کد خبر: ۵۷۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۵ 12 March 2018

تابناک / مجلس رسم استیضاح را شکست؛ سه استیضاح همزمان برای اولین بار در تاریخ ایران برگزار می‌شود. آن طرف ماجرا به نظر می‌رسد دولتی‌ها هم اندک اندک دارند رسم استیضاح را می‌شکنند.


مجلس رسم استیضاح را شکست؛ سه استیضاح همزمان برای اولین بار در تاریخ ایران برگزار می‌شود. آن طرف ماجرا به نظر می‌رسد دولتی‌ها هم اندک اندک دارند رسم استیضاح را می‌شکنند. دیروز وزرای راه و شهرسازی و تعاون که قرار است روز سه‌شنبه در جلسه استیضاح حاضر شوند به طراحان این استیضاح اعتراض کردند.

تا قبل از این رسم مرسوم این بود که وزرای در معرض استیضاح ضمن دفاع از عملکرد خودشان از حق مجلسی‌ها برای این کار و گردن نهادن به رأی آنها سخن می‌گفتند. حالا اما عباس آخوندی و علی ربیعی به انتقاد از استیضاح خود پرداخته‌اند. این در حالی است که در بهارستان طیف‌های مختلف مشغول برنامه‌ریزی برای برگزاری نشست‌های مشترک با وزرا هستند. همزمان رئیس جمهوری و اعضای دولت هم عزم خود را برای حمایت از وزرای نامبرده جزم کرده اند.


در همین حال دیروز سایت تابناک هم در گزارشی به بررسی رایزنی دفتر رئیس جمهوری با نمایندگان مجلس پرداخت و نوشت: برخی به‌دلیل امضای طرح استیضاح سه وزیر دولت دوازدهم از سوی تعداد محدودی از نمایندگان حامی دولت و همچنین برخی اعضای فراکسیون امید (اصلاح‌طلبان) مجلس در حال تقویت شایعه و طرح این ادعا هستند که استیضاح‌های مذکور با موافقت غیرمستقیم دولت انجام می‌شود تا از این طریق رأی مثبت نمایندگان مجلس به استیضاح سه وزیر را کسب کنند، در حالی که یک منبع آگاه و نزدیک به دولت این خبر را تکذیب کرد.
به گفته این منبع آگاه، «حجت‌الاسلام حسن روحانی» رئیس جمهوری صبح دیروز با هر سه وزیری که برخی نمایندگان مجلس به‌دنبال استیضاحشان هستند، یعنی «محمود حجتی»، «عباس آخوندی» و «علی ربیعی» دیدار و نکاتی را به آنها یادآوری کرده است. بر این اساس شنیده شده که رئیس جمهوری از وزیران جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواسته است تا ضمن دفاع قوی از عملکرد خود، با قوت و قدرت بیشتر به ادامه مسیر خدمت در دولت دوازدهم پایبند باشند و در این راه در جلسه استیضاح با قوت حاضر و به سؤالات پاسخ بگویند. همچنین خبر رسیده که «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهوری در جلسات متعددی که با برخی بزرگان و چهره‌های تأثیرگذار در مجلس داشته، بر حمایت و پشتیبانی قاطع و صددرصدی دولت از وزیران کابینه تأکید و خواستار ادامه حمایت حداکثری نمایندگان قوه مقننه از وزیران کابینه دوازدهم شده است. به‌گفته این منبع آگاه، بر اساس شواهد متعدد، مقامات دولتی نه تنها موافق انجام استیضاح‌های سه وزیر یاد شده نیستند، بلکه در اوضاع کنونی این استیضاح‌ها را سیاسی و به‌دلیل عدم موافقت وزیران مربوط با درخواست تعداد محدودی از نمایندگان مجلس می‌دانند.
دیروز مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس هم به «ایسنا» گفت که این فراکسیون صبح سه‌شنبه با وزرای راه و رفاه تشکیل جلسه خواهد داد و بعد از جلسه درباره موضع فراکسیون نسبت به استیضاح تصمیم‌گیری می‌شود. وی افزود: آقای حجتی که استیضاح ایشان روز چهارشنبه انجام می‌شود هنوز تقاضایی نداشته‌اند اما ما استقبال می‌کنیم که با ایشان هم جلسه‌ای داشته باشیم. نماینده لنگرود در مجلس در پایان اظهار کرد: با توجه به فضایی که وجود دارد به نظر می‌رسد آقای آخوندی وضعیت خوبی دارد و در وزارت حفظ خواهد شد. اما موافقان آقای ربیعی باید تلاش بیشتری کنند. مجموعاً نظر شخصی من این است که الان فرصت مناسبی برای برکناری وزرا نیست و امیدواریم مجلس در این‌باره تصمیم منطقی اتخاذ کند.
اعتراض دو وزیر به استیضاح
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در فاصله چهار روز مانده به جلسه استیضاحش در مجلس به این اقدام نمایندگان واکنش نشان داد. آخوندی در یادداشتی با عنوان «استیضاحِ استیضاح» که در روزنامه اعتماد به چاپ رسیده، مبانی طرح استیضاح را زیر سؤال برد و ضمن تأکید بر حق قانونی مجلس برای استیضاح نوشت: بی‌گمان استفاده شکلی و ظاهری از این حقوق، نه تنها به نهادینه شدن مردم‌سالاری و آزادی منجر نخواهد شد که می‌تواند نتیجه معکوس هم داشته باشد. او با اشاره به سوانح سانچی و سقوط هواپیمای ای ‌‌تی آر به عنوان دلایل این استیضاح از امضاکنندگان پرسیده است: ایشان چگونه و با چه مدرکی به این نتیجه رسیدند؟ در کجای فرآیندی که منجر به سانحه سانچی شد، وزارت راه قرار می‌گیرد که ایشان حکم به تقصیر صادر فرموده‌اند؟ آخوندی با یادآوری حادثه سقـــــوط هواپیمای ای ‌‌تی آر آورده است: دوستان در حالی که من در محل وقوع سانحه در حال تنظیم امور امداد، تجسس، شناسایی و سرکشی به خانواده‌های داغدار بودم، درخواست استیضاح را به هیأت رئیسه تقدیم کردند. آیا واقعاً درست است که مسئول درگیر عملیات میدانی را در چنین موقعیتی از کار بازداشت؟ آن هم پیش از آنکه کوچک‌ترین اطلاعی از کیفیت وقوع سانحه به دست آید؟ همزمان با این یادداشت، علی ربیعی، وزیر تعاون هم به طرح استیضاح خود واکنش نشان داد و گفت: این وزارتخانه بزرگ اجتماعی فعالیت‌های فراوان و تصمیم‌های بزرگی راجع به حقوق مددجویان، سبد غذا برای افراد دارای سوء تغذیه، بازماندگان از تحصیل یا کاهش فقر انجام می‌دهد اما هیچگاه کسی درباره این موارد از من به عنوان وزیر سؤالی نمی‌پرسد و فقط من را به شکل شرکت شستا می‌بینند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، وزیر تعاون با ذکر خاطره‌ای افزود: زمستان‌ها که هوا خیلی سرد بود با اتوبوس به مدرسه می‌رفتم، بقیه سال را پیاده می‌رفتم، در هوای سرد بخصوص زمستان‌ها سعی می‌کردم با اتوبوس به مدرسه خودم برم، کلاس هفتم بود، شاگرد زد به بغل ماشین و به شوفر گفت نگه دارید یک «دو زاری» در حال غلت خوردن است، آن زمان بلیت «دو زار» بود، روی پنجه پای خودم رفتم که نگاه کنم چطوری این پیرمرد معتاد «دو زاری» را می‌بیند که دارد غلت می‌خورد، اما دیدم یک آدم چاق دارد می‌دود که سوار ماشین بشود، ما پدیده‌ها را به هر شکلی که علاقه‌مند هستیم می‌بینیم و شاگرد آن شوفر، فردی را که برای سوار شدن به ماشین می‌دوید به شکل «دو زاری» می‌دید و نمی‌دانم چرا من را به شکل شستا می‌بینند.
موافقان و مخالفان ربیعی چه می‌گویند
این اعتراض علی ربیعی می‌تواند ناظر به مواضع نمایندگانی چون محمدرضا پورابراهیمی باشد. کسی که به مخالفت با ربیعی بر سر مدیریت شستا در مجلس شهره است و داستان مخالفتش با وزیر تعاون در جریان رأی اعتماد حاشیه‌ساز شده بود.
پورابراهیمی حتی در آن مقطع ربیعی را به مناظره دعوت کرد، اما تلاش‌هایش به جایی نرسید. او دیروز در یک سخنرانی در کرمان گفت: مجلس در مورد استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی کوتاه نمی‌آید، چون استمرار وضعیت کنونی و حتی یک روز ادامه فعالیت ربیعی به صلاح کشور نیست. پورابراهیمی با طرح این پرسش که چرا رئیس جمهوری وزیری را که بخش عظیمی از اقتصاد کشور در اختیار دارد و بارها گفتیم توان اداره کشور را ندارد، برای دومین مرتبه برای کابینه معرفی می‌کند، گفت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزیری ناکارآمد است که متأسفانه به دلیل هزینه‌هایی که این وزارتخانه در اقتصاد کشور ایجاد کرده، بخش عظیمی از مشکلات اقتصادی دامنگیر کشور شده است. در مقابل اما چهره‌های زیادی هم بودند که به حمایت از عملکرد ربیعی پرداختند، از جمله علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار که گفته است: استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل آنکه شورای عالی کار در آستانه تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال آتی قرار دارد، در بدترین زمان ممکن رخ داده و به زیان جامعه کارگری است.
او همچنین گفته است: هیچکس فریاد نمی‌زند که چرا بیش از 89 درصد واگذاری‌ها در دولت نهم و دهم در بهار 1392 در شتابزده‌ترین وضع دقیقاً قبل از آغاز به کار دولت تدبیر انجام شده است. هیچکس نمی‌گوید چرا زمانی که بیشتر صندوق‌ها و بنگاه‌هایی که دولت توان اداره آنها را نداشت، به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی رد دیون شد، همگان تماشاگران ساکت صحنه بودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار