در سی و هشتمین جلسه شورای شهر رشت؛
تابناک / سی و هشتمین جلسه شورای شهر رشت، با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط ساعد اصلانی و سرود ملی در عمارت حاج میرزا خلیل رفیع آغاز شد.
کد خبر: ۵۹۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴ 29 April 2018

تابناک / سی و هشتمین جلسه شورای شهر رشت، با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط ساعد اصلانی و سرود ملی در عمارت حاج میرزا خلیل رفیع آغاز شد.

17:38؛ محمد حسن علیپور به عنوان منشی جلسه، فرازی از وصیت نامه شهید یداله قلی پور را قرائت نمود.

17:53؛ علوی با تبریک اعیاد پیش رو، روز ارتش و وفات حضرت خدیجه را هم تبریک و تسلیت گفت و اذعان داشت: در قسمت دوم جلسه فرماندار شهرستان رشت به همراه شهردار محترم میهمان شورا خواهند بود. وی افزود:این جلسه ناطقی ندارد و فقط اقای علیپور سخنانی دارند که به سمع و نظر می رسانند.علوی همچنین خبر از آماده سازی طرح تالار شورا داد.

جلال الدین محمد شکریه از غایبین اعضای شورا می باشد.

18:00؛ اعضای شورا اصلاح تعرفه سازمان مدیریت پسماند را با اکثریت آرا تصویب کردند.

با توجه به عدم وجود ناطق، شورا بررسی دستورات را آغاز کرد.

ریاست شورا خواستار توضیح کمسیون برنامه بودجه در خصوص هزینه کرد هدایا و پرداخت‌های تشویقی به قهرمانان و هیات های ورزشی شد.

18:14؛ فرهام زاهد رییس کمسیون برنامه بودجه در این خصوص، گفت: قرار شد این موضوع جهت بررسی دوباره به کمسیون‌ها عودت شود. در جلسه اصلاحیه پیشنهاداتی مطرح شد و تغییر در پاداش مدال المپیکی در اولویت قرار گرفت. برای همین پاداش مدال طلا، نقره و برنز المپیکی و پارا المپیکی ورزشکاران رشتی به ترتیب به میزان ۵۰ و ۳۰ و ۲۰ میلیون تومان تعیین شد. همچنین مقدار پاداش مشخص شده برای مسابقات بازی‌های آسیایی و پارا آسیایی ۱۰و ۵ و ۳ میلیون تومان برای مدال طلا، نقره و برنز خواهد بود. برای مسابقات جهانی هم به ترتیب ۵ و ۴ و ۳ میلیون تومان پاداش اهدا می‌شود.

وی افزود: معیار رشتی بودن این است که فرد مورد نظر متولد رشت یا ساکن رشت به مدت ۵ سال و یا اینکه یک دوره تحصیلی را در رشت تحصیل کرده باشد.

رییس کمسیون برنامه بودجه در پایان گفت: به کوهنوردانی که صعودشان با مجوز شورای برون مرزی باشد، ۳ میلیون پرداخت خواهد گردید.

لایحه پرداخت پاداش به قهرمانان ورزشی به تصویب رسید

18:30؛ در ادامه محمدحسن عاقل منش رییس کمسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت گفت: میزان کمک به هیات های ورزشی ۳ میلیون تومان مشخص شده که با توجه خلأ قانونی موجود بهتر است نسبت به تصویب این لایحه اقدام نماییم.

19:05 فرماندار شهرستان رشت به همراه شهردار وارد صحن شورا شد.

19:09؛ رییس شورای شهر رشت ضمن خوشامدگویی به فرماندار، ابراز داشت: سطح روابط شورا با فرماندار و مدیران دولتی در توسعه شهر تأثیرگذار است و این موضوعی است که مردم و نخبگان جامعه به آن اذعان دارند. آنچه در ترکیب شورای شهر پنجم ملموس است تلاش و تکاپویی است که اعضای شورا در کمسیون‌ها دارند.

19:13؛ علوی با بیان این موضوع که با رویکرد موجود چشم‌انداز خوبی برای شهر رشت دیده می‌شود، ادامه داد: فرماندار محترم همیشه در کنار شوراست و هیچ‌وقت میهمان این شورا محسوب نمی شود بلکه خود میزبان است.

علوی با بیان این موضوع که ما در رشت با تراکم مواجه هستیم که کمیسیون عمران به صورت ویژه به این موضوع پرداخته است، افزود: در بحث زیرساخت ها هم مشکلاتی داریم که هنوز به نتیجه ای نرسیده ایم به طور مثال می توان به کمبود پارکینگ های شهری اشاره کرد. در حوزه محیط زیست هم با کم و کاستی هایی از جمله دفن ناسالم زباله و فاضلاب مواجه هستیم که کمیسیون بهداشت پیگیر موضوع می باشد.

رئیس شورای شهر رشت با اعلام اینکه به زودی شاهد توسعه فضاهای فرهنگی رشت خواهیم بود، گفت: در حوزه گردشگری به خصوص در زمینه تسهیل ورود سرمایه گذار داخلی و خارجی و توجه به ظرفیت های پروژه باز آفرینی شهر رشت در راستای معرفی این شهر به همگان، اتفاقات بسیار مناسبی افتاده است.

رییس شورا با تاکید براینکه ما نتوانسته ایم مشارکت مردم را آنچنان که مطلوب است جذب کنیم، گفت: این را می توان از میزان مشارکت مردم در پرداخت عوارض فهمید.

علوی با اشاره به اینکه ایجاد بستر هایی همچون اتاق ایده، اتاق شهروندان، مجمع خیرین، مجمع نخبگان و شورایارها را در دستور کار قرار داده ایم، اظهار داشت: در مسایل حوزه شهری مشکلات ما به عدم مدیریت واحد شهری بر می گردد. االبته رابطه با سمن ها تقویت شده اما نیازمند رابطه بهتری هستیم. همچنین بحث شفافیت عملکرد و واگذاری بخشی از حوزه ها به بخش خصوصی که بتوان شهرداری را کوچک کرد.

آقای احمدی شما یک شبه به این جایگاه نرسیده اید

19:31؛ در ادامه اسماعیل حاجی پور عضو شورای شهر رشت، گفت: رشت پیشانی استان گیلان و شورای شهر رشت شورایی بینظیری است و انسجام خاصی در این شورا وجود دارد. اگرچه ممکن است در برخی نظرات با یکدیگر مخالف باشیم اما احساس دوستی در ارتباطات ما موج می زند.

حاجی پور خطاب به فرماندار رشت افزود: آقای احمدی شما یک شبه به این جایگاه نرسیده اید. من میدانم استخوان خرد کرده اید و به این سمت رسیده اید. پس از آنچه در رشت اتفاق می افتد، خبر دارید. من خواسته ای از شما ندارم فقط چالش های شهر را به شما می گویم.

1. آیا اعتباراتی که به شهرستان رشت تخصیص می دهند، در حد رشت می باشد؟

2. معضل ترافیک در حال حاضر گریبان گیر رشت می باشد و کمبود اعتبار مانع از ایجاد پروژه ای می شود که شرق را به غرب شهر وصل کند.

3. عدم اختصاص کامل بودجه پروژه کنترل ترافیک، که شما زحمت افتتاح آن را کشیدید.

با حل مشکل تعطیلی کارخانه های رشت می توان شهر رشت را به شهر روشن تبدیل کرد

19:43؛ در ادامه فاطمه شیرزاد، دیگر عضو شورای شهر رشت با باین اینکه بنده رویکرد فرماندار را به فال نیک می گیرم، گفت: در سالهای گذشته شهر رشت از اعتبارات بی نصیب می ماند که البته امسال با قول جنابعالی مبنی بر پیگیری اعتبارات، خرسندیم.

این عضو شورای شهر رشت با اشاره با بیان این موضوع که ۱۰ سال از پروژه تالار مرکزی شهر رشت می گذرد، افزود: از حضرتعالی انتظار حمایت ویژه داریم. در حال حاضر مشکل مدیریت پسماند به خصوص در حوزه دفع فاضلاب وجود دارد که از شما تقاضا داریم تا به حل این موضوع به هر شکل ممکن که شده، کمک کنید. اگرچه حل این موضوع جذب سرمایه گزار خارجی و یا داخلی را می طلبد.

شیرزاد با تاکید بر اینکه شهر رشت بیش از ۲۰۰۰ جوان دارد که بیمه بیکاری دریافت می کنند، اظهار داشت: با حل مشکل تعطیلی کارخانه های رشت می توان شهر رشت را به شهر روشن تبدیل کرد.

این عضو شورا در پایان گفت: از دیگر معضلات موجود در شهر رشت، عدم بهره مندی از آب شرب سالم و همچنین حاشیه نشینی می باشد که باید برای حل آن به طور جدی ورود کرد.

جنابعالی در مصوبات دخالت می کنید!

19:53؛ رضا رسولی، دیگر عضو شورای شهر رشت هم ضمن تبریک سال نو و عرض خسته نباشید به فرماندار، گفت: اگرچه ما در زمینه گردشگری پرادعا هستیم اما به میراث شهر رشت توجه ای نداشته ایم و رودخانه ها را به شکل موجود در آورده ایم. بی تردید اتفاق رشت شهر شبهای روشن از ویژگی های اجتماعی مردم برخواسته است. و از شما بابت تصویب آن در شورای تامین شهرستان تشکر می کنم.

رسولی افزود: هنوز هم معتقدم که نبود مدیریت واحد شهری از جمله مشکلات شهر رشت است که جنابعالی می توانید کمک به سزایی در حل آن از طریق ورود نهادهای حاکمیتی، کنید.

این عضو شورای شهر رشت ادامه داد: رویکرد حضرتعالی و یا مجموعه ای که مصوبات را بررسی میکنند، به شکلی است که بازخورد مداخله جویانه دارد. گویا جنابعالی در مصوبات دخالت می کنید! لذا بنده پیشنهاد می کنم که بنا به تشخیص خودتان، مشاورینی در کمسیون ها در کنار ما حضور داشته باشند تا بتوانیم از تجربیات آنها استفاده کنیم.

هرگز به خود اجازه مداخله نمی دهم

19:57؛ فرماندار رشت در واکنش به اظهارات رسولی گفت: بنده مداخله ای در مصوبات شورا ندارم بلکه آن ها را از منظر قانونی مورد بررسی قرار می دهم.

20:00؛ علی پور عضو دیگر شورای شهر رشت گفت: مردم شهر رشت بسیار گرفتار هستند و وضعیت شهر ما در حد پایینی است. ما سوگند خورده ایم تا پای جان برای پیشرفت شهر تلاش کنیم. ما اتاق شکوفایی شهر رشت را بنا نهادیم ولی هرگز حضور شما و استاندار را در آن شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: ما اگر شهر شب های روشن نخواهیم، چه کسی را باید ببینیم؟!

20:02؛ فرهام زاهد، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه و حقوقی شورا هم با اشاره با اینکه نگاه ما باید به سمت حل مشکلات شهری باشد، گفت: بنده به شدت موافق طرح شبهای روشن هستم. با ورود هر ۲۰ گردشگر ۲ شغل ایجاد می شود و امیدوارم که بتوانیم قدم مثبتی برای این شهر برداریم.

20:05؛ عاقل منش در ادامه با تاکید بر اینکه برای گرفتن اعتبارات باید به مجلس برویم یا با همراهی یکدیگر عازم وزارت خانه ها شویم، اظهار داشت: با توجه به حجم ساکنین شهر رشت و میهمانان آن، می بایست برنامه هایی برای ایجاد سالانه پروژه های بزرگ در رشت داشته باشیم.

عاقل منش افزود: دکتر نوبخت قول افتتاح پروژه قطار شهری را داده است که در صورت تحقق آن، گردشگران زیادی به رشت خواهند آمد و فرصت های شغلی مناسبی ایجاد خواهد شد.

20:10؛ حجت جذب، دیگر عضو شورای شهر رشت هم با بیان اینکه آن چیزی که امروز اهمیت زیادی دارد، همدلی میان مدیران است، گفت: متاسفانه در بعضی از مواقع با عدم حفظ شانیت شهر این موضوع خدشه دار می شود. بنده تقاضا می کنم احترامات متقابل حفظ شود.

وی در ادامه با اشاره به موضوع دو رودخانه رشت، افزود: رودخانه های گوهررود و زرجوب نعمت های الهی است که در حال حاضر به نقمت تبدیل شده اند. مطمئناً شهرداری به تنهایی نمی تواند از عهده تمام هزینه ها بر بیاید. به طور مثال ایجاد کمربندی دوم شهر و موضوع لندفیل سراوان نیاز به هزینه کرد فراوانی دارد که از توان شهرداری رشت خارج است.

20:18؛ مسعود نصرتی شهردار رشت در صحن شورا گفت: یکی از نکات که باید پیگیر آن شد، بازگشایی چند بلوار و خیابان مصوب در طرح جامع و تفصیلی است. این موضوع محقق نمی شود مگر با اعطای امتیازات مختلف زیرا شهرداری با کمبود نقدینگی در این زمینه ها مواجه هست و منابع مالی شهرداری در این زمینه اجازه این امر را نمی دهد.

20:25؛ در ادامه احمدی فرماندار رشت با عرض خسته نباشید و تبریک اعیاد پیش رو، اظهارات خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه شورای پنجم شورایی حرفه ای است، گفت: بسیاری از اعضای این شورا یا در گذشته جایگاه مدیریتی داشته اند و یا تجربه ی قبلی حضور در شورا را دارند.

فرماندار رشت ادامه داد: ۳۶درصد افزایش گردشگر را در سال جاری داشته ایم اما اینکه چه میزان از آن به سرمایه تبدیل شده است، موضوعی است که باید به آن پرداخته شود.

احمدی افزود: ما می بایست نگرش مردم را به امر اشتغال عوض کنیم. تنها پشت میز نشینی اشتغال محسوب نمی شود. می بایست با اصلاح این تفکر به سمت ایجاد اشتغال در زمینه گردشگری حرکت کنیم. تعامل یک ارتباط دو طرفه می باشد و تعریف مشخصی دارد. البته گلایه ای در اظهارات اعضای شورا مبنی بر مداخله بنده در امورات شورا شد که باید در مقام پاسخگویی بگویم که بنده با وجود مشغله ای که در شهرستان دارم، بهاین را می دانم که شما برخواسته از آرای مردم هستید و لذا هرگز به خود اجازه مداخله نمی دهم. مداخله و نظارت دو مفهوم جداگانه می باشند که فرمانداری با توجه به قانون فقط نظارت می کند. آنجایی که مصوبات در راستای قانون باشد اینجانب تایید و پیگیری لازم را انجام خواهم داد.

فرماندار رشت با اشاره به طرح بازآفرینی شهر رشت، تصریح کرد: در این خصوص نیز از یک مقام مسئول کشوری دعوت و نتیجه این حضور را پیگیری میکنیم. تالار شهر رشت باید در سال ۹۷ بازگشایی شود. یکی از مشکلات شهر رشت نبود شعبه شهرستانی اداراتی همچون صنعت و معدن و … است و لذا در ساختار ما برای شهرستان رشت متولی شهرستانی دیده نشده است. فاضلاب شهر رشت یکی از موضوعاتی بود که با حضور معاون وزیر نیرو در روز یکشنبه مطرح شد و بنده در حال حاظر به شدت پیگیر آن هستم.

فرماندار رشت در پاسخ به این سوال که چرا به اتاق شکوفایی شهر رشت نیامده اید هم گفت: بنده تا به حال از وجود چنین مکانی بی خبر بودم و دعوتی هم از بنده نشده است. اگر این اتفاق بیفتد حتما در خدمت خواهم بود.

20:48: علوی ختم جلسه را اعلام کرد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
نه فرمانداران رشت بلکه تمام فرمانداران گیلان در همه مسایل شورا و حتی قضایی هم دخالت میکنند که نه قانون و نه عرف به آنان چنین اجازه ایی داده است
نمیدانم چه کسی باید عملکرد این فرمانداران را بدهد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار