کد خبر: ۵۶۷۵۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۲۰ 18 February 2018

تابناک / مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست به مردم هسدار داد : لاشه پرنده مشکوک را حتما به نزدیکترین واحد دامپزشکی یا به واحد محیط بانی اطلاع دهند و از دست زدن به لاشه خودداری کنند.


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که مباحث مرتبط با پرندگان مهاجر باید از طریق سه دستگاه مورد پیگیری قرار بگیرد، گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست، مباحث زیست محیطی را پیگیری می کند. مباحث اقتصادی و بهداشت مربوط به دام و طیور را سازمان دامپزشکی پاسخگو هستند و مواردی که احتمالا مرتبط با بهداشت انسانی باشد مرکز مدیریت بیماری های وزارت بهداشت مسئولیت دارد.


وی با اظهار به اینکه آنفولانزا در حیات وحش مسئله جدیدی نیست، یادآور شد: آنفولانزای حاد پرندگان برای اولین بار در بهمن ۸۴، در قوهای انزلی مشاهده شد و امسال هم آخرین وضعیتی که از موضوع گزارشات مربوط به آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور داریم سه منطقه است؛ تالاب میقان در استان مرکزی که طی پایش فعالی که با سازمان دامپزشکی داشتیم یک نمونه مثبت آنفولانزای فوق حاد پرندگان گزارش و در سازمان دامپزشکی تائید شد که سویه اش همان سویه ای است که در دو تا سه سال اخیر در کشور بوده است.
مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در دریاچه چیتگر نیز که سه لاشه پیدا شد، سازمان دامپزشکی آنفولانزای فوق حاد پرندگان را تائید کرد، همان سویه قدیمی که در دو تا سه سال گذشته بوده است. اما در تالاب بوجاق در گیلان، سویه ای که در سازمان دامپزشکی تائید شد سویه ای به نام H۵N۶ است که یک سویه جدید است و اولین بار دارد به کشور می آید و در آنجا همه ضوابط قرنطینه ای برقرار شده است.
وی خاطر نشان شد: هیچ جای نگرانی وجود ندارد اما اقدامات پیشگیرانه انجام می شود. همکاری بسیاری خوبی بین سازمان دامپزشکی و محیط بانان ماست و اگر لاشه ای در هر سه منطقه دیده شود اقدامات لازم را انجام می دهند.
در ادامه دکتر علیرضا اکبرشاهی مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت طیور سازمان دامپزشکی با بیان اینکه همه ساله با ورود پرندگان مهاجر نگرانی ورود ویروس جدید به منطقه وجود دارد، تاکید کرد: تمام کشور ها از این مسئله مستثنی نیستند و این برای همه کشورها اتفاق می افتد. برخی از کشور ها در این راستا اقداماتی را انجام داده اند از جمله ترکیه که در صنعت طیور با تبدیل واحدهای کوچک به واحدهای بزرگ توانست مدیریت خودش را متمرکز کند.
وی در خصوص اقدامات لازم برای مقابله با آنفولانزای پرندگان در کشور، توضیح داد: با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و بر اساس تصمیماتی که با ستاد ملی آنفولانزا گرفته شده است، یکی از مباحث صورت گرفته آمایش مرغداری های کشور است که سه تا پنج سال طول می کشد.
مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت طیور سازمان دامپزشکی در مصاحبه با رادیو گفتگو افزود : کودها را ساماندهی خواهیم کرد. سالانه دو میلیون تن کود مرغی داریم که در هیچ نقطه جهان این کود را بصورتی که خام مصرف می کنیم، مصرف نمی کنند. می خواهیم کود را از مرغداری ها ساماندهی کنیم و سالم سازی شده خارج کنیم.
وی گفت : کارگرانی که بطور موقت در واحدهای مرغداری ها مشغول به کار هستند قرار است با همکاری اتحادیه ساماندهی شوند. یکی دیگر از کارهایی که برای سال ۹۷ برنامه ریزی کردیم تا بتوانیم مشابه خیلی از کشورهای دیگر که در این زمینه تجربه های موفقی را داشته اند، انجام دهیم واکسیناسیون هدفمند است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار