کد خبر: ۵۵۱۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۲ 14 January 2018

گروه اقتصادی الف، ۲۳ دی ۱۳۹۶، ۱۷:۰۷ 3961023244 ۴ نظر، ۵ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
حقوق های نجومی در سال ۹۷ افزایش پیدا نمی کند/ افزایش حقوق وزرا و نمایندگان مجلس ممنوع شد/ افزایش ۱۸ درصدی حقوق‌ کارمندان

بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه، حقوق روسای قوا، وزرا و معاونان‌شان، نمایندگان مجلس و استانداران در سال ۹۷ افزایش پیدا نمی‌کند، اما افرادی که زیر 5 میلیون تومان حقوق می گیرند؛ 18 درصد افزایش حقوق خواهد داشت.

به گزارش الف؛ در نشست عصر امروز کمیسیون تلفیق بودجه 97، مصوب شد حقوق مقامات ازجمله روسای قوا، وزرا و معاونانشان و نمایندگان مجلس، استانداران در سال ۹۷ افزایش پیدا نمی‌کند. براساس این مصوبه کسانی که میزان حقوق دریافتی آنها زیر 5 میلیون تومان است در سال 97 حقوق‌شان بین 10 تا 18 درصد افزایش خواهد داشت و کسانی که حقوق‌شان بالای 5 میلیون تومان مندرج در ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری است در سال 97 حقوق‌شان افزایش پیدا نمی‌کند.

موضوع حقوق و مزایای مقامات و مدیران ارشد نظام در کنار افزایش در حدود تورم حقوق کارکنان دولت از جمله دغدغه‌های افکار عمومی است؛ به ویژه در مقاطعی مانند زمان افشای فیش‌های حقوق نجومی تعدادی از مدیران دولتی و همچنین در زمان رسیدگی سالانه به لایحه بودجه مورد توجه قرار می‌گیرد؛ هرچند افزایش حقوق‌ها توانایی مقابله با نرخ رشد تورم را ندارد، اما عادلانه نیست یک مدیر دولتی حقوق کلان بگیرد و این مدیر در تصمیم گیری‌ها وضعیت خود را ملاک سنجش قرار می‌دهد، نه فردی که ماهانه در حدود یک میلیون حقوق می‌گیرد.

به گزارش الف،‌ در هفته های گذشته بود که شاهد اعتراضات خیابانی مردم به وضعیت اقتصادی بودیم، هر چند فرصت طلبان از این فضا سوء استفاده کرده و درنهایت مسیر اعتراضات به سمت آشوب و سواستفاده دشمنان تغییر مسیر پیدا کرد و طی آن به بیت المال آسیب های فراوانی وارد شد و البته آرامش مردم نیز تحت الشعاع قرار گفت، اما نباید مطالبه اقتصادی و معیشتی مردم در سوء استفاده‌ها گم شود.

امروز اکثر خانواده های ایرانی با مشکل بیکاری بخصوص قشر جوان و تنگنای معیشت، گرانی و افزایش هزینه ها مواجه هستند؛ اما تلخ تر این آن است که یک مدیر دولتی یا یک نماینده مردم در مجلس یا یک قاضی حقوق بالایی دریافت و در مقابل قشر وسیعی از جامعه حقوقی به مراتب کمتر و بین یک الی 2 میلیون تومان بگیرند؛ با این فاصله دریافتی ها کارمندان و کارگران نمی‌توانند با دستمزد تعیین شده از پس گذران معیشت خانواده برآیند و هر چند وقت یکبار با افزایش قیمت‌ها رو به رو می‌شوند و با مشکلات تازه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.

یک سال و نیم از موضوع حقوق های نجومی و فیش هایی که منتشر شد، می گذرد، حقوقی های کلانی که برخی مدیران دولتی از 57 میلیون تومان و بالاتر تا 20 میلیون تومان می گرفتند و این موضوع که با واکنش‌های تند جامعه مواجه شد و موضوعی را نمایان نمود که مدیران دولتی حقوق‌های آنچنانی می گیرند؛ مقام معظم رهبری در همان زمان به موضوع حقوق‌های کلان اشاره و تاکید کردند: موضوع حقوق‌های نجومی، در واقع هجوم به ارزش‌ها است اما همه بدانند که این موضوع از استثناها است و اکثر مدیران دستگاه‌ها، انسان‌های پاک‌دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتماً با آن برخورد شود. جلوی اشرافی‌گری باید گرفته بشود؛ اشرافی‌گری بلای کشور است. ۱۳۹۵/۰۵/۱۱

ایشان در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت نیز با اشاره به حقوق های کلان برخی مدیران بیان کردند: در این قضیّه، مردم اعتمادشان ضربه خورده. ببینید، مردم خیلی از این ارقام بزرگ و مانند اینها را هضم نمیکنند؛ امّا حقوق شصت میلیون تومان و پنجاه میلیون تومان و چهل میلیون تومان را خوب هضم میکنند؛ یعنی کسی که در ماه یک‌میلیون یا یک‌میلیون‌ودویست یا یک‌میلیون‌وپانصد درآمد دارد، خوب میفهمد که پنجاه‌میلیون یعنی چه؛ در کشور کم نیستند کسانی که حقوق‌هایشان این است. آیا فاصله‌ی بین پنجاه‌میلیون و یک‌میلیون غیرعادلانه نیست؟ شما امروز در دستگاه دولتی‌تان کسی که از شما یک‌میلیون، یک‌میلیون‌ودویست، یک‌میلیون‌وپانصد، دو میلیون حقوق بگیرد ندارید؟ فراوان. خب، آن‌وقت یک نفر هم سی‌میلیون میگیرد، چهل‌میلیون میگیرد! این غیرعادلانه نیست؟ با مردم هم‌دردی کنید که مردم احساس کنند که همان رنجی را که او میبرد شما هم میبرید و نشان بدهید که عزم راسخ دارید که با این قضیّه برخورد کنید و جلویش را بگیرید و اجازه ندهید؛ این را نشان بدهید به مردم.۱۳۹۵/۰۶/۰۳

انتقاد روحانی به برخی مدیران

رئیس جمهور روحانی میز در سیزدهمین جشنواره شهید رجایی، با انتقاد از اینکه برخی کارکنان، که این گونه عنوان می‌کنند، حقوق‌شان به نسبت کاری که انجام می‌دهند، کافی نیست، گفته است: اگر از کار خود رضایت ندارید، چرا آن را انتخاب کردید و اگر کسی راضی نیست می‌تواند برود و این حرف کاملاً غلط است که بگوید، حقوق من نسبت به کاری که انجام می‌دهم کم است.

مدیران ۱۷ میلیونی که یارانه می گیرند و یارانه نیازمندان که قطع می شود

به گزارش الف، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اینکه فهرستی از مدیران یارانه بگیر با حقوق نزدیک به 17 میلیون تومان به دولت اعلام‌شده است، گفت: این خبر را تائید می‌کنم و تصمیم گرفتیم این افراد از لیست یارانه حذف شوند؛ چراکه برخی از افراد با حقوقی که شایسته دریافت یارانه نبودند، یارانه می‌گرفتند که البته تعداد زیادی هم نبودند اما با همان تعداد هم برخورد خواهد شد؛ اعتراف می‌کنیم که سیستم‌های اطلاعاتی ما در پاره‌ای از موارد درست و دقیق عمل‌نکرده‌اند و برخی از این افراد با حقوقی که شایسته دریافت یارانه نبود یارانه دریافت می‌کردند.

افزایش حقوق 70 درصدی نمایندگان از تایید نشدن تا تکذیب

چندی پیش نیز خبر افزایش ۷۰ درصدی حقوق نمایندگان مجلس نیز مطرح و اعلام شد کمیته بودجه نویسی مجلس برای افزایش حقوق نمایندگان تا 10میلیون تومان در‌ ماه به توافق رسیده و قراراست هزینه دفاترآنها نیز بنا به تورم 10تا 15درصد اضافه شود. هر چند این خبر در سخنان برخی نمایندگان تکریب شد؛ اما این تکذیب‌ها نشان نمی داد موضوع صحت ندارد و می توان گفت افزایش حقوق نمایندگان مجلس نه تکذیب و نه تایید شد؛ اما انتشار همین خبر با واکنش‌هایی مواجه شد

اینکه برخی نمایندگان حقوق خود را کم می دانستند و مردم به وکلای خود در خانه ملت گلایه داشتند؛ البته احتمالا کمیته بودجه نویسی و برخی نمایندگان برای افزایش حقوق، ماده 71قانون خدمات کشوری بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی را هم‌تراز وزرا و معاونان رئیس‌جمهور تعریف می‌کند و نمایندگان عنوان می کردند چرا نیابد معادل یک وزیر حقوق دریافت کنند و اعتراض می‌کردند که حقوق شان هم از یک معاون استاندار کمتر است در حالی که وظیفه سنگینی بر دوش دارند.

با توجه به اینکه به شفافیت لازم در مورد میزان دریافتی یک نماینده مجلس مشخص نیست و نمایندگان ارقام متفاوتی را بیان می کنند که از 5 میلیون و 800 هزار تومان شروع می شود؛ در حالی که یحیی کمالی‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون قضایی می گوید: حقوق نمایندگان واقعا خیلی کم است و به همین دلیل نمایندگان ترجیح می‌دهند حقوقشان را از نهادهایی که قبلا در آنجا مشغول به خدمت بوده‌اند بگیرند؛ مثلا بنده شخصا حقوق نمایندگی را دریافت نمی‌کنم و به‌عنوان یک قاضی همچنان از قوه قضاییه حقوق می‌گیرم چرا که حقوق دستگاه قضا به بنده 4میلیون بیشتر از حقوقی است که مجلس می‌دهد و مزایا و حق نمایندگی نمایندگان هم بسته به تعداد حوزه‌های انتخابیه‌شان متفاوت است و آنها که حوزه انتخابیه بیشتری دارند به نسبت حق دفاتر و روسای دفاترشان هم بیشتر است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده رشت در مجلس یکی دیگر از نمایندگانی است که حقوق نمایندگی را کم می داند و معتقد است: «من نمی دانم چه کسی گفته است 7 تا 8 تومان حقوق می گیرم؛ اما من پنج میلیون و چهارصد هزار تومان حقوق می گیرم. قبلا در دانشگاه می‌خوابیدم و 8 میلیون تومان حقوق می گرفتم؛ به هر حال اگر ما می گوییم باید مراقب فساد باشیم، از سوی دیگر باید یک مدیر را تامین کنیم که به سمت رانت نرود.

و اما مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه 97 و ممنوعیت افزایش حقوق مقامات و مدیران

علی‌اصغر یوسف نژاد، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ در خصوص مصوبات عصر امروز این کمیسیون از تصویب ممنوعیت افزایش حقوق مقامات در سال ۹۷ خبر داد و گفت: براساس این مصوبه دولت مکلف است حقوق و مزایای مستمر گروه‌های مختلف حقوق بگیر دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و اعضای هیئت علمی و قضات رابه گونه‌ای افزایش دهد که متوسط رشد حقوق و مزایای مستمر کارکنانی که در سال ۹۶ کمتر از ۵۰ میلیون ریال است، به صورت پلکانی نزولی، به میزان ۱۰ درصد باشد.حداکثر میزان افزایش ۱۸ درصد خواهد بود.

به گفته وی، به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق حقوق و مزایای مستمر کارکنانی که در سال ۹۶ بیش از ۵۰ میلیون ریال است و حقوق و مزایای مستمر مقامات موضوع ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و مدیران عامل و اعضای هیئت مدیره، روسای دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه و شهرداران مراکز استانها و دریافتی اعضای شوراهای اسلامی شهر مراکز استانها در سال ۹۶ افزایش نمی یابد و هرگونه افزایش حقوق و مزایا، فوق العاده ها و کمک هزینه ها و ایجاد کمک هزینه جدید تحت هر عنوان و از هر محل ممنوع و تصرف غیرقانونی دراموال محسوب و مرتکبین مشمول مجازات مقرر در ماده ۵۹۸ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) خواهند بود.

یوسف‌نژاد افزود: براین اساس هرگونه افزایش حقوق و مزایا، فوق العاده‌ها و کمک هزینه‌ها و ایجاد کمک‌هزینه های جدید تحت هر عنوان و از هر محل ممنوع و تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محسوب می‌شود و مرتکبین مشمول مجازات مقرر در ماده 598 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) خواهند بود.

نحوه محاسبه حقوق کارمندان و سقف پاداش

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه حداکثر افزایش حقوق کارکنان در سال آینده 18 درصد خواهد بود، افزود: افزایش حقوق کارمندانی که ماهانه زیر 5 میلیون تومان دریافت می‌کنند به صورت پلکانی نزولی خواهد بود به نحوی که اشخاصی که حقوق آنها نزدیک به رقم 5 میلیون تومان در ماه است با درصد از رشد روبرو می‌شود اما حقوق کسانی که پایین‌تر از این مبالغ است با رشد نسبی بیشتری در سال آینده همراه خواهد شد.

یوسف‌نژاد افزود: کسانی که بالای 5 میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرند، روسای قوای سه‌گانه، اعضای شورای نگهبان، معاونین رئیس جمهور، وزرا، مقامات، قضات، هیات علمی، نمایندگان مجلس، سفرا، استانداران، معاونین وزرا، مدیران دستگاه‌های اجرایی، روسای موسسات و دانشگاه‌ها، روسای شرکت‌های دولتی، روسای موسسات انتفاعی وابسته به دولت و بانک‌ها، موسسات اعتباری و شرکت‌های بیمه دولتی، روسای موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی، بنیادها،روسای موسسات و نهادهای انقلابی صدا و سیما، ستاد اجرایی، قرارگاه‌‌های سازندگی می‌شود،در سال آینده بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق افزایش حقوق نخواهند داشت.

وی اضافه کرد: بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق پاداش پایان خدمت کارکنان پس از 30 سال کار، حداکثر 252 میلیون تومان تعیین شد که نحوه محاسبه این پاداش به این شرح است 7 برابر حداقل حقوق ماهانه است که در حال حاضر ماهانه حداقل حقوق یک میلیون و 200 هزار تومان است که این رقم پس از گذشت 30 سال خدمت به 252 میلیون تومان می رسد.

ماده ۷۱ شامل کدام مقامات کشور می‌شود؟

در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است: سمت‌های ذیل مدیریت سیاسی محسوب شده و به عنوان مقام شناخته می‌شوند و امتیاز شغلی مقامات مذکور در این ماده به شرح زیر تعیین م‌گردد:

الف- روسای سه قوه (18000) امتیاز.

ب- معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضا شورای نگهبان (17000) امتیاز.

ج- وزرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رئیس جمهور (16000) امیتاز.

د- استانداران و سفرا (15000) امیتاز.

هـ - معاونین وزرا (14000) امتیاز.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار