کد خبر: ۵۹۱۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 16 April 2018

تابناک / رئیس اوقاف لاهیجان و سیاهکل گفت: همه فعالیت‌های بقاع متبرکه می‌بایست با مجوز اوقاف انجام بگیرد و کسی حق ندارد به اجتهاد خود عمل کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حامد میرحسینی اشکوری در گفتگو با خبرنگار درسیاهکل، موضوع وقف را یکی از مسائل مهم دانست که متأسفانه از طرف هیئت‌امنا بقاع مورد غفلت قرارگرفته است، اظهار کرد: برخی از هیئت‌امنا نسبت به پیگیری موقوفات بقعه خودشان هم بی‌تفاوت هستند، برنامه‌های فرهنگی و عمرانی و قرآنی هر بقعه در سال جدید به امنا بقعه اعلام خواهد شد و هیئت‌امنا موظف‌اند بر اساس برنامه‌های ارسالی فعالیت کنند.
وی افزود: همه فعالیت‌های بقاع متبرکه می‌بایست با مجوز اوقاف انجام بگیرد و کسی حق ندارد به اجتهاد خود عمل کند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان و سیاهکل با اشاره به‌پیش رو بودن ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: دعوت از مبلغین در ایام ماه مبارک رمضان و محرم و صفر باید با مجوز اوقاف باشد قبل از هماهنگی با واعظین و سخنرانان باید از اوقاف کسب مجوز شود.
**پیش‌فروش قبور قانونی نیست
اشکوری بر فعال بودن مراکز فرهنگی و قرآنی در بقاع تأکید کرد و گفت: هر بقعه‌ای بدون نظر کمیسیون قبور شهرستان و بدون مجوز در حال پیش‌فروش قبر و یا دریافت حق الدفن می‌باشد متخلف است و با شکایت خانواده متوفی باید خسارت پرداخت کند، ضمن اینکه حکم هیئت‌امنایی آنان توسط اوقاف باطل خواهد شد.
وی بیان کرد: کلیه بقاعی که حکم هیئت‌امنایی آنان پایان‌یافته در سال نودوهفت حکم امنایی دریافت خواهند کرد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان و سیاهکل با اشاره به اینکه در سال ۹۷ از جوانان زیر سی سال و بانوان قرآنی در ترکیب هیئت‌امنا بهره خواهیم برد، گفت: اگر امنایی با برنامه‌ها و سیاست‌های سازمان اوقاف هماهنگ نباشد کنار گذاشته خواهد شد.
**آرامگاه شیخ زاهد گیلانی به‌عنوان یکی از نمادهای گیلان و به‌خصوص شهرستان لاهیجان
اشکوری با اشاره به اینکه آرامگاه شیخ زاهد گیلانی به‌عنوان یکی از نمادهای گیلان و به‌خصوص شهرستان لاهیجان می‌باشد، تصریح کرد: پیشنهاد‌هایی جهت دسترسی آسان‌تر زائران و گردشگران به این مکان زیارتی و سیاحتی خدمت مدیرکل محترم اوقاف استان و نماینده محترم مجلس ارائه‌شده است.
وی با اشاره به ظرفیت‌های این بقعه شاخص ابراز کرد: می‌توان از ظرفیت‌های گردشگری و مذهبی بقعه سید رضی و شیخ زاهد گیلانی جهت اشاعه فرهنگ علوی و معرفی فرهنگ گیلان و اشتغال‌زایی بهره برد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان و سیاهکل در ارتباط با جایگاه بالا بقعه شیخ زاهد بیان داشت: با مشورت بزرگان شهرستان به‌زودی نسبت به تقویت هیئت‌امنای این مکان شریف اقدام خواهد شد.
اشکوری با اشاره به استقبال چشمگیر زائران و گردشگران از طرح آرامش بهاری در آرامگاه شیخ زاهد، گفت: شش نفر از روحانیون اعزامی از قم که از اساتید حوزه و دانشگاه بودند برنامه‌های متنوع علمی و فرهنگی خوبی انجام دادند که رضایت مردم و مسئولین را دربر داشت.
**اثربخش‌ترین کار فرهنگی در ایام نوروز مختص سازمان اوقاف است
وی، علمی‌ترین و کاربردی‌ترین و دینی‌ترین کار فرهنگی را در ایام نوروز را مختص سازمان اوقاف در بقاع متبرکه سطح کشور دانست و تصریح کرد: با توجه به حضور اساتید خوب و بین‌المللی قرآنی در شهرستان لاهیجان هرماه یک محفل انس قرآن دریکی از بقاع شهرستان به‌طور ویژه برگزار خواهد شد که برنامه‌ها به‌زودی اعلام خواهد شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان و سیاهکل ابراز کرد: سهمیه وقف جدید برای هر بقعه در شهرستان در نظر گرفته‌شده است یعنی هر بقعه حداقل باید مقدمات یک وقف جدید را فراهم آورد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار