تابناک / یکی از مهمترین دغدغه های دولت تدبیر و امید ،رسیدگی به زیرساخت‌های جمعیت روستایی به ویژه تامین آب شرب و بهداشتی روستاییان کشور است.
کد خبر: ۵۹۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۷ 22 April 2018

تابناک / یکی از مهمترین دغدغه های دولت تدبیر و امید ،رسیدگی به زیرساخت‌های جمعیت روستایی به ویژه تامین آب شرب و بهداشتی روستاییان کشور است.

تدبیرشرق نوشت: بنابراین به لحاظ ویژگی آن، جایگاهی ارزنده ای در حفظ سلامت، کارآمدی ساکنان مناطق روستایی، عدم مهاجرت و توسعه پایدار بخش روستایی کشور داشته و خواهد داشت.

از سوی دیگر توجه به اهداف برنامه‌ای کشور گوشزدی جدی برای مدیران این بخش است به نحوی که مقرر بود طی برنامه پنجم توسعه درصـــد بهره‌مندی جمعیتی روستایی کشور از آب شرب و بهداشت، ازحدود ۷۵ درصد به ۹۲ درصد ارتقا یابد که به‌‌رغم تمامی تلاش‌های صورت گرفته، در حال حاضر این شاخص با رشد قابل قبولی روبه‌رو نمی‌باشد. علاوه بر عدم تامین منابع مالی مورد نیاز و فقدان سرمایه گذاری لازم در این حوزه ،همچنین پراکندگی پروژه های آبرسانی روستایی، کافی نبودن تعرفه آب بهای مصرفی و وجود خشکسالی های ممتد و…سوء مدیریت های منطقه ای نیز می تواند بر روند پیشرفت این شاخص مهم تاثیر گذار باشد. استان گیلان نیز به فراخور وجود روستاههای متعدد و فقدان زیر ساخت های مناسب در سالهای اخیر از این سوء مدیریت در حوزه آب روستایی بی نصیب نبوده و حضور محبعلی رنج ور در قامت مدیر عامل سازمان آب و فاضلاب روستایی گیلان در طول بیش از یکسال دردی را از مشکلات روستاییان دوا نکرده است !از جمله ادعاهایی که جناب مدیر عامل در سال گذشته در حوزه شاخص بهرمندی آب شرب روستایی گیلان داشت در پایان سال ۱۳۹۶ باتناقضاتی مواجه شد . وی در آبان ماه سال ۹۶ طی خبری که روی خروجی خبرگزاری تسنیم در گیلان قرار گرفت شاخص بهره مندی آب شرب روستایی استان گیلان را ۷۶.۱ درصد عنوان نمود و افزود که این شاخص بهرمندی از شاخص کشوری ۵ درصد عقب مانده است . از طرفی در اسفند ماه سال ۹۶ و به فاصله کمتر از ۴ ماه از رشد سه درصدی این پارامتر نسبت به متوسطکشوری خبر داد و اذعان داشت که با توجه به شاخص بهرمندی ۷۳ درصدی در کشور، اکنون شاخص بهرمندی آب شرب گیلان (اسفند ماه ۹۶) به ۷۶.۳۷ درصد رسیده است .( خبرگزاری فارس /۱۳ اسفند ۹۶). نکته قابل تامل اینجاست که چگونه محبعلی رنج ور در کمتر از ۴ماه ۵ درصد عقب ماندگی را به ۳ درصد رشد رسانده و اگر کمی به امار و ارقام ذکر شده نظری بیفکنید متوجه خواهید شد که صرفا این اعداد جنبه صوری داشته و گاف مدیریتی بیش نمی باشد! حال بماند که ایشان در سال گذشته وعده داده بودکه شاخص بهرمندی آب شرب در گیلان را به ۷۹ درصد خواهند رساند که همچون سایر وعده های وی نارس و بی نتیجه مانده است!(خبرگزاری شبستان /اردیبهشت ۹۶)

اما نکته مهمی که در سازمان آبفار گیلان موج می زند چند پارگی در نهاد مدیریتی و تصمیم گیری آن است . پس از نارضایتی ها از عملکرد ضعیف و نحوه مدیریت فرامینی همچنان صدای اعتراض برخی مسولین و کارکنان نسبت به وضعیت نابه سامان کنونی شرکت در رسانه ها به گوش رسیده و از تعدد افراد تصمیم گیرنده دیگر در سازمان آبفار صحبت هایی در میان است. ظاهرا رنج ور به عنوان مدیر عامل این سازمان مهم هنوز اقتدار و جایگاه لازم را بدست نیاورده و با سپردن نقش های کلیدی به برخی افراد که خود روزی رقیبی برای وی بودند! قصد دارند اهداف دولت تدبیر و امید در حوزه آب و فاضلاب روستایی در گیلان تحقق نیابد!! دخالت در عزل و نصب ها و اخلال و تعلل در فرایندهای اجرایی و سازمانی به بهانه عدم وجود بودجه و مشکلات دیگر و برخی رفتارهای سیاسی ،جناحی در سازمان جهت ناکارآمد نشان دادن سیاست های دولت تدبیر و امید از جمله موارد مهم سوء مدیریت در سازمان آبفار گیلان امروزه به شمار می رود وحضور افرادی غیر همسو وبه جامانده از دولت قبل و فعال در ستاد رقیب دولت کنونی در زمان انتخابات ریاست جمهوری نشان از کارشکنی های پی در پی و ضعف توسعه عملیاتی در روستاهها دارد و محبعلی رنج ور به خوبی می داند که با ادامه این روند و عدم اتخاذ تدبیری مناسب و همگام با سیاست های دولت دوازدهم برای جبران عملکرد ضعیف سازمان مطبوعش ،پس از پایان دو سال ماموریت وی ،آبفار گیلان جایگاه مناسبی برایش نخواهد بود!

برچسب ها: آبفار گیلان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار