کد خبر: ۵۹۲۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۵ 18 April 2018

تابناک / همه به‌دنبال او می‌گردند و انذار می‌دهند که مبادا این هم مثل محمودرضا خاوری از چنگ قانون بگریزد. صحبت از سعید مرتضوی قاضی سابق دادگستری است که پس از طی دوران اوج خود در سال‌های میانی دهه 80 اکنون به برگشتن ورق روزگار می‌نگرد و منتظر اجرای حکم دو سال حبس خود برای معاونت در قتل است.


حمید مرتضوی در روزنامه آرمان نوشت: همه به‌دنبال او می‌گردند و انذار می‌دهند که مبادا این هم مثل محمودرضا خاوری از چنگ قانون بگریزد. صحبت از سعید مرتضوی قاضی سابق دادگستری است که پس از طی دوران اوج خود در سال‌های میانی دهه 80 اکنون به برگشتن ورق روزگار می‌نگرد و منتظر اجرای حکم دو سال حبس خود برای معاونت در قتل است. البته اینکه مرتضوی کجاست اکنون به مساله‌ای مهم‌تر بدل شده است. وکیل خانواده روح‌الامینی می‌گوید: «مرتضوی تحت تعقیب است». برخی نمایندگان مجلس نیز معتقدند که او خط قرمز احمدی‌نژاد است و با مشورت او ناپدید شده است. هرچه باشد باید منتظر برخورد قاطع دستگاه قضائی باشیم.

همه به‌دنبال مرتضوی

«دستگاه مشترک موردنظر خاموش می‌باشد» این پیغامی است که در پاسخ به تماس خبرنگاران یا هرکس که با تلفن همراه دادستان سابق تهران تماس می‌گیرد، شنیده می‌شود. شاید این روز‌ها شایع‌ترین سوال این باشد که مرتضوی کجاست؟ گرچه نام او برای اصحاب رسانه آشناتر است، هرکس که به‌نحوی با مرتضوی در ارتباط بوده از او به نیکی یاد نمی‌کند. مرتضوی که در دهه70 با تکیه بر مسند قضا چندین روزنامه و نشریه را یک‌شبه به تعطیلی کشاند که اوج آنها به توقیف فله‌ای مطبوعات در سال 79 مشهور شد. او در سال‌های میانی دهه 80 دادستان تهران شد و فاجعه کهریزک در زمان او اتفاق افتاد. اکنون به جرم معاونت در قتل به 2 سال حبس محکوم شده و روزگار دیگری را تجربه می‌کند و تصمیم گرفته خانه به دوش و دور از دسترس باشد. حال بسیاری از کسانی که طعم تلخ احکام او را چشیده‌اند منتظر اجرای حکم دادستان سابق و منفصل از خدمت تهران هستند، اما وی در دسترس نیست. سخنگوی قوه قضائیه اخیرا درباره مرتضوی اظهار داشت: «حکم جلبش صادر شده، اما متاسفانه هنوز گیرش نیاورده‌اند، حالا نمی‌دانم چطور هست!» اینکه برای وی قرار 5‌میلیاردی صادر می‌شود و او از پس این قرار برمی‌آید و سند ملک همسر خود را به‌عنوان وثیقه می‌گذارد، امری است جداگانه و پرسشی جدا می‌طلبد، اما نکته اینجاست که مرتضوی در حال حاضر کجاست؟ برخی اظهار می‌کنند که وی از کشور گریخته و برخی دیگر نیز می‌گویند او در داخل است و در جایی پنهان شده، هرچه باشد این پرسش در جامعه مطرح می‌شود که چرا نمی‌توان مرتضوی را یافت!

تعقیب مرتضوی

سعید مرتضوی با دو پرونده روبه‌رو بود. او در یکی از آنها، در قضیه سازمان تامین اجتماعی تبرئه شد، اما در مساله کهریزک به جرم معاونت در قتل محسن روح‌الامینی به 2 سال حبس محکوم شد. مجید میر‌طاهری در گفت‌وگو با «آرمان» به برخی مسائل در خصوص پرونده دادستان سابق تهران اشاره کرد.

مطالبی مطرح می‌شود که گویا پرونده آقای مرتضوی به دایره اجرای احکام نرفته؛ این موضوع را تایید می‌کنید؟

چنین چیزی شدنی نیست و تا پرونده‌ای به اجرای احکام نرود حکم به اجرا درنخواهد آمد و لازمه این مساله این است که پرونده به دایره اجرای احکام برود. بنابراین اکنون پرونده در شعبه 2 دادسرای ناحیه 28 اجرای احکام کیفری است و مکانیزم و اقدامات لازم را سیستم قضائی باید انجام دهد و ما دخالتی در آن پروسه نداریم.

به‌عنوان یک وکیل دادگستری فکر می‌کنید با توجه به محکومیت آقای مرتضوی چرا حکم اجرا نشده است؟

این سوال مربوط به همه است و مرجعی که مجری حکم است باید پاسخگو باشد و اگر از دستگاه قضائی بپرسید پاسخ مطمئن‌تری خواهید یافت. من به‌عنوان یک وکیل به پرونده و مسائل قانونی آن توجه می‌کنم. کار ما حقوقی و وکالتی است، ممکن است‌ هزار جور اتفاق برای یک موضوع رخ دهد که نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

برای آقای مرتضوی قرار تعقیب صادر شده است؟

پاسخ این سوال مشخص است؛ وقتی متهمی را که حکم قطعی زندان دارد پیدا نمی‌کنند، قاعدتا طبق تشریفات قانونی تحت تعقیب محسوب می‌شود.

براین اساس آقای مرتضوی ممنوع‌الخروج شده است؟

نمی‌توانم این مساله را دقیق به شما بگویم. فکر می‌کنم همه این مسائل تا چند روز آینده مشخص خواهد شد. این پرونده خیلی زود به نتیجه می‌رسد و من ترجیح می‌دهم زمانی که کار به نتیجه رسید صحبت کنم چون شاید برخی مسائل مطرح یا ریشه‌یابی شود. بنابراین زمانی که تکلیف اجرای حکم مشخص شد اطلاعات جدیدی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهم داد.

سوال از وزرای دادگستری و کشور

یک عضو شورای مرکزی فراکسیون امید از طرح سوال از وزرای کشور و دادگستری درباره چرایی متواری‌بودن سعید مرتضوی و عدم تحویل او به زندان خبر داد. فاطمه سعیدی اظهار کرد: نیروی انتظامی بازوی اجرایی قوه قضائیه است که زیر نظر وزارت کشور فعالیت می‌کند. بنابراین سوالم از آقای رحمانی فضلی ناظر به عملکرد نیروی انتظامی در جلب سعید مرتضوی است. اینکه آیا اساسا حکم جلب مرتضوی به نیروی انتظامی ابلاغ شده است یا خیر؟ نماینده تهران ادامه داد: سوال دیگر از وزیر کشور این است که آیا مرتضوی از کشور خارج شده یا اینکه هنوز داخل کشور است و نتوانستند او را دستگیر کنند؟ وی در توضیح سوال از وزیر دادگستری افزود: سوال از وزیر دادگستری ناظر به این است که آیا اقدامی برای جلب مرتضوی انجام شده یا اینکه اصلا حکمی برای او صادر نشده است؟ سعیدی خاطر نشان کرد: هدفش احضار وزرای دادگستری و کشور به مجلس برای توضیح کامل درباره تحویل ندادن سعید مرتضوی به زندان است. اینکه توضیح دهند که چرا حکم، نهایی و اجرایی نشده است.

مرتضوی و تغییر مسیر!

طی چند روز گذشته اخبار ضدونقیضی از سعید مرتضوی دادستان سابق تهران در فضای مجازی منتشر و ادعا شده است که سعید مرتضوی و خانواده‌اش در ویلایی در رحیم‌آباد شهرستان رودسر و املش حضور دارد و دیدارهایی نیز با آقایان عباسی و لاهوتی نمایندگان این شهرستان در مجلس داشته است. در این راستا مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود در مجلس در خصوص خبری مبنی بر دیدارش با سعید مرتضوی که در برخی کانال‌ها منتشر شد به برنا، گفت: من هیچ ‌دیداری با سعید مرتضوی نداشتم و یکسری منابع ضد انقلابی گیلان که در خارج از کشور فعالیت دارند این چرت و پرت‌ها را می‌نویسند. گروه خونی من با سعید مرتضوی نمی‌خواند و 5 سال است که رنگ ایشان را ندیدم و اگر ایشان را ببینم، مسیرم را عوض خواهم کرد.

مرتضوی و خط قرمز!

نماینده مردم فسا در مجلس با اشاره به ناپدید شدن سعید مرتضوی پیش از ابلاغ حکم وی اظهار داشت: آنچه می‌توان درباره مرتضوی گفت این است که نباید زمانی که حکم علیه شخصی صادر می‌شود توقع تمکین صدردرصدی هم داشته باشیم بلکه باید مراقبت‌های لازم برای تمکین افراد به حکم نیز فراهم باشد. محمدجواد جمالی نوبندگانی با بیان اینکه شرایط برای تمکین افراد به رأی مطمئن و قاطع باید فراهم باشد، عنوان کرد: مرتضوی خودش را از خطوط قرمز احمدی‌نژاد می‌داند و متاسفانه این قبیل اقدامات از زمانی شروع شد که قرار بازداشت جوان‌فکر صادر شده بود، اما احمدی‌نژاد شخصا در ایرنا حاضر شد تا مانع دستگیری شود. وی افزود: در حال حاضر نیز احمدی‌نژاد داستان دیگری را درباره دو نفر از همکاران خود به راه‌ انداخته است. از این رو اگر آقای مرتضوی اقدامی در جهت مخفی شدن یا فرار کرده باشد یا بخواهد با حکم خود مخالفت کند، به‌نظر می‌رسد مشورت احمدی‌نژاد را داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار