کد خبر: ۵۷۳۷۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۴ 04 March 2018

تابناک / عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تعیین سقف استاندارد مصرف انرژی برای مدارس کشور گفت: هزینه انرژی مدارس در سال ۹۷ رایگان می‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، جبار کوچکی‌نژاد عصر امروز در نشست خبری در رشت اظهار داشت: برای رفع مشکلات واحدهای آموزشی، مجلس طرح رایگان کردن انرژی مدارس دولتی و غیردولتی با تعیین الگوی مصرف استاندارد را در سال آینده به تصویب رساند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطرنشان کرد: براساس مصوبه مجلس شرکت‌های دولتی سودده و بانک‌ها باید حدود 5 هزار و 250 میلیارد تومان معادل یک درصد از هزینه‌های خود را به بخش آموزش و پرورش کشور اختصاص دهند.

کوچکی نژاد تصریح کرد: از این یک درصد، مبلغ 3 هزار میلیارد تومان را به پاداش پایان خدمت فرهنگیان اختصاص داده‌ شد و هزار میلیارد تومان هم به وزارت علوم تحقیقات و فناوری و مابقی آن را نیز در بخش‌های دیگر وزارتخانه‌‌های مرتبط توزیع شد.

وی با اشاره به موضوع هوشمندسازی مدارس افزود: مجلس در برنامه ششم توسعه، وزارت ارتباطات را موظف به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم جهت هوشمندسازی مدارس کرده اما دولت در لایحه بودجه ردیفی را برای این کار در نظر نگرفته بود که این نقیصه توسط مجلس اصلاح شد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: برای این کار مجلس در یکی از تبصره‌ها وزارت ارتباطات را موظف کرد تا در طول اجرای برنامه ششم توسعه نسبت به هوشمندسازی 100 هزار واحد آموزشی اقدام کند و انتظار داریم این طرح روند پیش‌بینی شده خود را طی کند.

کوچکی نژاد عنوان کرد: بحث ساخت و ساز فضاهای آموزشی و تکمیل مدارس نیمه تمام در کشور نیز از دیگر مشکلات حوزه آموزش و پرورش بود که مجلس برای رفع آن مبلغ هزار میلیارد تومان به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس جهت ساخت و تکمیل پروژه‌ها اختصاص داد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: مجلس بانک‌ها را موظف کرد تا از محل صندوق توسعه ملی حدود 10 هزار میلیارد تومان وام کم‌ بهره به وزارت علوم و تحقیقات پرداخت کند تا این وزارتخانه نیز نسبت به توسعه و تجهیز امکانات خود اقدام کند.

وی وضعیت حوزه پژوهش را نگران‌کننده خواند و گفت: طبق برنامه باید 3 درصد از بودجه کشور به این بخش اختصاص یابد اما این امر به درستی تحقق پیدا نکرد و در حال حاضر سهم اعتبارات حوزه تحقیقات و پژوهش از بودجه عمومی کشور، زیر نیم درصد است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ابراز داشت: کل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال 97 مبلغ 41 هزار و 500 میلیارد تومان است و با وجود تلاش‌های نمایندگان برای ملی استانی کردن بودجه، این اعتبارات باز هم به صورت حجمی به استان‌ها اختصاص یافت.

وی به قانون حذف کنکور اشاره کرد و اظهار داشت: طبق قانونی که در اواخر مجلس نهم به تصویب رسید، سال 97 آخرین مهلت برای حذف کنکور در کشور است تا با برداشته ‌شدن آن، نمرات و سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در گزینش‌ها مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر دانش‌آموزان زیادی با توجه به معدل بالا و سوابق تحصیلی خود شرایط لازم برای پذیرش در دانشگاه‌های کشور را دارند اما با توجه به ظرفیت محدود دانشگاه‌ها احتمال ضایع شدن حق بسیاری از آن‌ها با حذف کنکور وجود دارد.

کوچکی نژاد خاطرنشان کرد: در حال حاضر و با مشکلاتی که وجود دارد امکان حذف کنکور سراسری فعلاً در کشور مهیا نشده بنابراین برای حفظ حقوق همه دانش‌آموزان و کسانی که متقاضی ورود به دانشگاه‌ها هستند طرح گنجاندن سوابق تحصیلی در کنکور اجرا می‌شود.

وی به آخرین وضعیت آزمون مدارس تیزهوشان اشاره کرد و گفت: از آن جایی که دروس مقاطع ابتدایی به صورت توصیفی هستند دانش‌آموزان برای ورود به مدارس تیزهوشان مجبور به شرکت در آزمون‌هایی سخت و کاملاً متفاوت بودند به همین خاطر آزمون ورودی مدارس تیزهوشان لغو شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار