کد خبر: ۵۵۳۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۱ 18 January 2018

تابناک / مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی گیلان گفت: با توجه به نقشه‌های پهنه‌بندی خطر زمین لغزش و زمین لرزه، استان گیلان در زمره مناطق پرخطر از دیدگاه مخاطرات زمین‌شناختی قرار دارد.

پانته آ گیاهچی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: ساخت و سازها در گیلان که در زمره مناطق پر خطر بوده با توجه به موقعیت زمین ساختی و زمین شناسی آن باید با رعایت اصول مهندسی با در نظر گرفتن موقعیت گسل‌های فعال انجام شود بنابراین با نگاهی به انبوه سازی‌ها در کلانشهر رشت تهیه نقشه دقیق از محل گسل‌های آن و مناطق پیرامون بسیار ضروری است.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان گیلان عنوان کرد: رخداد نزدیک به 700 زمین لرزه به بزرگی 1 تا 6 از سال 85 تاکنون و همچنین حدود 300 زمین لغزش به ثبت رسیده در پهنه استان گیلان، به‌خوبی بیانگر خطرپذیری بالای استان در این زمینه است.

گیاهچی با اشاره به زمین لرزه‌های بزرگ استان در گذشته افزود: این رخدادها علاوه بر تلفات جانی، خسارت‌های مالی بسیاری را به زیرساخت‌های مهم شهری و روستایی وارد ساخته‌اند و رخداد زمین لرزه ویرانگر رودبار- منجیل به بزرگی 7.4 نیز از آن جمله است.

وی در مورد گسل‌های گیلان ابراز داشت: وجود گسل‌های فعالی همچون خزر، رودبار، لاهیجان، آستارا، جیرنده و منجیل بیانگر پرمخاطره بودن استان از دیدگاه لرزه ای است و باید با مد نظر قرار دادن ملاحظات در امر ساخت و ساز، توجه بیشتری در این مورد لحاظ شود.

گیاهچی با بیان این که زمین لرزه یک رخداد طبیعی است ابراز داشت: شناسایی مناطق پرخطر و کم خطر از دیدگاه لرزه ای در استان گیلان و تهیه نقشه پهنه بندی خطر زمین لرزه، بسیار ضروری است تا با توجه به آن‌ها و با رعایت اصول مهندسی نسبت به ساخت و سازها اقدام شود.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان گفت: با توجه به گسل‌های فعال استان که سابقه لرزه خیزی زیادی در گذر زمان از خود نشان داده‌اند شناسایی هرچه بهتر آن‌ها به‌عنوان سرچشمه‌های لرزه‌زا نخستین قدم در راستای کاهش مخاطرات ناشی از این رخداد طبیعی است.

گیاهچی در مورد موقعیت جغرافیایی و زمین‌شناسی شهر رشت بیان داشت: کلانشهر رشت در حاشیه جنوبی دریای خزر واقع شده که می‌توان گفت این منطقه از دیدگاه زمین شناسی به‌نوعی در شمال پهنه ساختاری البرز و در پهنه رسوبی گرگان- رشت جای گرفته است.

وی با تاکید بر انجام مطالعات بر روی گسل‌های فعال رشت و پیرامون عنوان کرد: تهیه نقشه‌های پهنه بندی مخاطرات زمین شناختی همچون زمین لرزه و زمین لغزش و نقشه‌های زمین شناسی مهندسی شهرها جزء ضروری ترین پیش نیازهای توسعه زیرساخت‌های شهری هستند.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی گیلان گفت: همکاری دستگاه‌هایی چون استانداری، شهرداری و مدیریت بحران و حمایت مالی آنان جهت انجام پژوهش‌ها در مورد شناخت گسل‌های رشت و پیرامون و تهیه نقشه دقیق ضروری است تا با ارائه نقشه‌ها به متولیان ساخت سازه، این موارد در محاسبات آنان لحاظ شود.

گیاهچی در مورد لزوم تعامل دستگاه‌های ذیربط در این خصوص افزود: باید با تعامل سازنده سازمان‌های مرتبط در امر ساخت و ساز و نظارت جدی آنان به‌نوعی جلوی خسارت‌های ناشی از زمین لرزه را گرفت و در این راه یاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط مورد انتظار است.

وی عنوان کرد: شناسایی گسل‌ها شرط لازم است ولی کافی نیست بنابراین باید در ساخت و سازها و مهندسی شهری این موضوع مورد توجه قرار گیرد و در صورت امکان به‌منظور ساخت و ساز یا باید از این گسل‌ها فاصله گرفت و یا این که اقدام به مقاوم سازی بیشتر سازه‌ها کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار