تابناک بررسی می کند ؛
تابناک / امام خمینی در اندیشه خود بردوگونه تبعیض تأکید بیشتری داشت؛ نخست تبعیض سیاسی - اقتصادی که آن را حاصل سرمایه داری و حذف بعد معنوی دانسته و دیگری تبعیض نژادی که نتیجه سلطه استکبار بر ملت های ستمدیده عنوان می کرد.
کد خبر: ۵۶۰۵۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴ 02 February 2018

تابناک / امام خمینی در اندیشه خود بردوگونه تبعیض تأکید بیشتری داشت؛ نخست تبعیض سیاسی - اقتصادی که آن را حاصل سرمایه داری و حذف بعد معنوی دانسته و دیگری تبعیض نژادی که نتیجه سلطه استکبار بر ملت های ستمدیده عنوان می کرد.

تبعیض در اصطلاح عام به معنای ترجیح دادن کسی یا چیزی را به طور ناعادلانه بر دیگری (انوری، 1610) است. از منظر علوم اجتماعی تبعیض عبارت است از وضع محدودیت هایی توسط قانون، آداب، رسوم و یا قرارداد غیررسمی علیه یک گروه خاص یا شخص خاص مانند یک گروه مذهبی، یا نژادی (بابایی، 164) به عبارتی هنگامی که شرایط مساوی و استحقاق های همسان میان چیزی حاصل نشده و فرق گذاشته شود تبعض صورت گرفته است (مطهری، مجموعه آثار، 1/125)

تبعیض نژادی نیز برتری دانستن افراد یک نژاد نسبت به نژاد دیگر از لحاظ اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را گویند (آشوری، 256) وجود تبعیض و مبارزه با آن از دغدغه های اساسی اولیه بشر است که گاهی به صورت کم رنگ و گاهی به صورت پررنگ نمود داشته است. در اسلام این موضوع از دید قرآن و سنت پنهان نمانده و تأکید شده که هیچگونه تبعیض میان انسان ها وجود ندارد آنچه که ملاک برتری است تقواست (آل عمران، 92) پیش از اسلام آشکارترین اصل، سنت قبیله ای یا آداب و رسوم پدران و اجداد بود (ایزوتسو، مفاهیم اخلاقی دینی، 87)

 

دلخوش از کدام خلط مبحث می گوید!؟ / آیا قرار است مشکل بیکاری برخی از جوانان خاص با بخشدار شدن آنها حل شود؟ / معیار انتصابات برخی از جوانان در گیلان چه بود؟

 

و اما ماجرا...

نماینده صومعه سرا با اشاره به این که در مورد مواضع اخیرش در قبال برخی انتصاب ها خلط مبحث صورت گرفته است ابراز داشت: در جلسه ی غیرعلنی نمایندگان و تذکر به وزیر کشور من نسبت به عملکرد وزیر کشور نقد داشتم و طرح سوال هم کردم. این که وزیر نتوانست به وظیفه خود عمل کند، در جلسه ای غیرعلنی و محرمانه دو سه نقد را بیان کردیم. وی در مورد انتقاداتش از وزیر کشور گفت: انتقادات من در مورد خواسته های مردم خصوصا در مورد ایام دهه فجر بود همچنین در مورد پروژه ها نقدهایی مطرح شد و این که چرا وزارت کشور نیروهایی را به کار می گیرد که تجربه و سابقه لازم را ندارند.

دلخوش خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما در جامعه این است که بخشی از مدیریت ما مشکل دارد. بعضی افراد همین طور منصوب می شوند بدون اینکه تجربه داشته باشند. بحث من در مورد افراد خاصی نبود و به هیچ وجه جوانان را مدنظر نداشتم و همیشه خودم را حامی آن ها می دانم و این که از صحبت های من چنین برداشتی شده کاری غیرمنصفانه است.

نماینده صومعه سرا گفت: ما تمام حرفمان این است که در بخشی از سازمانهای اداری ضعف مدیریت داریم و استفاده بیش از حد از بازنشستگان و در پاره ای موارد بکارگیری افرادی که حتی سیاسی نیستند در پستهای اداری و اجرایی موجب مشکلات زیادی گردیده است. اگر بازنشستگان کشوری ما نتوانستند حقوق خود را بگیرند و کسانی هستند که در مورد حقوق خود مشکل دارند این ضعف مدیریتی است که پاسخگویی درستی ندارد و صدای اعتراض مردم را نمی شنود.

دلخوش در پاسخ به این سوال که جوانان پس چگونه می توانند در مدیریت اجرائی حضور داشته باشند ابراز داشت: بحث من اصلا جوانان نبود. مگر در دستگاه های دولتی ما نیروی جوان نداریم؟ من بحثم این است که نباید از نیروهای غیرکارآمد استفاده شود. ما کارشناسان جوانی داریم که می توانند از آن ها استفاده کنند که تجربه کافی را دارند.

نماینده صومعه سرا افزود: من خودم مدافع حضور جوانان هستم. عده ای دنبال حاشیه سازی هستند وگرنه بحث من اصلا آن ها نبود و انتقادات خود را بصورت کلی اعلام کردم.ما نباید جوانان را دسته بندی کنیم و همه جوانان پاک و معصوم هستند. ما بعد از انقلاب چوب چپ و راست را خوردیم. این که گروهی و صنفی ببینیم خیانت به مردم است ، پس بحث شایسته سالاری جایش کجا است؟ باید از افراد توانمند استفاده شود. وقتی شما اطلاعی از پزشکی ندارید می توانید کار یک پزشک را انجام دهید؟

نماینده صومعه سرا در پاسخ به این پرسش که آیا در ابتدای انقلاب بسیاری از همین جوانان استفاده نشدند نیز اظهار داشت: من از نظر تخصصی و قانونی گفتم بسیاری از جوانان تحصیل کرده ما بدنبال کارند و مشاغل دولتی باید از طریق قانونی خود انجام شود.


نماینده صومعه سرا در پایان با تاکید بر اینکه جوانان منصوب شده اخیر در گیلان را افرادی توانمند میشناسم اظهار کرد دولت باید پاسخگوی نیاز جوانان تحصیلکرده کشور از طریق قانونی باشد و ثبات شغلی جوانان را تضمین کند.

 

در پایان گفتنی است که دلخوش بیش از این توضیح نداد که توانایی این افراد در چه چیزی بوده و کجا اثبات شده است!؟ و آیا  قرار بر این است که استاندار گیلان مشکل بیکاری برخی از جوانان خاص را با بخشدار شدن آنها حل کند؟ و این نکته نیز همچنان بی پاسخ ماند که معیار انتصابات برخی از جوانان در گیلان چه بوده است؟

 

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
کسی نیست که ندونه منظور از به خدمت گرفتن جوانان در امور کشور ، فرزندان شهدا یا نوادگان ایشان هست .
سابقه ی خوب مدیریتی رو در ایران همه دارند . هر کس هر مدتی مدیریت کرده در ایران همواره موفق یوده . چون مگر نهادی هست که ارزیابی روی عملکرد مدیران داشته باشد و اصلا معیارهای موفقیقت مدیران در ایران معلوم هست .
نمی توان به وزیر کشور ایراد گرفت که چرا مدیر ان شایسته انتصاب نمی کند . چون در ایران همه ی مدیران شایسته اند و مدیری که ناشایسته باشد نداریم
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار