در آن مقطع مقام عالی استان مطالبی را در باب گردشگری بیان کرد و رفت و بقیه مدیران هم طبق معمول نظاره گر شدند تا گردشگر بیاید و خود به خودی امکانات ایجاد شود و هتل و زیر ساخت را مردم ایجاد کنند . ما مدیران هم تلاش کنیم که بر میز خود بمانیم و شوی خود را بازی کنیم.
کد خبر: ۵۹۰۱۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۷ 13 April 2018

تابناک / در اوایل سال گذشته که استاندار وقت محور توسعه استان را گردشگری اعلام نمود انتظار حرکت و اقدام ویژه ای داشتیم ،کمترین توقع اولویت در روند برنامه ها در این راستا بود ، همچنین جهت دهی منابع مالی پروژه های عمرانی در این مسیر یا حداقل توزیع اعتبارات و تسهیلات به شکل معنی دار به این بخش ، ولی در عمل هیچ اتفاق ویژه ای نسبت به سال ماضی نیفتاد و گیلان به شدت سیاسی در سال انتخابات ریاست جمهوری به همه چیز پرداخت به جز توسعه گردشگری، و فقط آن بار هم توسعه در حد شعار و حرف و فیگور رسانه ای و عکس و تصویر باقی ماند، به دلایل کاملاً مشخص، مهمترینش عدم توانایی مدیران حوزه های تخصصی که اصلاً همت و انگیزه ای در متولیان امور وجود نداشت.

در آن مقطع مقام عالی استان مطالبی را در باب گردشگری بیان کرد و رفت و بقیه مدیران هم طبق معمول نظاره گر شدند تا گردشگر بیاید و خود به خودی امکانات ایجاد شود و هتل و زیر ساخت را مردم ایجاد کنند . ما مدیران هم تلاش کنیم که بر میز خود بمانیم و شوی خود را بازی کنیم.


با رفتن دکتر نجفی در نیمه های سال و استقرار استاندار غیر بومی و جوان به عنوان والی دولت دوازدهم در استان گیلان ،بسیاری از نیروهای پشت پرده و جلوی صحنه سیاسی استان و بعضاً مدیران کل و فرمانداران و … که تلاششان برای استقرار گزینه های بومی به این منسب افاقه نکرد سعی کردند با هر روش و ناروشی خود را به تیم مدیریت عالی استان نزدیک کنند، البته با همان رویه رفیق بازی و ارتباط برای میز و صندلی و فقط بودنشان.
اینها فعلاً مانده اند ولی همدل سالاری نیستند که خوب میدانیم اینان بیشترشان از زمان احمدی نژاد هم بودند و ظاهراً تا دوره دوره است خواهند ماند.


بگذریم که این درد مدیریت گیلان است.


با استقرار جناب سالاری و ارزیابی چند ماه نخست استان، محور توسعه گیلان با رویکرد حفاظت محیط زیست روی گردشگری و کشاورزی و تجارت طرح ریزی شد ، با تشکیل کمیته های ۴۸ گانه و ساماندهی علمی طرح های مختلفی در دستور کار قرار گرفت. تئوری های برنامه فلوچارتهای کار تهیه شد و در اواخر سال ۹۶ موضوعات به صفها و اجرا رسید.


جایی که باید اقدام و عمل در دستور کار قرار گیرد، جایی که پاشنه آشیل سالهای سال گیلان است. سالهاست که کمسیون های استان تبدیل به دادگاه سرمایه گذاران و در هیات منصفه تبدیل شده اند، که خود خروجی مدیران ناتوان غیر همدلند در کنار شکلگیری افراد کارشکن و …. همه و همه دست به دست هم داده اند که شاید بتوانند رطوبت گیلان را در کالبد این سالار جوان بدمند!


خود غافلند که فرصت خدمت به خلق را از خود می گیرند، همین حرکاتشان سالهاست که گیلان را در تمامی مباحث عقب رانده است.


اما غافل از آنکه سالاری جوان توسعه گردشگری را فقط در قالب شعار دنبال نمی کند که گواه این موضوع انتصاب مشاور عالی در این بخش و استفاده از نظر و فکر دلسوزان و متخصصین این حوزه است.
گواه دیگر اولویت برگزاری جلسات مستمر در پایان سال و در حین تعطیلات نوروز و در روزهای اول کاری سال ۹۷ به ریاست شخص استاندار است.


بخواهیم یا نخواهیم محور توسعه کشور تکیه به توان و دانش و ظرفیت داخلیست و هیچ فرصتی مغتنم تر از پتانسیل گردشگری در قالب بومگردی ، توسعه صنایع دستی، گردشگری ساحلی و اکوتوریسم برای گیلانمان وجود ندارد.
مدیران میز دوست بدانند که اگر بخواهند همچون گذشته فقط برای ماندن خود تلاش کنند و منتظر دولت آتی و چرخش دیگر، در محضر خداوند باید پاسخگو باشند و بی شک توسط مردم شناسایی و انتظار این است که از ادامه فعالیتشان در استان جلوگیری بعمل آید.


در سال گذشته گیلانیان با رای بالای خود به دولت تدبیر و امید و شخص دکتر روحانی را برگزیدند، پس انتظارات ویژه ای از دولت دارند و با آمدن دکتر سالاری با آن سبقه درخشان در بوشهر و شکست آن فضای راکد و سنگین سنتی این امید دمیده شده است. ‌ کارشکنی های امروز تعدادی از مدیران که شاید دنبال گزینه های بومی سکانداری استانند یا از سر ناتوانی است یا ماجرای دیگر در پس پرده ،که در هر صورت حتماً منتج به مایوس کردن مردم از دولت و ناکارآمد جلوه دادن استاندار جوان و پر انگیزه و برنامه محور شکل گرفته است، ما خسته ایم از گفتارهای بی عمل ، سیاسی کاری مدیران آویزان ،و از پروسه های پیچیده اداری که بعضاً سلیقه محور و مندراوردی که ناشی از دیدگاه جزیره ای دستگاهها و کارشناسانی که دغدغه ای برای اشتعال و توسعه استان ندارند.


مردم خسته سیر تسلسل و طولانی شدن چند ماهه و چند ساله فرایند پرونده های مختلف در کمسیون های متعدد می شود را تاب نخواهند آورد و تمام این ضعفها به نام دولت مستقر نوشته می شود و سرعت تحول استان متوقف، از استاندار و تیم حاکمیت استان این توقع وجود دارد با شناسایی اینگونه مدیران و این گره های کاری، همچنان اولویت اصلی خود را برنامه وار و با نظارت قوی تر که منجر به سرافرازی استان گیلان خواهد شد ، با تکیه به جوانان متخصص و متعهد و همراه ، ادامه دهند./تدبیرشرق

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار