تحولات خاورمیانه؛
به گزارش «تابناک»؛ مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا به دنبال خروج یکجانبه ترامپ از برجام گفت: شرکت‌ های اروپایی چند ماه وقت دارند از ایران خارج شوند.
کد خبر: ۶۰۳۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱ 09 May 2018

تابناک گیلان / حمله موشکی اسرائیل به جنوب دمشق، لغو سخنرانی نظامی اسرائیل از بیم انتقام موشکی ایران، ازسرگرفته شدن تحریم های آمریکا علیه ایران پس از90 و 180 روز، واکنش ظریف به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام و هشدار سفارت آمریکا به اتباع خود درباره حضور در جولان اشغالی، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه بوده اند که بیش از هر چیز پیرامون برجام چرخیده است. در این میان، فرصت شش ماهه آمریکا به شرکت های اروپایی برای خارج شدن از ایران نیز در زمره مهم ترین خبرهای مرتبط با برجام بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا به دنبال خروج یکجانبه ترامپ از برجام گفت: شرکت‌ های اروپایی چند ماه وقت دارند از ایران خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان بولتون مشاور امنیت ملی، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال اعلام ترامپ مبنی بر خروج یکجانبه از برجام با صدور بیانیه ای مدعی شد: تصمیم ترامپ برای خروج از برجام یک بیانیه مستحکم آمریکایی برای جلوگیری از توسعه تسلیحات هسته‌ ای ایران بود.

فرصت شش ماهه آمریکا به شرکت های اروپایی برای خارج شدن از ایران/حمله موشکی اسرائیل به جنوب دمشق/لغو سخنرانی نظامی اسرائیل از بیم انتقام موشکی ایران/از سرگرفته شدن تحریم های آمریکا علیه ایران پس از90 و 180 روز

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: شرکت‌ های اروپایی چند ماه وقت دارند از ایران خارج شوند.

وی در ادامه افزود: تصمیم ترامپ تحریم‌ های واشنگتن که پیش از توافق هسته‌ای علیه ایران اعمال شده بود را بار دیگر برقرار می‌ کند.

حمله موشکی اسرائیل به جنوب دمشق

برخی از رسانه‌های بین‌المللی می‌گویند، جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به مواضعی در حومه دمشق حمله کردند. 

رسانه‌ها از شنیده‌ شدن صدای انفجارهای مهیب در منطقه «الکسوه» در جنوب دمشق خبر داده‌اند.

گفته می‌شود، تلاش‌هایی برای حمله به یک پایگاه نظامی در این منطقه صورت گرفته است.

یک منبع نظامی در سوریه حمله موشکی به اطراف دمشق را تأیید و آن را حمله اسرائیلی توصیف کرد که با آن مقابله شده است.

خبرگزاری سوریه به نقل از یک منبع نظامی سوری گزارش داد، پدافند هوایی ارتش سوریه موفق شده، دو موشک اسرائیلی را که منطقه «الکسوه» دمشق را هدف گرفته بودند منهدم کند. 

لغو سخنرانی نظامی اسرائیل از بیم انتقام موشکی ایران

چند روز پس از انتشار خبر آماده‌باش گسترده در ارتش رژیم صهیونیستی از بیم حملات موشکی ایران به اهداف صهیونیست‌ها در فلسطین اشغالی، حالا صهیونیست‌ها دوباره از آماده‌باش سخن می‌گویند.

آن طور که مدیر مؤسسه هادسون خبر داده، «گادی ایزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در پی آماده‌باش ارتش این رژیم از بیم پاسخ موشکی احتمالی ایران، سخنرانی‌اش در کنفرانس «هرتزلیا» را لغو کرده است.

البته امروز وزارت خارجه آمریکا به کارکنان سفارت این کشور در تل‌آویو هشدار داده که امروز از سفر به جولان اشغالی خودداری کنند.

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران دیروز هشدار داده بود که «چنانچه دشمن نسبت به منافع ما چشم داشتی یا تجاوز اندکی صورت دهد، جمهوری اسلامی ایران در زمان مناسب پاسخ مناسب را خواهد داد، این که بعضی اتفاقات در روزهای گذشته افتاد و هنوز پاسخی دریافت نکرده اند به معنای سکوت یا پذیرش این تجاوز کاری آن ها نیست و در موعد مقرر و لازم پاسخ دشمنان داده خواهد شد.»

ازسرگرفته شدن تحریم های آمریکا علیه ایران پس از90 و 180 روز

خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه روز سه شنبه وزارت خرانه داری (دارایی) آمریکا گزارش داد: ایالات متحده طیف گسترده ای از تحریم های مرتبط با ایران را پس از پایان دوره های تعلیق 90 و180 روزه دوباره از سر خواهد گرفت که شامل تحریم ها بر بخش نفت ایران و معاملات با بانک مرکزی این کشور خواهد بود.

وزارت خرانه داری آمریکا با انتشار بیانیه ای در تارنمای خود و در یک سند مرتبط، افزود: تحریم های مرتبط به صادرات هواپیما به ایران، تجارت فلزات این کشور و هرگونه تلاش تهران برای دسترسی به دلار آمریکا نیز از سر گرفته خواهد شد.

فرصت شش ماهه آمریکا به شرکت های اروپایی برای خارج شدن از ایران/حمله موشکی اسرائیل به جنوب دمشق/لغو سخنرانی نظامی اسرائیل از بیم انتقام موشکی ایران/از سرگرفته شدن تحریم های آمریکا علیه ایران پس از90 و 180 روز

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روزسه شنبه در سخنرانی رسمی در کاخ سفید، خروج واشنگتن از توافق هسته ای (برجام) و ازسرگیری تحریم های کشورش علیه ایران را اعلان کرد.

مقامات کشورهای مختلف از جمله مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سران آلمان، انگلیس و فرانسه اعلام کرده اند که به رغم خروج آمریکا از برجام، آنها به این توافق پایبند می مانند.

واکنش ظریف به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام

«محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران به تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور امریکا برای خروج از برجام واکنش نشان داد. 

دقایقی پس از سخنرانی ترامپ، حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفت: «من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها، هماهنگی‌ها و مذاکرات لازم را انجام دهند. اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه ما به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم، علی‌رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های آنها و حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم‌های خودمان را برداریم و اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد، به زودی من با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می‌رسانم.»

ظریف در توئیتر نوشت: «در پاسخ به نقض‌های مداوم آمریکا و خروج غیرقانونی این کشور از توافق هسته‌ای، طبق دستور رئیس‌جمهور روحانی، من تلاشی دیپلماتیک را پیش خواهم برد تا بررسی کنم آیا دیگر اعضای برجام می‌توانند منافع کامل را برای ایران تضمین کنند یا نه. نتیجه، پاسخ ما را مشخص خواهد کرد.»

هشدار سفارت آمریکا به اتباع خود درباره حضور در جولان اشغالی

سفارت آمریکا در فلسطین اشغالی به اتباع خود درباره حضور در جولان اشغالی هشدار داد.

سفارت آمریکا به اتباع خود هشدار داده است که به سبب التهاب منطقه از حضور در جولان اشغالی خودداری کنند.

فرصت شش ماهه آمریکا به شرکت های اروپایی برای خارج شدن از ایران/حمله موشکی اسرائیل به جنوب دمشق/لغو سخنرانی نظامی اسرائیل از بیم انتقام موشکی ایران/از سرگرفته شدن تحریم های آمریکا علیه ایران پس از90 و 180 روز

شایان ذکر است که صهیونیست ها از بیم حملات انتقام جویانه ایران دست به تحرکاتی در جولان اشغالی زده اند. نظامیان این رژیم در آماده باش هستند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار