سه‌شنبه (11/2/97) بود که مغرب، ایران را به حمایت از گروه نظامی-سیاسی «جبهه پولیساریو» متهم کرد و به همین بهانه از قطع روبط دیپلماتیک خود با تهران خبر داد.

این اقدام مغرب، بلافاصله با استقبال عربستان و برخی دیگر از کشورهای منطقه‌ای روبرو شد.

امارات

«انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجی امارات عربی متحده اولین نفری بود که به این موضوع واکنش نشان داد و حمایت خود را اعلام کرد. وی در صفحه توئیتر خود نوشت:« در رابطه با حساسیت مغرب در خصوص مسائل ملی و مخالفت با دخالت‌های ایران در امور داخلی خود، در کنار مغرب هستیم و سیاست و رویکرد حمایتی ما از مغرب یک میراث تاریخی است». بر اساس گزارش وبگاه «البیان»، پس از آن وزارت خارجه امارات نیز بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: امارات در کنار کشور برادر مغرب برای مقابله با هر آنچه امنیت، ثبات و وحدت اراضی‌اش را تهدید می کند، ایستاده است.

 در ادامه بیانیه مذکور تاکید شده است: امارات حامی اقدامات مغرب در خصوص هر آنچه امنیت و ثباتش را تضمین می‌کند، ایستاده است که از جمله آنها، تصمیم مهم این کشور در قبال مداخلات ایرانی است.

عربستان

«عادل الجبیر» نیز مانند همیشه اتهاماتش را مبنی بر اینکه ایران در راستای متشنج کردن کشورهای عربی و اسلامی گام می‌دارد ، تکرار کرد. وی در صفحه توئیتر خود نوشت: آنچه ایران از طریق حزب الله در مغرب و آموزش نیروهای پولیساریو انجام می‌دهد نمونه خوبی از مداخله ایران در امور کشورهای دیگر است.

قطر

مقامات قطر نیز سه‌شنبه ‌شب (دیشب) این اقدام مغرب را تایید کردند. بر اساس گزارش وبگاه «الشروق»، در بیانیه وزارت خارجه این کشور آمده است: قطر، همبستگی کامل و عمیق خود با کشور برادر مغرب برای حفظ وحدت اراضی در مقابله با تهدیدها را ابراز می‌دارد. وزارت خارجه قطر افزود: قطر همچنین بر اهمیت حفظ اصولی که روابط میان کشورها را تقویت می‌کند و در مقدمه آنها احترام به حاکمیت کشورها، عدم مداخله در امور داخلی و حل اختلافات قرار دارد، تاکید می‌کند.

 بحرین

«خالد بن حمد» وزیر خارجه بحرین نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: در کنار مغرب ایستاده‌ایم همانگونه که همیشه کنار ما بوده است، به شدت از قطع روابط این کشور با ایران به خاطر حمایت تهران از دشمنان مغرب با همکاری حزب‌الله حمایت می‌کنیم؛ خداوند «محمد ششم» و ملت برادر مغرب را حفظ کند.

اردن

«ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن نیز در واکنش به این موضوع در حساب توئیتری خود نوشت: در کنار برادران خود در مغرب ایستاده‌ایم و به آنها در مقابله با هر تهدیدی که امنیت مغرب و ثبات و وحدت اراضی‌اش را تهدید کند، کمک می‌کنیم. «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اظهارات منتسب به وزیر امور خارجه کشور مغرب مبنی بر همکاری یکی از دیپلمات های ایرانی با جبهه پولیساریو را نادرست و موضوعی خلاف واقع عنوان کرد.فارس