دفاع عجیب جعفرزاده از طرح عوارض خروج از کشور؛
تابناک / جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده فراکسیون مستقلین در مجلس شورای اسلامی، بر این عقیده است که تصمیم دولت در خصوص ممنوعیت خریدوفروش ارز در صرافی‌ها کاملاً نادرست است و باید سریعاً یک تدبیر برای این موضوع اندیشیده شود، زیرا ما نمی‌توانیم که کشور را متوقف کنیم.
کد خبر: ۵۹۲۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱ 18 April 2018

تابناک / جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده فراکسیون مستقلین در مجلس شورای اسلامی، بر این عقیده است که تصمیم دولت در خصوص ممنوعیت خریدوفروش ارز در صرافی‌ها کاملاً نادرست است و باید سریعاً یک تدبیر برای این موضوع اندیشیده شود، زیرا ما نمی‌توانیم که کشور را متوقف کنیم.

به نقل از رویداد ۲۴، جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده فراکسیون مستقلین در مجلس شورای اسلامی، بر این عقیده است که تصمیم دولت در خصوص ممنوعیت خریدوفروش ارز در صرافی‌ها کاملاً نادرست است و باید سریعاً یک تدبیری برای این موضوع اندیشیده شود، زیرا ما نمی‌توانیم که کشور را متوقف کنیم. اکنون در چنین شرایطی مسافرانی که نیاز به ارز دارند، باید ارز خود را از کجا و چگونه تأمین کنند؟ امیدواریم دولت سریعاً برای این مشکل یک تدبیر بیندیشد.
بالاخره پس از چند روز نوسانات شدید در بازار سکه و ارز، دولت برای کنترل این بازار ملتهب وارد شد و در قدم اول ارز را تک‌نرخی کرد و اعلام کرد که دلار فقط و فقط با قیمت ۴هزار ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد و در دومین قدم ممنوعیت خریدوفروش ارز در صرافی‌ها را تصویب و اعلام کرد کسانی که نیازمند ارز هستند به بانک‌های مشخص شده مراجعه کنند.

احمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی، در همین خصوص اعلام کرد: «طبق ضوابط جدید بانک‌ها ملزم به خرید اسکناس خرد افراد هستند و صرافی‌ها نمی‌توانند خریدوفروش اسکناس انجام دهند… از این پس، صدور حواله ارزی خارج از شبکه بانکی، ممنوع خواهد بود… بانک مرکزی این تضمین را به تمام سپرده‌گذاران ارزی می‌دهد که با سود مقرر در سررسید، به این افراد، همان اسکناس سپرده‌گذاری شده را باز پس دهد.»

این اقدام اما مشکلات بسیاری برای متقاضیان ارز ایجاد کرده است. اقتصاد کشور و بازار ارز تقریباً به حالت نیمه تعطیل درآورده است و به نظر می‌رسد که دولتمردان سیاست حذف صرافی‌ها را در پیش گرفته‌اند. سیاست محدودکننده و فضای امنیتی حاکم بر بازار ارزی کشور، فقط تا مدت محدودی می‌تواند التهاب و نوسانات بازار ارز را کنترل کند. دولت و تیم اقتصادی برای بازگشت ثبات به بازار ارز باید بتوانند سریعاً یک راه‌کار مناسب اتخاذ کنند و کشور را از این شرایط خارج کنند.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با اشاره به آخرین تصمیمات در خصوص ممنوعیت خریدوفروش ارز در صرافی‌ها، گفت: در مورد تصمیمی که اخیراً در مورد عدم خریدوفروش ارز در صرافی‌ها گرفته شده است، باید بگویم که این تصمیم قابلیت ادامه دادن ندارد. ما در یک مقطعی می‌توانیم همه مسائل را متوقف کنیم تا یک آرامشی برقرار شود. اما شما در هیچ کجای دنیا عبارت‌هایی مانند اعدام می‌کنیم و .. را نشنیده‌اید که بخواهند اقتصادشان را با این کارها کنترل کنند. ما نمی‌توانیم بیشتر از این ادامه بدهیم، در یک مقطعی برای اینکه التهاب بازار را بگیرند، متوقف کردن دادوستد هیچ اشکالی نداشت اما دولت باید یک برنامه و تدبیری را در این خصوص بیندیشد.

این نماینده مجلس ادامه داد: ما نمی‌توانیم که با این تصمیمات کشور را تعطیل کنیم. این تصمیم باید موقتی باشد و سریعاً در خصوص آن تعیین و تکلیف کنند، این شرایط باید موقتی باشد. تیم اقتصادی دولت هم از ما فرصت می‌خواهند که بتوانند التهابات بازار را به‌نوعی کنترل کنند. طبیعتاً ما نیز تصمیم نداریم که کشور را این‌گونه اداره کنیم. من در گذشته هم اعلام کرده‌ام که توزیع ارز باید از سوی بانک‌های مورد اعتماد به مردم صورت بگیرد.

جعفرزاده، با بیان اینکه در این شرایط حتماً و قطعاً یک بازار سیاه شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: فردی که ارز نیاز دارد باید ارز خود را در این شرایط از کجا تهیه کند؟ آیا این افرادی که به ارز نیاز دارند باید همین‌طور صبر کنند تا آیین‌نامه‌ها تصویب شود؟ مگر می‌شود ملت را این‌گونه معطل کرد. علیرغم همه قول‌هایی که داده‌اند و اعلام کرده‌اند که هیچ مشکلی در بحث دارو و درمان پیش‌ نمی‌آید، اما دقیقاً در همین حوزه‌ها مشکلات در حال بروز است و مردم برای بیماران خودشان نگرانند، دانشجویانی که در خارج از کشور هستند برای تأمین ارز خود مشکل دارند و به‌شدت نگران هستند، در همین یک ماه گذشته کلی مشکل برایشان ایجاد شده است. بنابراین معتقدم ادامه این روند اصلاً به صلاح نیست و دولت باید برای باز شدن فضای اقتصادی کشور و ثابت ماندن قیمت ارز، تدبیراتی را ‌بیندیشد. دولت تدبیر و امید هم یعنی اینکه در خصوص مسائلی مانند این موضوع، تدبیر لازم را اتخاذ کند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه، با اشاره به افزاش قیمت عوارض خروج از کشور که در مجلس به تصویب رسیده است، گفت: مجلس عوارض خروج از کشور برای سفرهای زیارتی را حل کرده است. اما در خصوص سفرهای سیاحتی باید بگوییم که فردی که می‌خواهد به خارج از کشور برود و چند هزار دلار خرج کند، چند دلار یا چند صد دلار زیاد برایش مشکلی ایجاد نمی‌کند. ما نمی‌توانیم به کسی که می‌خواهد برود گردش سوبسید بدهیم. این عوارض خروج از کشور آن‌طوری که ما حساب کردیم، بیش از ۴ درصد هزینه سفر نیست. فردی که می‌خواهد برود گردش، باید این عوارض را پرداخت کند، در بسیاری از کشورهای دنیا این امر مرسوم است و در برخی از کشورهای دیگر خیر. این موضوع بستگی به تصمیم دولت آن کشور دارد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی ادامه داد: با این شرایط در نوروز دیدیم که سفرها کم نشد و مردم به سفرهای سیاحتی خود رفتند.

جعفرزاده با بیان اینکه این موضوعات اصلاً نقض حقوق شهروندی نیست، خاطرنشان کرد: در بسیاری از مسائل از مردم عوارض خروج از کشور دریافت می‌شود. مردم در دنیا حتی برای آب خوردن هم عوارض پرداخت می‌کنند، آیا این‌ها نقض حقوق شهروندی است؟ من این موضوع را اصلاً قبول ندارم. ما نمی‌توانیم تا حد زیادی درآمدهای دولت را کاهش بدهیم، اگر عوارض خروج از کشور برای سفرهای سیاحتی افزایش پیدا کرده از آن‌سو برای سفرهای زیارتی این هزینه کاهش پیدا کرده است. دولت اعلام کرده است که برای تأمین درآمدهایم، این تدابیر را اتخاذ کرده‌ام ما نیز در چارچوب قانون موافقت کردیم. معتقدم این موضوع به آن درصدی که سفرهای خارجی می‌روند فشاری وارد نمی‌کند.

برچسب ها: جعفرزاده
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار