کد خبر: ۵۹۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۹ 23 April 2018

تابناک / به نقل از روابط عمومی فرمانداری تالش، فرماندار شهرستان تالش، با اشاره به برخی اظهار نظر‌ها پیرامون طرح ساحلی و سد شفارود که در شهرستان مطرح شده است گفت: اخیراً مزایده‌ای در خصوص یک طرح ساحلی که با اعتبارات استانی و شهرستانی احداث شده بود برگزار شد ولی نکته جالب این است که، دستگاه برگزار کننده مالک و حتی مستأجر آن طرح نبود، یعنی مال غیر را به مزایده گذاشته بود. مثل اینکه یک فرد، خانه همسایه‌اش را بفروشد یا اجاره بدهد. وقتی در جلسه رسیدگی به این اشتباه، دلیل خواستیم، گفتند با فشار فلان مسئول بوده است.

سیدعیسی مهدوی افزود: البته آن مسئول از ۲ سال پیش، در سطح ملی و استانی و شهرستانی فشارهای نامتعارفی می‌آورد تا این طرح به فردی خاص که ظاهراً اسپانسر او بوده و شاید احتمالاً برای ۲ سال دیگر، هم دوباره باید اسپانسر وی باشد، داده شود. در حالیکه استاندار بارها تأکید کرده است که در برخورد با رانت، فساد و ویژه‌خواری با هیچ کسی تعارف ندارد. مهدوی افزود: البته مقابله با رانت هزینه دارد، درست نیست اگر از یک ویژه‌خواری غیرقانونی یا یک رانت همراه با فساد جلوگیری شد؛ بعد شخصی بیاید و کاهش ۵۰ درصدی نزولات جوی کشور و ۲۹ درصدی استان نسبت به سنوات گذشته را به استاندار یا فرماندار نسبت بدهد. امیدوارم ما و سایر مسئولان تقوا و رعایت آداب را در طرح مباحث پیش بگیریم.

فرماندار تالش با بیان این که در مورد سد شفارود، استاندار در اولین روز حضورشان در استان، به محل این پروژه آمد و در این مدت، حداقل ۲۸ مذاکره و مکاتبه داشته است. افزود: استاندار مشکل توقیف حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اموال پروژه در گمرک که ضبط شده بود و همینطور مشکلات فاینانس پروژه را حل کرد و اعتبارات لازم برای پرداخت هزینه‌های سد را از دولت گرفت.

مهدوی ادامه داد: حال اینکه یکی می‌گوید چون من می‌گویم مدیرعامل آب منطقه‌ای باید عوض شود و همان شخصی من می‌گویم باید جایگزین شود، و استاندار هم باید این کار را انجام دهد. ظاهراً عده‌ای می‌خواهند استاندار در انتصاب مدیران به اشخاص بدهکار شود و بعداً بخواهند از اموال عمومی و اختیار اداری خودشان، ادای دین کنند و رانت بدهند و استاندار تأکید کرده است که با این رویکرد مخالف است و به طور کلی، در هر عزل و نصبی که شائبه این نوع دخالت‌ها وجود داشته باشد، استاندار زیر بار نمی‌رود.

مهدوی ادامه داد : این طرح، متعلق به عموم مردم شهرستان است و باید توسط خودشان هم اداره شود. در اسفند سال گذشته در کمیته گردشگری استان مصوب شد یک شرکت غیرخصوصی تأسیس شود و هیئت مدیره و مدیرعامل آن هم همگی از شهرستان باشند و مدیریت آن را عهده دار شوند ولی سهام آن متعلق به اشخاص خاص نباشد تا رانت و فساد و ویژه‌خواری ایجاد نشود.

فرماندار تالش با اشاره به ابهامات و حواشی پیرامون این طرح ساحلی اخیر گفت: با اعمال فشارهایی، ناگهان یک دستگاه مزایده غیرقانونی برگزار کرد که برنده آن هم از قبل مشخص بود و شائبه صوری بودن داشت، ضمن اینکه نهاد مزایده‌گذار، هیچکاره بود و یک ملک که مسأله مالکیت آن بین منابع طبیعی، بنیاد مستضعفان و فرمانداری در حال حل و فصل است و مسئله حقوقی دارد را یک نهاد چهارم ناگهان و برخلاف تذکر قبلی به مزایده گذاشت و در یک کار شائبه‌دار و صوری همان شرکت مورد نظر برخی آقایان به عنوان برنده اعلام شد. یعنی ملک دیگران را واگذار کرد که مالک یا مستأجر یا عامل آن طرح نبود، حالا برخی که فقط به فکر قدرشناسی از حامیان اسپانسرهای ملی خودشان هستند، یکی دو روز است که بعد از نا امید شدن از تحقق اهدافشان دلواپس کشاورزان شده‌اند.

مهدوی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه آب کشاورزی، گفت: بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان اعتبارات فوق‌العاده غیر از اعتبارات سنواتی با تصمیم استاندار برای مدیریت کم آبی اختصاص یافت و به دستور ایشان، شهرستان‌ها اختیار گرفتند تا با آن منابع هر چقدر لازم است لایروبی انهار انجام دهند و بدون محدودیت، استان منابع مالی آن را بدهد. در خرید لوله پلی اتیلن، منابع مالی کافی پیش‌بینی و اعلام شد. جلسات شورای حفاظت منابع آب استان و کارگروه کشاورزی، ظرف یک ماه با حضور استاندار در محل سد منجیل، برگزار شد. کمیته حفاظت آب شهرستان سه بار برگزار شده است. حجم لایروبی‌ها در ۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است و ۱۱۰۰ کیلومتر برنامه ریزی شد. به کشاورزان اعلام شد کشت خود را شروع کنند ولی در مراحل کار، برای مدیریت کاهش ۲۹ درصدی نزولات جوی و خشکسالی سراسری در کشور و کم آبی استان، در طول فصل با ما همکاری کنند.

‌ مهدوی گفت: برخی به جای اینکه قدردان این تلاش‌ها باشند، سیاست زمین سوخته را پیش می‌گیرند و به خاطر رضایت یک حامی انتخاباتی خلاف واقع سخن می‌‌گویند.

فرماندار تالش ادامه داد: مردم، آداب، شرافت و صداقت را باید از مسئولین ببینند. حقیقتاً من وقتی برخی اظهارنظر‌های خلاف آداب را می‌بینم شرمنده می‌شوم خدای ناکرده کسی این را به پای فرهنگ غنی مردم گیلان بویژه اهالی شریف و فرهیخته و پرتلاش تالش بگذارد.

فرماندار تالش افزود: این چنین افرادی به جای اینکه به فکر تسویه بدهکاری شان باشند و در انتصابات، شایسته سالاری را فدای حمایت از نزدیکان و حامیان خود کنند، بهتر است به فکر “مردم” و منافع واقعی و پایدار آنان باشند، زیرا مردم فقط اسپانسر یا حامیان یک فرد نیستند.

مهدوی در پایان خاطر نشان کرد: فراموش نکنیم غیرت حقیقی در این است که منافع شهرستان را فدای اسپانسر نکنیم. غیرت این است که مانند دیگر دلسوزان برویم در پایتخت و برای شهرستان بودجه بگیریم، اگر منابع استانی برای ایجاد نهر و برقدار کردن چاهها کم است، همین منتقیدن هم مثل دیگر همکارانشان می‌توانند بروند منابع و بودجه ملی بگیرند.

وی افزود : برای این موفقیت، لازم است تمام توجه خود را از حامیان مالی خود بردارند و به فکر تمام «مردم» باشند. اگر یک فرد در پیشبرد کارهای شهرستان ناتوان است، با زیر سوال بردن کارهای دولت منتخب مردم، وزیر، استاندار و فرماندار، مشکل حل نمی‌شود. باید از منافع اسپانسرها و چند نفر خاص بگذرد و کارهای عمومی مردم را پیگیری کند.

مهدوی خاطر نشان کرد: باور بفرمایید اگر آن طرح ساحلی از اموال شخصی بنده بود، به آن اسپانسر‌ها می‌دادم تا شهرستان را نابود نکنند و منافع شهرستان را زیر سوال نبرند. ولی اموال عمومی است و بایستی شفاف و در جهت منافع عموم مردم واگذار و استفاده شود تا در آینده دنیوی و اخروی شرمنده و سرافکنده نباشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار