تابناک / رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گیلان از گسترش ساخت‌وساز شهری در روستاها انتقاد کرد و گفت: طرح بوم گردی روستایی در همه روستاهای استان توان اجرا ندارد.
کد خبر: ۵۶۶۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱ 15 February 2018

تابناک / رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گیلان از گسترش ساخت‌وساز شهری در روستاها انتقاد کرد و گفت: طرح بوم گردی روستایی در همه روستاهای استان توان اجرا ندارد.

محمدعلی محمدی ظهر امروز در کمیته تخصصی مسکن روستایی در سالن شهید انصاری استانداری گیلان اظهار کرد: پس از زلزله سال 69 ساخت‌وسازها در روستاها به شکل شهر ساخته‌شده‌اند.

وی بابیان اینکه روستاهای استان با سرعت فعلی در حال تبدیل به شهرهای کوچک ازنظر معماری هستند افزود: باید مکانیسمی فراهم و اجرا شود تا شکل بافت سنتی در مسکن روستایی حفظ شود.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان گیلان با اشاره به قدرت استحکام بناهای سنتی و چوبی در مقابل زلزله گفت: در بازخوانی زلزله سال 69 مشاهده‌شده که کمترین آسیب به بناهای چوبی وارد شد درحالی‌که ساختمان‌های مقاوم آن زمان به‌صورت کامل فروریخته بودند.

محمدی با تاکید بر احیا معماری سنتی گیلان در روستاها بیان کرد: باید در طراحی برنامه‌ها شرایطی حاکم شود که روستائیان از ساخت‌وساز مسکن‌ها به شکل مسکن‌های شهری خودداری کنند.

وی با اشاره به شروع ساخت مسکن روستایی در قابل مرمت سازی تصریح کرد: توجه به بوم گردی بسیار مطلوب بوده اما نباید در همه روستاها بوم گردی به شیوه یکسان اجرایی شود.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گیلان گفت: طرح بوم گردی باید در ابتدا در برخی از روستاهای با ظرفیت گردشگری اجرا و در صورت موفق بودن در همه روستاهای استان اجرایی شود.

محمدی بابیان اینکه پروژه‌های هنگفتی را در برخی از مواقع هزینه اما نتیجه‌ای حاصل نشده است افزود: طرح مسکن روستایی با رویکرد بوم گردی در ابتدا باید به‌صورت تحقیقات کوتاه‌مدت به مرحله اجرا درآمده و سپس پس از آسیب‌شناسی و بازخورد در استان شروع به کار کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار