اینکه این گزارشِ کارشناسی کاملاً مبسوط، جامع و با رویکرد کاملاً پیشگیرانه درباره حوادث مشابه احتمالی تدوین شده، یادآور شد: انتظار می‌رود با مکاتبات صورت گرفته با نهادها، اشخاص و مستندات ارائه شده، آمادگی بیشتری در جهت جلوگیری از بروز خسارات جانی، مالی و ... صورت گیرد.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران تصریح کرد: پرونده در حال حاضر در مرحله ابلاغ نظریه کارشناسی به مقصران، خانواده 6 متوفی و شهدای آتش‌نشان قرار دارد همچنین یکی از سازمانهایی که در این حادثه مقصر شناخته شد، دیه 6 شهروندی که در این حادثه فوت کردند را قبل از مشخص شدن میزان تقصیر هر کدام از نهادها، پرداخت کرد، خانواده 16 شهید آتش‌نشان نیز اعلام کردند تا به حال هیچ مبلغی به عنوان دیه دریافت نکرده، از عاملان این حادثه شکایت داشته و از شکایتشان صرف‌نظر نکردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار