کد خبر: ۶۰۸۹۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ 21 May 2018

تابناک / سینما رادیوسیتی از مجلل‌ترین و مدرن‌ترین سینماهای ایران بود که توسط حیدر غیایی طراحی و در 27 شهریور 1337 افتتاح شد. با وجود بمب‌گذاری سال 1352 سینما همچنان فعال بود اما در آبان‌ماه 1357 به آتش کشیده شد و پس از آن تعطیل گشت. این سینما پس از انقلاب 1357 مصادره شد و اکنون متروکه است. در بهمن ماه 1396، ساختمان سینما پس از بررسی کارشناسان سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

در این زمینه علی‌اصغر مونسان - معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دو نامه جداگانه به محمدحسین مقیمی استاندار تهران، مراتب ثبت دو اثر فرهنگی‌تاریخی را در فهرست آثار ملی ابلاغ کرد.

در یکی از نامه‌های رئیس سازمان میراث‌فرهنگی خطاب به استاندار تهران آمده است:

«در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب 1364 مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی‌تاریخی ”سینما رادیوسیتی“ واقع در استان تهران، شهر تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از خیابان طالقانی، نبش خیابان گیلان، که پس از طی تشریفات قانونی لازم به‌شماره 31926 مورخ 96/11/4 در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده، ابلاغ می‌گردد.

اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد 558 لغایت 569 از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت وبازسازی اثر صرفا با تایید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

خواهشمند است دستور فرمایید مراتب جهت اطلاع و اجرا به مقامات و مسئولان ذی‌ربط در استان ابلاغ شود و از نتیجه این سازمان را مطلع فرمایید.»

مونسان همچنین در نامه دیگر خود مراتب ثبت اثر فرهنگی‌تاریخی «پل کن» واقع در استان تهران، شهر تهران، منطقه 5، منطقه کن، ابتدای جاده سولقان، بعد از پل فلزی، سمت چپ، انتهای خیابان، پل آجری به شماره 31927 مورخ 1396/11/4 را به استاندار تهران ابلاغ کرد.

گفتنی است، رادیوسیتی همچون سینما مولن روژ، کاخ سنا و هتل هیلتون توسط حیدر غیایی که از پیشگامان معماری مدرن ایران بود طراحی و در 27 شهریور ماه سال 1337 در خیابان پهلوی تهران با حضور نمایندگان مجلس وقت افتتاح شد.

معماری نمای ورودی سینما به سبک گوگی طراحی شد و در طراحی آن از فرم‌های منحنی و مستقیم استفاده شده بود. چراغ‌های نئون قرمز رنگی بر روی نمای بیرونی ساختمان این سینما نصب شده بودند که شب‌ها روشن می‌شدند و جلوه‌ای مدرن به سینما می‌دادند.

رادیوسیتی یکی از پربیننده‌ترین سینماهای تهران بود که از اواخر دههٔ 30 فیلم‌های روشنفکرانه اکران می‌کرد که بیشتر فیلم‌های پخش شده فیلم‌های آمریکایی بودند.

این سینما، محلی برای اجتماع طبقات مرفه جامعه و قرار گذاشتن دختران و پسران بود که با لباس‌های رسمی و کت و شلوار، کراوات و کلاه شاپو در آن جمع می‌شدند. گاهی بلیت آن در بازار سیاه به دو برابر قیمت فروخته می‌شد و به دلیل ازدحام جمعیت، گاهی پلیس نیز دخالت می‌کرد و مردم را پراکنده‌می‌ساخت. سانس 11 صبح روزهای جمعه این سینما بسیار شلوغ بود و جوانان تهرانی با لباس‌های مد روز و شیک برای دیدن فیلم در جلوی آن صف می‌کشیدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار