تابناک گزارش می دهد ؛
تابناک / بانک جهانی هر ساله شاخص آسانی کسب و کار را اعلام می کند و کشورها را بر حسب سختی و سادگی شروع و تداوم فعالیت رتبه بندی می کند.ایران در رتبه بندی سال 2017 رتبه 120 را به دست آورده است. به این ترتیب 119 کشور فضای کسب و کار بهتری نسبت به ایران فراهم کرده اند.
کد خبر: ۵۵۱۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۴ 13 January 2018

تابناک / بانک جهانی هر ساله شاخص آسانی کسب و کار را اعلام می کند و کشورها را بر حسب سختی و سادگی شروع و تداوم فعالیت رتبه بندی می کند.ایران در رتبه بندی سال 2017 رتبه 120 را به دست آورده است. به این ترتیب 119 کشور فضای کسب و کار بهتری نسبت به ایران فراهم کرده اند.

نمره کشور ما در گزارش سال 2017 بانک جهانی در حد 57 از 100 بوده است. با نمره 57 ما رتبه 120 را در دنیا کسب کرده ایم و در زمینه انجام امور ورشکستگی و پرداخت بدهی شرکت ها، رتبه 156 را کسب کرده ایم.

جالب است که بدانید یکی از مولفه ها یا زیرشاخص های شاخص آسانی کسب و کار، ثبت دارایی است. ایران رتبه 86 را کسب کرده و رتبه ما یک مقدار بدتر شده است و چنین رتبه ای حتما در جذب سرمایه گذاری تاثیر منفی می گذارد.

یکی از دیگر مولفه های محیط کسب و کار پویا مشارکت سرمایه گذار خارجی است.

سوالاتی در ذهن سرمایه گذاران خارجی که می خواهند در گیلان سرمایه گذاری انجام بدهند به وجود می آید که چگونه می توانند پول خودشان را به داخل کشور وارد کنند یا چگونه می توانند ثبت دارایی را انجام بدهند یا اگر یک روز خواستند دارایی های خودشان را به خارج از ایران انتقال بدهند آیا محدودیت هایی دارند یا ندارند.

طی دو دهه اخیر چه خدمات ویژه ای برای ورود سرمایه گذار خارجی به گیلان انجام داده ایم؟

سرمایه گذاری خارجی با کوچکترین علامت منفی، شاید برگردد و از سرمایه گذاری در استان ما منصرف شود. خیلی از قوانین ما حالت موازی کاری دارند و خیلی از قوانین ما همدیگر را نقض می کنند.

منطقی باشیم این است: شاید فقط کسانی که عاشق کار تولیدی باشند دنبال کسب مجوز بروند ولی 90 درصد افراد عقب نشینی می کنند.

در رتبه بندی سال 2017 شاخص آسانی کسب و کار، ایران بعد از کشورهای منطقه از جمله امارات، ترکیه، قطر و سعودی قرار گرفته است. اما امارات بهترین رتبه در بین کشورهای همسایه به دست آورده که رتبه 26 در بین 190 کشور جهان است. رتبه اول دنیا را نیوزیلند به دست آورده و سنگاپور و دانمارک در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند.

امارات چه اقداماتی انجام داده است که یکی از رتبه های نسبتا خوب دنیا در شاخص فضای کسب و کار را کسب کرده است؟

بحث سرمایه گذاری خارجی، یک بحث جدی است. ما اگر نتوانیم سرمایه گذاری خارجی جذب کنیم علاوه بر این که رتبه ما در فضای کسب و کار بهبود پیدا نمی کند ما حتما به مشکلات متعددی برخورد می کنیم.

 

سوال مهم از تاق بازرگانی گیلان این است که تا امروز سرمایه گذار خارجی در کدام پروژه مهم استان گیلان مشارکت داشته و به سرانجام خوبی رسیده است؟

 

این گزارش در حالی است که نماینده مردم رشت در مجلس، با بیان اینکه محیط کسب و کار استان در تابستان ۹۶ رتبه اول کشور را کسب کرده است، گفت: مبنای سرمایه گذاران شاخص اتاق بازرگانی است!

غلامعلی جعفرزاده در شورای برنامه ریزی توسعه استان که در سالن الغدیر استانداری برگزار شد، با بیان اینکه محیط کسب و کار استان در تابستان ۹۶ رتبه اول کشور را کسب کرده است، گفت: این ارزیابی توسط اتاق بازرگانی و از بیش از ۱۰۰ واحد اقتصادی انجام می‌ شود.

وی مبنای سرمایه گذاران برای انتخاب محل سرمایه گذاری را همین شاخص اتاق بازرگانی دانست و افزود: نرخ کسب و کار گیلان در تابستان ۹۶ نسبت به بهار ۹۶ پایین ‌تر بود که نشان می‌ دهد سایر استان ‌ها وضعیت مناسبی نداشتند.

 

در پایان گفتنی است که خسرو فروغان گران‌سایه، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق ایران مدتی قبل اظهار کرد:  کسب‌ و کار در ایران وضعیت مناسبی ندارد؛ آنچه ما امروز به آن بازار می‌گوییم و فعالیتی که اسمش را کسب‌ و کار می‌گذاریم، شباهت اندکی با قرن‌ها و حتی دهه‌های پیشین دارد.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار