پیمانه اقتصادی؛
پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.
کد خبر: ۶۰۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ 09 May 2018

تابناک گیلان / پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قول روسیه برای پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق اوپک، بیشترین رشد شاخص کل بورس در یک ماه، افت سهام بوئینگ پس از سخنان ترامپ، جهش سکه پس از توقف پیش‌فروش سکه، لهستانی‌ها همچنان خواهان حضور در صنعت نفت ایران، کاهش واردات سنگ آهن به چین، کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، کاهش کم سابقه ارزش پول هند و مجوز کار یک هزار ایرانی در دانمارک را در بر دارد.

قول روسیه برای پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق اوپک

وزیر انرژی روسیه اظهار کرد این کشور متعهد است به پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق کاهش تولید نفت میان کشورهای اوپک و غیراوپک دست پیدا کند. به نقل از رویترز، تولید نفت روسیه در آوریل به ۱۰.۹۷ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به سطح تولید مارس تغییر چندانی نداشت و بالاتر از سهمیه تولید تعیین شده تحت توافق این کشور با اوپک برای محدودیت عرضه بود. پایبندی روسیه به توافق ۹۵.۲ درصد در آوریل در مقایسه با ۹۳.۴ درصد در مارس بود. با این حال تولید بالاتر روسیه با افت تولید سایر اعضای اوپک جبران شد.

بیشترین رشد شاخص کل بورس در یک ماه

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه هجدهم اردیبهشت ماه 97 با افزایش 440 واحدی معادل 0.47 درصد به رقم 93 هزار و 605 واحد رسید. این در حالی است که در روز دوشنبه پس از افت دو روزه،  نماگر بورس تهران با رشد 315 واحدی مواجه شده بود. تالار شیشه‌ای در چهارمین روز کاری هفته جاری، همانند روز قبل، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 138 واحدی معادل 0.47 درصد به رقم 29 هزار و 394 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 136 واحدی معادل 0.83 درصد، عدد 16 هزار و 638 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 101 واحدی معادل 0.83 درصد به رقم 12 هزار و 341 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.62 درصد همراه شد و 617 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 99 هزار و 783 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 383 واحد افزایش معادل 0.58 درصد به رقم 66 هزار و 640 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 556 واحد افزایش معادل 0.28 همراه بود و عدد 198 هزار و 550 واحد را به نمایش گذاشت.

از «افت وال‌استریت پس از خروج ترامپ از برجام» تا «مجوز کار یک هزار ایرانی در دانمارک»

افت وال‌استریت پس از خروج ترامپ از برجام

روز سه‌شنبه، پس از این که رئیس‌جمهور آمریکا، دونالد ترامپ اعلام کرد، ایالات‌متحده از توافق هسته‌ای ایران خارج می‌شود، و آن‌چه بسیاری از سرمایه‌گذاران انتظار داشتند را تایید کرد، وال‌استریت به افت خود ادامه داد، درحالی‌که سهام انرژی که قبل از سخنرانی ترامپ به شدت سقوط کرده بودند، شروع به بالا آمدن کردند. ترامپ در سخنرانی تلویزیونی گفت که ایالات‌متحده از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران، خارج می‌شود و تحریم‌هایی را علیه ایران باز خواهد گرداند. زیرشاخص اس‌اندپی سقوط سنگین خود را جبران کرد و تا ساعت ۲۳:۵۵ به وقت تهران، با ۰.۱ درصد افت نسبت به معاملات دیروز، همچنان رو به رشد قرار گرفت. تصمیم ترامپ برای ترک توافق هسته‌ای، ریسک تقابل در خاورمیانه را افزایش می‌دهد، متحدان اروپایی ترامپ را ناراحت می‌کند و عرضه بین‌المللی نفت را مختل می‌کند. ترامپ گفت که به دنبال رسیدن به توافقی جدید با ایران است. شاخص‌های مهم سهام آمریکا که قبل از سخنرانی اندکی بهبود یافته بودند، دوباره افت کردند. در ساعت ۲۳:۵۵ به وقت تهران، میانگین صنعتی داوجونز، ۰.۳۶ درصد افت کرد و به ۲۴۲۷۰.۳۵ واحد رسید. اس‌اندپی ۵۰۰ هم ۰.۳۵ درصد از ارزش خود را از دست داد و به ۲۶۶۳.۲۳ واحد رسید. کامپوزیت نزدک ۰.۲۹ درصد پایین آمد و به ۷۲۴۴.۳۱ واحد رسید. به نقل از مهر، مایکل او رورکه، استراتژیست بازار در جونز تریدینگ در گرینویچ کانکتیکات، می‌گوید: این اتفاق باعث ایجاد وضعیت نامشخص بیشتری در جهان می‌شود، اما افراد شگفت‌زده نشدند. بازارها در حال افت هستند اما خیلی هم سقوط نکرده‌ایم.

افت سهام بوئینگ بعد از سخنان ترامپ

روز سه‌شنبه ترامپ اعلام کرد، از توافق هسته‌ای ایران خارج می‌شود و با این حرکت قرارداد چندین میلیارد دلاری ترامپ برای فروش هواپیمای تجاری به ایران را به خطر انداخت. بزرگترین شرکت هوافضای جهان، بوئینگ، توافقاتی برای فروش هواپیمای جت به شرکت‌های هواپیمایی ایران داشت که طبق لیست قیمت‌های اعلام شده توسط این شرکت، ارزش این قراردادها بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار بود. هرچند تعداد هواپیماهایی که در این توافقات باید تحویل داده می‌شد، در مقایسه با کل سفارشاتی که بوئینگ دریافت کرده است، عدد زیادی نیست. بوئینگ ربع اول امسال را با تولید بیش از ۵۸۰۰ هواپیما آغاز کرده که در این میان ۴۶۰۰ فروند از آنها جت‌های ۷۳۷ هستند. بوئینگ اعلام کرده که توافقات با ایران را در دفتر سفارشات خود ثبت نکرده است، بنابراین تعداد تولید رسمی آن بدون تغییر خواهد ماند. بوئینگ در بیانیه رسمی خود اعلام کرد: به دنبال بیانات امروز رئیس‌جمهور، ما برای گام‌های بعدی، با دولت آمریکا مشورت خواهیم کرد. بعد از سخنان ترامپ، سهام بوئینگ ۰.۶ درصد افت کرد. /سی‌ان‌بی‌سی

جهش سکه پس از توقف پیش‌فروش سکه

در چهارمین روز کاری بازار سکه در هفته جاری، بر خلاف روز دوشنبه، شاهد افزایش نرخ انواع سکه در بازار آزاد بوده ایم. به طوری که قیمت سکه تمام طرح قدیم در بازار تهران، با افزایش 68 هزار تومانی نسبت به روز قبل به قیمت 1,918,000 تومان فروخته شد. هر سکه تمام طرح جدید نیز، 2,003,000 قیمت گذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز دوشنبه، 105 هزار تومان افزایش داشت. این در حالی است که در ساعاتی از روز، شاهد رسیدن قیمت این سکه به سطح دو میلیون و 60 هزار تومان هم بودیم. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی با رشد 16 هزار تومانی به نرخ 976 هزار تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی نیز افزایش اندک یک هزار تومان به نرخ 576 هزار تومان معامله شد. همچنین هر سکه یک گرمی، همانند روز قبل، با افت 5 هزار تومانی به نرخ فروش 360 هزار تومان رسید. این روند در حالی به ثبت رسیده است که از روز گذشته پیش فروش سکه به طور کامل متوقف شده است. پیش فروشی که ابتدا به صورت یک ماهه و سپس سه ماهه و شش ماهه هم متوقف گردیده بود و روز گذشته اعلام شد طرح یک ساله و دوساله هم که باقی مانده بودند، متوقف خواهد شد. بر این اساس، مسعود رحیمی، مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی در همین ارتباط، از توقف تمامی پیش‌فروش‌های سکه در سررسیدهای مختلف خبر داده و گفته بود: این طرح تا اطلاع ثانوی متوقف است. گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نخستین موعد سررسید سکه های پیش فروش شده یک ماهه، ۲۶ اردیبهشت ماه است که با توجه به اینکه در آستانه نزدیک شدن به این موعد هستیم، همه سکه های پیش فروش شده تحویل بانک ملی ایران شده است. البته رئیس کل بانک مرکزی گفته است تحویل سکه ها، پیش از موعد مقرر آغاز خواهد شد.

شرکت‎های روس آماده انتقال فناوری به ایران هستند

رایزن بازرگانی سفارت روسیه در ایران گفت: شرکت‎های روس آماده سرمایه‌گذاری و انتقال فناوری به شرکت‎های ایرانی در صنعت نفت و گاز ایران هستند. آندری واسیلیویچ لوگانسکی صبح روز سه شنبه، ۱۸ اردیبهشت‌ماه در نشست کارگروه مشترک ایران و روسیه، بزرگ‌ترین نقطه اشتراک دو کشور را داشتن ذخایر عظیم نفت و گاز عنوان کرد و افزود: تیم اقتصادی روسیه آماده همکاری با ایران در همه بخش‎های اقتصادی و به‌ ویژه انرژی است. وی تأکید کرد: دولت روسیه و لوان جاگاریان، سفیر این کشور در تهران از همکاری شرکت‎های روس با ایران حمایت می‌کند. /شانا

لهستانی‌ها همچنان خواهان حضور در صنعت نفت ایران هستند

داریوژ فیل، مدیر بازاریابی و فروش شرکت لهستانی پولنا روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در گفت‌و‌گو با شانا اعلام کرد اولویت این شرکت ادامه حضور در ایران و همکاری با شریکان ایرانی خود است. وی تأکید کرد، حتی در صورت تغییر شرایط سیاسی، شرکت پولنا برای ادامه فعالیت در ایران مصمم است. شرکت پولنا در زمینه ساخت شیرآلات صنعت نفت فعالیت می‌کند و محصولات آن در پروژه‌هایی همچون پتروشیمی تبریز و پتروشیمی مارون به کار گرفته‌اند. این مدیر لهستانی که امسال برای نخستین بار در نمایشگاه نفت ایران شرکت می‌کند، حجم و استقبال از این رویداد را چشمگیر توصیف کرد.

بانک مرکزی ترکیه به نجات لیر آمد

بانک مرکزی ترکیه به منظور بالا بردن ارزش از دست رفته لیر بعد از اینکه در مقابل دلار آمریکا به پایین ترین سطح خود رسید، اقدام به عرضه ذخیره ارزی مورد نیاز در میان بانک های این کشور کرد. در واقع بانک مرکزی ترکیه محدودیت عرضه ارز به بانک های این کشور را کاهش داد تا ذخیره ارزی مورد نیاز به آنها تزریق شود. همچنین لیر ترکیه در مقابل دلار در سال جاری میلادی تاکنون ۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داده و با این اقدام بانک مرکزی ترکیه، بخشی از ارزش از دست رفته لیر به آن بازگشت و پول ترکیه در مقابل دلار،۴.۲۵ لیر تقویت شد. البته از جمله دلایل روند نزولی لیر به نگرانی در مورد توانایی بانک مرکزی ترکیه برای مهار تورم ۲ رقمی این کشور برمی گردد که سیر نزولی لیر را هم به دنبال داشت. جزئیات بیشتر

کاهش واردات سنگ آهن به چین

واردات سنگ آهن به چین در آوریل سال جاری کاهش داشت و از ۸۵.۷۹ میلیون تن ماه مارس به ۸۲.۹۲ میلیون تن رسید. افزایش موجودی سنگ آهن بنادر چین علت اصلی افت واردات این ماده اولیه بود. اوایل ماه مارس موجودی سنگ آهن بنادر چین ۱۵۸.۶ میلیون تن بود که پایان ماه به ۱۶۱.۶۸ میلیون تن رسید. میانگین قیمت جهانی سنگ آهن در آوریل ۴ درصد افت داشت و ۶۶ دلار هر تن سی اف آر چین ثبت شد. قابل ذکر است واردات سنگ آهن به چین در آوریل نسبت به سال قبل که ۸۲.۲۳ میلیون تن بود کمی رشد داشت.

کم‌نوسانی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 11/ 0 درصدی به قیمت 65 هزار و 318 تومان معامله شدند. پس از رشد 3 درصدی «تسه»ها در هفته گذشته، نوسانات قیمت اوراق کاهش یافت. با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن در کنار دورنمای خروج تدریجی معامله‌گران مسکن از لاک احتیاط پس از دو ماه افت قابل توجه تعداد معاملات مسکن (افت 33 درصدی در اسفند نسبت به بهمن و افت 59 درصدی در فروردین نسبت به اسفند) می‌تواند رشد آرام «تسه»ها را به دنبال داشته باشد. با وجود رشد قیمت مسکن زیر ۲ درصد به صورت ماهانه در فصل اوج تقاضای مسکن، تابستان، در ادامه سیگنال‌های ورود نقدینگی و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری، روند صعودی قیمت مسکن تا ۵/ ۲۹ درصد در فروردین نسبت به فروردین ۹۵ را تشدید کرد. همچنان نوسانات بازارهای موازی می‌تواند بر بازار مسکن نیز اثرگذار باشد.

کاهش کم سابقه ارزش پول هند

روپیه هند که ارزش آن در برابر دلار، سال گذشته ۶.۷۵ درصد افزایش یافته بود از زمان آغاز سال ۲۰۱۸ روندی عموما نزولی داشته است. در معاملات دیروز هر دلار به ۶۷.۱۳ روپیه رسید تا روپیه در پایین ترین سطح ۱۵ ماه اخیر خود قرار گیرد و ۵.۱۵ درصد ارزش خود را از دست داده باشد. طبق تجزیه و تحلیل های صورت گرفته بانک " ای ان زد" نیوزلند و " آی ان جی" آلمان، انتظار می رود تضعیف روپیه ادامه یابد. پراکاش ساکپال- کارشناس اقتصادی بخش آسیا در آی ان جی در یادداشتی نوشت: معتقدیم از آنجایی که عوامل داخلی و خارجی احتمالا باعث تضعیف روپیه در سال ۲۰۱۸ و فراتر از آن خواهد شد، راه دوری تا پایان یافتن مشکلات روپیه وجود دارد. جزئیات بیشتر

مجوز کار یک هزار ایرانی در دانمارک

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در دانمارک به سر می برد، گفت: اکنون 36 هزار ایرانی در این کشور حضور دارند و یک هزار نفر نیز مجوز کار دریافت کرده اند که باید برای آنان جایابی شود. «علی ربیعی» عصر سه شنبه در گفت و گو با ایرنا درباره برنامه های سفر سه روزه خود به دانمارک افزود: این کشور اروپایی همواره به جذب نیرو از ایران تمایل داشته است؛ از این رو، درصددیم درباره اشتغال ایرانیان در دانمارک و نیازهای این کشور به نیروی خارجی به ویژه در بخش فناوری اطلاعات و مهندسی تفاهمنامه ای امضا کنیم. ربیعی ادامه داد: در دیدار با وزیر کار دانمارک سعی می کنیم در زمینه مهارت آموزی فنی- حرفه ای نیز به یک تفاهمنامه دست یابیم. همچنین در این دیدار درباره حمایت های اجتماعی و درمان اعتیاد مذاکره می کنیم. وی تبادل تجربیات در زمینه صندوق های بازنشستگی را از دیگر اهداف سفر به دانمارک بیان کرد. 

تورم ۱۳ هزار و ۷۷۹ درصدی در کشور رکوردار بالاترین نرخ تورم

مجمع ملی ونزوئلا اعلام کرد، نرخ تورم این کشور در ماه آوریل سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۷ میلادی به ۱۳ هزار و ۷۷۹ درصد افزایش پیدا کرد. این رقم حاکی از آن دارد که ونزوئلا همچنان بالاترین نرخ تورم جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین ونزوئلا در وضعیت عدم توانایی در پرداخت بدهی های خود و نیز کمبود شدید مواد غذایی و دارو قرار داد؛ این در حالی است که ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر اثبات شده نفت جهان را در اختیار دارد. همچنین دولت نیکولاس مادورو به دلیل کاهش ذخایر ارزی این کشور، چاپ اسکناس را در دستور کار خود قرار داده و پول این کشور (بولیوار) تقریبا بی ارزش شده است. همچنین صندوق بین المللی پول هم پیش بینی خود از افزایش نرخ تورم ونزوئلا در سال جاری میلادی را ۱۳ هزار و ۸۰۰ درصد اعلام کرده است. به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی این کشور، ونزوئلا نیاز به سیاست نرخ ارز و سیاست پولی جدید برای ثبات بخشیدن به پول خود است. به نقل از ایبنا، بر پایه این گزارش آمریکا موج جدیدی از تحریم ها را علیه اشخاص و شرکت های ونزوئلایی وضع کرده است و نیکولاس مادورو رییس جمهور ونزوئلا هم اعلام کرده که به وسیله فشار گروه های مخالف داخلی و قدرت های خارجی از جمله آمریکا  قربانی جنگ اقتصادی شده است. /خبرگزاری فرانسه

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار