کد خبر: ۵۹۰۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵ 12 April 2018

تابناک / رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه تولید چای در ایران بدون بهره گیری از سم در برابر آفات است گفت: از واردات غیر قانونی چای به کشور جلوگیری خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، محمد ولی روزبهان، رئیس سازمان چای کشور امروز (۲۲ فروردین) در کارگروه چای که در سالن اجتماعات استانداری گیلان برگزار شد اظهار کرد:چای یکی از نوشیدنی های مهم در جهان شمرده می شود.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 28 هزار هکتار باغ چای در استان مازندران و گیلان وجود دارد گفت: 21 هزار و 500هکتار باغ چای در گیلان قرار دارد.

 

روزبهان اذعان کرد: در حال حاضر 55 هزار خانوار چایکار در دو استان شمالی مشغول فعالیت هستند.

 

رئیس چای کشور تصریح کرد: 2 هزار نفر در کارخانجات چای مشغول فعالیت هستند.

 

وی ادامه داد: یکصد هزار خانوار و 500 هزار نفر در کشور به نوعی از تولید چای و فراوردهای آن در آمد کسب می کنند.

 

رئیس چای کشور افزود: از نظر تولید سطح زیر کشت ایران رتبه 15 و از نظر مصرف رتبه 12جهانی را دارد.

 

روزبهان به مشکلات درونی چای اشاره و خاطر نشان کرد: کوچک بودن قطعات، اجرای ناقص عملیات داشت، نبود جاده در بین باغات، بالا بودن خرید تولید از مشکلات این حوزه است.

 

وی اذعان کرد: تراکم برگ سبز جای هنگام برداشت در کارخانه در نیمه دوم اردیبهشت از دیگر دغدغه های چای است.

 

وی به مشکلات بیرونی چای پرداخت و اظهار کرد: فرهنگ مصرف چای خارجی در کشور، عدم تمایل دستگاه های حاکمیتی به مصرف چای داخلی، قاچاق گسترده با توجه به مصرف بالای این محصول در کشور، کمبود بارندگی و ایجاد خشکی در زمان نیاز و .... از مشکلات بیرونی چای است.

 

روزبهان اضافه کرد:چای ایران تنها چای بدون سم در جهان می باشد.

 

رییس چای کشور اذعان کرد: افزایش کیفیت و تولیدات برگ سبز چای سالم، افزایش خودکفایی به 28درصد و افزایش سرمایه گذاری در صنعت چای، تدوام خرید برگ سبز چای و جلوگیری ار واردات غیر قاتونی چای و ...... از برنامه ریزی های مدون در حمایت از چای کشور است.

 

وی خاطر نشان کرد: کشورهای چین، کنیا، هندوستان و سریلانکا بزرگترین تولید کنند چای در جهان می باشند.

 

در پایان فعالین چای گیلان مشکلات و دغدغه های چای را بازگو و خواستار رفع تولید و توزیع و حمایت از تولید چای در جامعه شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار