در جوابیه پارک علم و فناوری گیلان به تابناک؛
تابناک / روز 16 اسفند 96 مطلبی تحت عنوان " ریاست 13 یا 14 ساله متقی طلب با کدام الگوی مدیریتی سازگاری دارد!؟ حمایت خودجوش برخی رسانه ها برای ابقای آقای رییس! " در سایت تحلیلی خبری تابناک منتشر شد.
کد خبر: ۵۸۶۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۱:۵۱ 07 April 2018

تابناک / روز 16 اسفند 96 مطلبی تحت عنوان " ریاست 13 یا 14 ساله متقی طلب با کدام الگوی مدیریتی سازگاری دارد!؟ حمایت خودجوش برخی رسانه ها برای ابقای آقای رییس! " در سایت تحلیلی خبری تابناک منتشر شد.

روابط عمومی پارک علم و فناوری گیلان جوابیه ای درباره این موضوع به تحریریه تابناک ارسال کرده است.

متن جوابیه در زیر آمده است:

 

سئوال این است که چرا تدبیر مسئولین استان و کشور بجای تحسین تخطئه می شود؟! / بی انصافی در قضاوت پیرامون عملکرد صادقانه یک مجموعه توسط سایت تحلیلی که عنوان برتر را نیز دارد چگونه با شفاف سازی و اطلاع رسانی صادقانه و مسئولیت اجتماعی قابل جمع کردن است؟!

 

باسمه تعالی
مدیریت محترم سایت تحلیلی خبری تابناک - استان گیلان
سلام علیکم

 

با احترام، در روز 16 اسفند 96 مطلبی تحت عنوان " ریاست 13 یا 14 ساله متقی طلب با کدام الگوی مدیریتی سازگاری دارد!؟ حمایت خودجوش برخی رسانه ها برای ابقای آقای رییس! " در سایت تحلیلی خبری تابناک منتشر شد.

 

مطلب منتشر شده با نگاه اول، نوعی ترجیح بلامرجح و قضاوت عجولانه را اشکار می کند و نویسنده تنها با کلی گویی و بدون ذکر دلیلی، کارهای انجام شده در پارک را زیر سوال برده و مدیریت و مجموعه پارک علم و فناوری گیلان را در مظان اتهام عدم کارایی قرار می دهد. لذا با استناد به ماده ۲۳ قانون مطبوعات خواهشمند است دستور فرمایید پاسخ زیر در آن سایت و در همان بخش منتشر شود.

 

در مطلب مورد اشاره، نویسنده بدون هیچ مقدمه ای می نویسد : " داستان فرهنگ مدیریت در ایران، به نظر داستانی گره‌خورده با حوزه سیاست است. "

 

در این خصوص لازم است به گوشه ای از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اساتید دانشگاه‌ها در ۱۳ تیر ۱۳۹۴ توجه شود:

 

«محیط علمی کشور را از حاشیه‌سازی‌ها برکنار نگه دارید. اشتباه نشود؛ من نمی گویم در دانشگاه‌ها سیاست نباشد بنده معتقدم محیط دانشگاه، محیط فهم سیاسی، تحلیل سیاسی، دانش سیاسی، آگاهی سیاسی است؛ این را من مانع نیستم؛ نه، [بلکه میگویم‌] سیاست‌بازی نشود، سیاسی‌کاری نشود، حاشیه‌سازی نشود. این حاشیه‌سازی‌ها به کار اصلی که عبارت است از کار علم و پیشرفت علم با همه‌ خصوصیّاتی که این مسئله دارد، لطمه می زند.»

 

با توجه به نگاه کلیدی بالا مشخص می شود که بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری، دولت ها با هر سلیقه سیاسی هم که بر سر کار بیایند ، در حوزه دانشگاه، علم و فناوری، حتی الامکان نباید مدیران خود را سیاسی انتخاب کنند و پارک علم و فناوری استان گیلان نمونه بارز این مدعاست، چراکه بر مبنای رهنمود بالا، رئیس پارک علم و فناوری گیلان که خود از زمان تاسیس این مرکز توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان در حال انجام وظیفه می باشد، در واقع حکم ریاست ایشان در 1384 و قبل از استقرار دولت های نهم و دهم صادر شد و علی رغم اینکه مسئولین دولت وقت آگاه بودند که رئیس پارک گیلان با منظومه فکری، جهت گیری ها و مشی سیاسی دولت نظر مشترک ندارد اما با توصیه دلسوزان توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان و عقلای قوم در استان و مرکز کشور، از تغییر سیاسی چشم پوشی کردند(اگرچه برخی از افراد ظاهر بین سیاسی باز و... تلاش های زیادی کرده و در یک مرحله حکم انتصاب برای فرد دیگری صادر و پخش شد، اما عملکرد مجموعه پارک سبب شد تا مسئولین استان و وزارت متبوع از تیم مدیریتی که اکنون نیز مشغول خدمت هستند حمایت نمایند.

 

در بخش دیگری نویسنده اشاره می کند که " ریاست 13 یا 14 ساله متقی طلب با کدام الگوی مدیریتی سازگاری دارد!؟ "

 

اولا نویسنده و طراح سئوال باید مرجع و منبع سئوال خود را بیان کند نه اینکه از نماینده عالی دولت تقاضای رفرنس کند. بعلاوه با یک تحقیق اولیه و سطحی می توان به این واقعیت رسیدکه اصولا در مراکز علمی و فناوری معتبر دنیا مدیرانی که مشغول به کار بوده و هستند مدت زمان مدیریتشان بر اساس کارایی بوده نه انتخاب حزبی و سیاسی. در این شرایط سئوال این است که چرا تدبیر مسئولین استان و کشور بجای تحسین تخطئه می شود؟!

 

البته از نمونه های ایرانی الگوی فوق نیز مثال های متعددی قابل اشاره است که نویسنده محترم می تواند به منابع مرتبط مراجعه نماید.

در بخشی دیگر نویسنده اشاره می کند که : " آیا میزان تعامل جامعه دانشگاهی و شکوفایی اقتصادی مربوط به حوزه فناوری در استان نمره قابل قبولی دارد!؟ " و در انتهای مطلب در مورد نتیجه فعالیت های این مرکز تا قبل از سال ۱۳۸۱ که به عنوان سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی گیلان و با هدف حمایت از نوآوران، محققان و صنعتگران و اجرای پژوهشهای کاربردی و توسعه ای و طرحهای نیمه صنعتی فعالیت داشته می نویسد : طرح های نیمه صنعتی اجرا شده به لحاظ مشابه سازی، تولید مواد وساخت دستگاههای موردنیازصنعتی در داخل کشور موجبات صرفه جویی ارزی و خودکفایی در زمینه‌های مختلف صنعت بوده است."

در این بخش نوعی تناقض گویی و عدم اطلاع از ساختار وعملکرد دو مجموعه تحت عناوین سازمان پژوهش های علمی و صنعتی و پارک علم و فناوری کاملا چون در ایام فعالیت سازمان اساسا خروجی تحت عنوان طرح نیمه صنعتی و تجاری سازی قابل ردیابی نبوده و کل گردش کاری و فعالیت آن در یک فضای حدود 700 متر مربعی به چند طرح تحقیقاتی با حداکثر گردش مالی حدود یکصد میلیون تومان محدود می شد در حالیکه اکنون با آماده بودن 35 هکتار عرصه و حدود 21000 مترمربع فضای کالبدی برای حدود 300 شرکت و موسسه فناور و دانش بنیان زمینه فعالیت نه فقط برای شهر رشت بلکه در چهار گوشه استان فراهم، تعامل نوآوران و محققان با علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه فناوری استان برای شکوفایی اقتصادی تسریع گردد.

 

با نگاه علمی و نگرش کلان نگر بدون حب و بغض های ناشی از سهو و یا عمد، به نظر می رسد در ارزیابی کارایی یک سازمان پیشرو که در تلاش برای ترویج فرهنگ راهبردهای توسعه از مسیر علم و فناوری، به سرمایه انسانی به عنوان رکن اساسی در اکوسیستم اقتصاد نوین جهانی توجه داشته و با تلاش مستمر گام به گام در حال کمک به شکل گیری نظام علم و فناوری استان و کشور بوده، کارکردهایی در مقیاس استانی، ملی و بین المللی دارد، توجه به شاخص های مورد وفاق مجامع علمی و بهره گیری از متدهای کارامد یک ضرورت منصفانه و منطقی است که به نظر می رسد باید نویسنده محترم ادبیات این فرآیند را بیشتر مورد توجه قرار دهد نه اینکه به روال ادبیات مجامع محفلی (اگرچه از سر دلسوزی) مداخله ای کندکه می تواند سبب گمراهی و خسران گردد.

توجه به شاخص هایی مانند:تعداد ثبت اختراع،تعداد شرکت های فناور ودانش بنیان، موقعیت در رده بندی کشوری، توانمند سازی منابع انسانی،رشد حمایت ها،درآمد شرکت ها، تعدادواحدهای حقیقی و حقوقی تحت حمایت،رشد فضاهای فیزیکی و.....از جمله شاخص هایی است که هر ارزیاب منصف و دلسوزی نمی تواند آن ها را کتمان نماید. ازهر ایرانی مسلمان دلسوز که ایرانی آباد و سربلند را به نظاره گرفته ، انتظار می رود گامی دلسوزانه در جهت احیای اکوسیستم علم،فناوری و نوآوری برداشته تا آن رویداد مهم که همه مشتاق می باشیم تحقق یابد.

نکته دیگر اینکه حق شماست که ویژگی ها و نکات برجسته هر شخص واجد شرایط و مورد علاقه شما را برای مدیریت مراکز مختلف معرفی نمایید، اما سئوال این است که بی انصافی در قضاوت پیرامون عملکرد صادقانه یک مجموعه توسط سایت تحلیلی که عنوان برتر را نیز دارد چگونه با شفاف سازی و اطلاع رسانی صادقانه و مسئولیت اجتماعی قابل جمع کردن است؟! کلام آخر اینکه اگرچه علی رغم دعوت به نشست مطبوعاتی که با حضور رسانه های مختلف استان بر گزار شد حضور نیافتید، اما پارک علم و فناوری گیلان همچنان اماده اطلاع رسانی صحیح عملکرد این مرکز با هدف تنویر افکار عمومی می باشد.

والسلام.
روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری گیلان

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار