کد خبر: ۵۷۸۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۸ 13 March 2018

تابناک / وزیران اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان اعلام کردند، با سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری هر یک از دو کشور، راه آهن رشت - آستارا تا سه سال آینده اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و جمهوری آذربایجان امروز (سه شنبه) در تهران در حالی آغاز بکار کرد که یکی از مهمترین محورهای گفت و گوی دو طرف به موضوع تکمیل و بهره برداری از راه آهن رشت - آستارا اختصاص دارد.
این مسیر ریلی از آن جهت اهمیت دارد که کشورهای حوزه قفقاز و شرق اروپا را به ایران متصل می کند و یک مسیر ترانزیتی برای کشورهای شمال دریای خزر برای دستیابی به آب های آزاد در جنوب ایران و اقیانوس هند است.
«مسعود کرباسیان» روز سه شنبه در حاشیه دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و جمهوری آذربایجان در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهم ترین اسناد در تفاهمنامه ایران و آذربایجان سرمایه گذاری در راه آهن رشت به آستاراست که با کریدور ایجاد شده، آستارا را به جمهوری آذربایجان وصل می کند.
وی افزود: با بهره برداری از این مسیر ریلی قفقاز و کشورهای آسیای میانه به یکدیگر دسترسی پیدا می کنند.
وزیر اقتصاد ادامه داد: کار در این مسیر ریلی در مرحله عملیاتی است و باید در مورد تاسیسات جنبی آن اقداماتی انجام شود که کارهای لازم انجام شده است.
کرباسیان توضیح داد: تنها مسیر باقی مانده از این کریدور ریلی، مربوط به بخش رشت ـ آستارا است که در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی با اشاره به اهمیت کریدور رشت ـ آستارا گفت: کشورهای زیادی تمایل به همکاری در ساخت این کریدور دارند و یک کار فراملی است.
وی با اشاره به سفر هفته پیش خود به مسکو اظهار داشت: در این سفر مسئولان روس اعلام کردند که از مسیر ایران، دستیابی خلیج فارس به مسکو نصف زمانی است که کالا از طریق سایر مسیرها به هند و آسیای جنوب شرقی منتقل شود.
کرباسیان خاطر نشان کرد: از طریق این مسیر ریلی مهم ایران به منطقه قفقاز شمالی و کشورهای آسیای میانه متصل می‌شود.
به گفته وی، بخشی از این خط آهن سراسری که خلیج فارس را به جمهوری آذربایجان و روسیه متصل می کند، در رشت و آستارا باید تکمیل شود.
وزیر اقتصاد همچنین درباره مراودات بانکی دو کشور نیز گفت: مذاکرات خوبی انجام شده و امیدواریم به کارهای اجرایی برسیم زیرا زمینه ساز همکاری بعدی دو کشور است.
به گفته وی، در زمینه موافقت نامه تجارت تعرفه ترجیحی نیز مذاکراتی انجام شده است و در این زمینه نگاه فراملی، صنعتی و سرمایه گذاری مشترک اثر جدی دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهارداشت: در زمینه کشاورزی نیز کشت فراسرزمینی دنبال می شود و البته با کشورهای دیگر نیز در این زمینه مذاکراتی انجام می شود چرا که فرصتی برای سرمایه گذاری است.
کرباسیان گفت: تاکنون قرار داد کشت فراسرزمینی چهار هزار هکتار امضا شده و چهار هزار هکتار دیگر نیز در دست مذاکره است.

** ایران و آذربایجان به منافع منطقه می اندیشند
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به اهمیت امضای سند پروژه راه آهن رشت ـ آستارا، گفت: این پروژه بعد از سفر رئیس جمهوری ایران به باکو نهایی و در طول سه سال انجام می شود.
«شاهین مصطفی اف» وزیر اقتصاد آذربایجان با بیان اینکه روابط ایران و آذربایجان در چهار گذشته توسعه یافته است، گفت: حجم تجاری اقتصادی در 2017 میلادی نسبت به 2016، بیست درصد افزایش داشت.
وی اظهار داشت: در زمینه سرمایه گذاری های متقابل امکانات و شرایط خوبی ایجاد شده است و پروژه هایی که مطرح کرده بودیم در حال اجراست و امیدواریم در سفر حجت الاسلام روحانی به باکو طرح هایی که سال های قبل امضا شده بود افتتاح شود.
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان همچنین درباره سرمایه گذاری شرکت های آذربایجانی گفت: روز گذشته مجوز فعالیت های مرتبط با ساختمان در سمنان صادر شد و در زمینه نفت و گاز نیز همکاری های موفقی داشتیم.
وی با بیان اینکه طرف آذربایجانی به تعهدات خود در زمینه پروژه کریدور شمال به جنوب عمل کرده است، افزود: حتی پل آستارا را ایجاد کردیم و در روزهای آتی ترمینال جدیدی در ایران تاسیس می شود.
مصطفی اف با بیان اینکه پروژه رشت - تهران در طول سه سال انجام می شود، افزود: بعد از آن بارهای بارگیری شده از خلیج فارس به شمال اروپا و شرق اروپا ارسال می شود که باعث افزایش پتانسیل های اقتصادی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان می شود.
وی تاکید کرد: ایران و آذربایجان علاوه بر منافع خود به منافع منطقه نیز توجه دارند و در تثبیت منطقه نیز موثر خواهند بود.
وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان درباره همکاری در زمینه انرژی گفت: تبادل انرژی از روابط دو جانبه به سه جانبه رسیده است و اکنون درباره کریدور انرژی بین ایران، روسیه و آذربایجان صحبت هایی می شود و سیستم انرژی ایران و آذربایجان وصل و شبکه برقی مغان نیز وصل شدند.
دوازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان صبح امروز با حضور کارشناسان اقتصادی دو کشور در وزارت امور اقتصادی و دارایی آغاز به کار کرد.
پیشتر قرار بود در نخستین ماه میلادی امسال کمیسیون مشترک دو کشور در شهر آستارای ایران برگزار شود که این اجلاس به تعویق افتاد.
قرار بود در جریان این کمیسیون، مراسم افتتاح راه‌آهن آستارای ایران به آستارای جمهوری آذربایجان که بخشی از کریدور ارتباطی شمال به جنوب است، برگزار شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار