شهردار سابق لاهیجان؛
تابناک / یک کارشناس شهرسازی با بیان این‌که شهرداری‌ها ابزار قانونی برای اجرای وظایف محوله در اختیار ندارند گفت: همه مسوولیت‌ها را از شهرداری‌ها گرفته‌اند و بعد انتظار دارند آنها پاسخگوی حوادثی مشابه فروریختن ساختمان پلاسکو باشند.
کد خبر: ۵۷۷۲۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰ 10 March 2018

تابناک / یک کارشناس شهرسازی با بیان این‌که شهرداری‌ها ابزار قانونی برای اجرای وظایف محوله در اختیار ندارند گفت: همه مسوولیت‌ها را از شهرداری‌ها گرفته‌اند و بعد انتظار دارند آنها پاسخگوی حوادثی مشابه فروریختن ساختمان پلاسکو باشند.

سعید آگشته اظهار کرد: شهرداری وظیفه‌اش پایش مستمر است و برای ایمنی و پایداری سازه‌ها از طریق سازمان‌های ذی‌ربط به مالکان اخطار می‌دهد اما متاسفانه خلاء قانونی در این بین وجود دارد که این ارگان به عنوان متولی امر، ضمانت اجرایی برای اجرای نتیجه‌ی پایش خود در اختیار ندارند. شهرداری موضوعی را پایش می‌کند، اخطار می‌دهد و بعد که مالک یا مالکین نسبت به اخطارها بی‌توجهی نشان می‌دهند مساله مسکوت می‌ماند.

 

همه مسوولیت‌ها را از شهرداری‌ها گرفته‌اند و بعد انتظار دارند آنها پاسخگوی همه چیز باشند / تا زمانی که در شهرداری باشم جلوی زمین خواری در این شهر را با قاطعیت خواهم گرفت

 

شهردار سابق لاهیجان ادامه داد: تمام ارگان‌های زیرمجموعه شهرداری تهران از روز پنج‌شنبه که حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو اتفاق افتاده زحمت می‌کشیدند، شهردار تهران فرماندهی عملیات را بر عهده گرفته و در عین حال اولین متهم بوده است. اما آیا واقعا شهرداری مقصر تمام و کمال این اتفاق است؟ به اعتقاد من این‌گونه نیست.

وی در عین حال با بیان این‌که شهرداری تهران باید موضوع ایمنی ساختمان پلاسکو را پایش می‌کرده، گفت: در تهران و شهرهای دیگر صدها ساختمان قدیمی وجود دارد که نیازمند ایمن‌سازی است. مثلا ماه گذشته در شهر لاهیجان بر اثر وزش باد، دیواری با قدمت ساختمان پلاسکو فرو ریخت و جان یک شهروند را گرفت. شهرداری قبل از آن طی دو مرحله به مالک اخطار داده بود ولی ضمانت اجرایی و ابزار قانونی در اختیار شهرداری نبود. شهرداری که وظیفه ندارد دیوار را تخریب کند یا هزینه بازسازی را بدهد بلکه این مسوولیت بر عهده‌ی مالک است.

آگشته تاکید کرد: نمی‌شود از شهرداری تمام مسوولیت‌ها را بخواهید و هیچ ابزار تحکمی در اختیار آن قرار ندهید. لذا باید تمهیدات لازم برای این‌که شهرداری بتواند به عنوان ضابط قضایی عمل کند در اختیار این ارگان قرار گیرد.

این کارشناس با بیان این‌که متاسفانه در برنامه ششم توسعه مسوولیت‌های شهرداری‌ها افزایش و اختیارات آنها کاهش یافته است گفت: قرار است طبق برنامه ششم ارزش افزوده به حساب خزانه ریخته شود و بازگشت این پول به حساب شهرداری‌ها بخصوص در شهرهای کوچک و دورافتاده بسیار مشکل خواهد بود.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی باید شهرداری‌ها را امین مردم و نظام بداند. هیچ راهی جز این نیست. نمی‌شود شهرداری را رها کنیم و بگوییم شهر را بسازید، دولت هم اعتباری نمی‌دهد. بعد اگر اتفاقی مشابه حادثه پلاسکو افتاد شهرداری متهم بشود. چند سال است حتی شهرداری نسبت به واحدهای صنفی که در محدوده قانونی شهر تخلف می‌کنند اجازه پملپ ندارد و باید برای پلمپ به اداره اصناف و بازرگانی مراجعه کند.

به گفته‌ی آگشته، یک شیر بی یال و دم به نام شهرداری درست کرده‌اند و همه مسوولیت‌ها را از او می‌خواهند. شهرداری بهترین مرغی است که هم در عزا می‌شود آن را خورد، هم در شادی.

آگشته اظهار کرد: به خانواده محترم آتش نشانان فداکار که در حادثه پلاسکو جان خود را از دست دادند و نیز مردم فهیم و عزیز کشورمان تسلیت می‌گویم. موضوع ساختمان پلاسکو، موضوعی کاملا فنی است، لذا به حرمت خون شهیدان آتش نشان که برای حفظ امنیت، جان خود را کف دستشان گذاشتند باید مساله ایمنی ساختمان‌ها جدی گرفته شود.

 

جلوی زمین خواری در این شهر را با قاطعیت خواهم گرفت

 

شهردار آبیک گفت: تا زمانی که در شهرداری باشم جلوی زمین خواری در این شهر را با قاطعیت خواهم گرفت و برای رفع آلودگی شهری و ایجاد زیرساختهای رفاهی تلاش خواهم کرد.

سعید آگشته شهردار آبیک در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان آبیک که در سالن جلسات شهرداری آبیک برگزار شد، با تأکید بر اینکه شهر آبیک نیازمند یک نگاه ویژه است، اظهارداشت: کارخانه سیمان امروز باید برای جلوگیری از آلودگی نسبت به نصب تجهیزات فیلترینگ اقدام کند که اجرای آن نیازمند برخورد قاطع و جدی است.

وی با اشاره به نقش محیط زیست در جلوگیری از بروز آلوگی در شهر آبیک افزود: محیط زیست باید در موضوع آلوده شدن شهر توسط کارخانه سیمان حساسیت بیشتری نشان دهد و وارد میدان شود.

آگشته بیان کرد: به نظر می رسد امروز احتمام ویژه ای در این زمینه مشاهده نمی‌شود؛ گویی اینکه جان مردم آبیک برای آنها مهم نیست.

شهردار آبیک با بیان اینکه مجموع عوارض آلایندگی که امسال به شهرداری آبیک پرداخت شده فقط ۶۵ هزار تومان است، خاطرنشان کرد: شهر آبیک از سمت دیگر با نیروگاه شهید رجایی و از سمتی نیز با ریزگردهای دشت الله آباد مواجه است.
 
وی افزود: شهر آبیک به عنوان اولین شهر استان قزوین به نوعی دروازه استان قزوین محسوب می‌شود اما مورد بی توجهی قرار دارد.

آگشته با اشاره به وضعیت جمعیتی شهرستان اظهارداشت: در آبیک با جمعیت حدود یک ‌صد هزار نفری روبرو هستیم و عمده فعالیت مردم آبیک در بخش دامداری و صنعتی است لذا این الودگی یک تهدید است که باید برطرف شود.

وی تصریح کرد: آبیک به لحاظ زیرساخت و منابع اقتصادی و مالی دچار مشکلات است و امروز وقتی این شهر را با شهرهای دیگر مقایسه می‌کنیم می‌بینیم این شهر دارای نقاط ضعف فراوانی است.

شهردار آبیک با اشاره به نقش ارزش افزوده در تامین منابع مالی شهرداری اظهارداشت: منابع درآمدی شهرداری‌ها به علت وضعیت مالی کشور تنها به منبع ارزش افزوده خلاصه شده است.

وی باتأکید بر اینکه عوارض محلی هم به شدت کاهش یافته افزود: با توجه به سیاست‌های دولتی آن روزی که قانون ارزش افزوده تصویب شد قرار بود ۵۰ درصد به شهرداری‌ها پرداخت شود که امروز می‌بینیم این میزان به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده که این میزان در شهر آبیک نزدیک به ۷ میلیارد تومان است.

آگشته یادآورشد: امروز شهرداری آبیک بدهی نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان را از دوره‌های قبل به ارث برده و این امر بخش زیادی از بودجه شهرداری در سال آینده را پیشاپیش مصرف می‌کند.

وی با اشاره به اقدامات انجام گرفته از سوی شهرداری آبیک طی دو ماه گذشته اظهارداشت: اولین گام تغییرات ساختاری سازمان داخلی شهرداری بود که قسمت اعظمی از آن انجام شده و در حوزه فضای سبز تفریحی و ورزشی طرح‌هایی تهیه شده که در حوزه توسعه عدالت محور صورت می‌گیرد.

شهردار آبیک اضافه کرد: در محله فردوس و خرم چیزی به نام فضای سبز نداریم و در حالی که هر چیزی باید در جای خودش باشد و هر محله‌ای نیازمند فضای سبز و زیرساخت مناسب است در این زمینه نیز مشکلات جدی داریم که باید جبران شود.

آگشته بیان کرد: ما در یک دوره ۵ ساله به شهری با زیرساخت‌های مناسب با منابع مالی مناسب دست خواهیم یافت که تحقق این امر نیازمند برنامه ریزی دقیق است.

وی اضافه کرد: پارک بانوان در چند هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد تا بانوان فضای مناسبی برای تفریح داشته باشند و یک بوستان هم به عنوان یک مجتمع تفریحی و گردشگری در فضای تقریبی ۷ هکتار در محدوده ۲۲ بهمن کلنگ زنی خواهد شد که در نزدیکی پارک بانوان است.

آگشته با گلایه از همکاری نکردن برخی ادارات در انجام پروژه‌های شهری گفت:  علت توقف پروژه میدان در ورودی اتوبان عبور یک لوله گاز است که تا امروز جهت انتقال این لوله منتظر مجوز شرکت گاز هستیم.

وی افزود: احداث پارک در شهرک خرم، طرح مطالعاتی آرامستان آبیک، ساماندهی فروشنده‌های دوره ‌گرد، پیگیری شهر هوشمند هم به لحاظ پارکبان و استفاده از اینترنت همراه در پارک‌ها، جاده سلامت و اتصال آن به شهر از جمله طرح‌های در دست اقدام شهرداری آبیک است.

شهردار آبیک یادآورشد:درحوزه حمل و نقل پایانه مسافربری به سمت قزوین، قشلاق و کرج  در دست احداث است و ساماندهی و اصلاح فضای سبز، طراحی کانال‌ها و حریم‌های کابل برق، اصلاح هندسی تقاطع‌ها از دیگر طرح‌هایی است که اجرا خو. اهیم کرد.

آگشته به اهمیت جذب سرمایه‌گذار در اجرای طرح‌های بلندمدت اشاره کرد و گفت:  احداث پارک ۸۸ هکتاری در حال پیگیری است و همچنین پل روگذر و زیرگذر با مذاکره با اداره راه و شهرسازی در حال انجام است.

وی با تأکید بر اینکه آبیک باید به شهری امن برای زندگی مردم تبدیل شود، گفت: مهم‌ترین عامل کمک به رشد شهر باور به توسعه و رشد آن است و امروز باید با کمک رسانه ها این باور را به همگان منتقل کنیم و تلاش کنیم تا این شهر را به یک الگو تبدیل کنیم.

آگشته تصریح کرد: بدهی شهرداری آبیک تاکنون به ۱۲ میلیارد تومان رسیده که بیشتر مربوط به پیمانکاران آسفالت است.

آگشته در خصوص جلوگیری از زمین خواری هم گفت: تا روزی که در شهر هستم اجازه زمین‌خواری را به کسی نخواهم داد.

وی نبود شفافیت را موجب فساد دانست و گفت: اولین راهکار برای مقابله با فساد داشتن  شفافیت و برخورد قضایی با تمامی افراد متخلف است تا محیطی امن و سالم برای خدمت رسانی شکل بگیرد.

شهردار آبیک با اشاره به آبیاری فضای سبز شهری با آب شرب، اظهارداشت: پیگیر هستیم تا بزودی یک حلقه چاه به شهرداری آبیک واگذار شود تا بتوانیم مشکل ابیاری فضای سبز را رفع کنیم.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار