کد خبر: ۵۹۱۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۵ 16 April 2018

تابناک / در چند روز اخیر فیلمی بین کاربران فضای مجازی دست به‌دست می‌شد که در آن چند کودک مبتلا به اوتیسم، از سوی یکی از مراکز نگهداری موقت بهزیستی در رشت به شکل نامتعارفی تنبیه می‌شوند. در این فیلم که تصاویرش از طریق دوربین‌های مدار بسته منتشر شده، دو مربی که معلوم نیست به چه علت، اما به‌طرز ناراحت‌کننده‌ای به سر و صورت یک کودک ضربه‌های شدید می‌زنند. البته انتشار این تصاویر با واکنش شدید کاربران فضای مجازی هم روبه‌رو شد و بازتاب گسترده‌ای هم در رسانه‌ها به‌دنبال داشت، تا جایی که «معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور» نیز نسبت به آن واکنش نشان داد و اعلام کرد ا خاطیان برخورد و دو مربی متخلف از این مرکز اخراج شدند.

«حسین نحوی نژاد» با اشاره به اینکه این اتفاق در خرداد 96 صورت گرفته و سازمان بهزیستی بلافاصله پس از آن با افراد خاطی برخورد کرده است به تسنیم گفت: پس از اطلاع از موضوع سازمان بهزیستی مسئول مرکز را به‌دلیل سهل‌انگاری توبیخ کرد و با دو خانواده شاکی جلسه‌ای را برگزار کرد.
او ادامه داد: هدف رسانه‌های بیگانه از انتشار این فیلم‌ تخریب نظام و خدمات بهزیستی است. متأسفانه دو تن از مربیان در این مرکز اقدام به آزار و اذیت (کتک کاری) یکی از کودکان کرده و رسانه‌های بیگانه با هدف زیر سؤال بردن خدمات جمهوری اسلامی ایران این فیلم را پخش کرده‌اند.
نحوی‌نژاد ادامه داد: کودکان اوتیسم از جمله کودکان معلولی هستند که شرایط آموزش و نگهداری آنها با سایر معلولان متفاوت به مراتب سخت‌تر است، به‌طوری که هم‌اکنون 3 هزار کودک اوتیسم در مراکز سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند.
لزوم تربیت نیروی متخصص و باتجربه در مراکز توانبخشی
کارشناسان حوزه مددکاری و بهزیستی معتقدند با تربیت نیروی ماهر و باتجربه تا حدودی زیادی می‌توان از بروز این تخلفات در جامعه جلوگیری کرد. موضوعی که «سید حسن موسوی چلک»، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران به آن تأکید کرد و به «ایران» گفت: انتشار تصاویر تنبیه کودکان هیچ‌کس را خوشحال نمی‌کند، بخصوص اگر این موضوع برای یک کودک دچار اوتیسم اتفاق افتاده باشد.
چلک با تأکید بر اینکه تنبیه کودکان در مراکز توانبخشی یکی از موضوعاتی است که در کشور‌های مختلف نیز وجود دارد، ادامه داد: با نظارت و برخورد قاطع با متخلفان می‌توان خطاهای احتمالی را تا حدود زیادی کاهش داد. در خصوص این موضوع نیز سال گذشته بهزیستی برخوردهای لازم را با متخلفان انجام داده است./ روزنامه ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار