تابناک گزارش می دهد ؛
تابناک / مدتی قبل عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور حقوقی شورای شهر رشت با اشاره به اینکه آبفا برای رفع مشکلاتش از اعتبارات دولتی استفاده کند گفت: مخالف پول گرفتن از مردم رشت به بهانه انجام پروژه‌های عمرانی شرکت آبفا هستم.
کد خبر: ۵۴۹۱۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۶ 08 January 2018

تابناک / مدتی قبل عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه و امور حقوقی شورای شهر رشت با اشاره به اینکه آبفا برای رفع مشکلاتش از اعتبارات دولتی استفاده کند گفت: مخالف پول گرفتن از مردم رشت به بهانه انجام پروژه‌های عمرانی شرکت آبفا هستم.

فاطمه شیرزاد، با ابراز نارضایتی از تصویب کلیات لایحه افزایش هزینه آب‌بهای مصرفی در کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا اظهار کرد: بحث تبصره ۳ و ماده ۷ چند سالی است که در کشور مطرح‌شده است و متأسفانه شهر رشت در این خصوص تجربه‌خوبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۲ با درخواست شرکت آبفا این لایحه در صحن شورا بررسی و مورد تصویب قرار گرفت تصریح کرد: در سال ۹۲ شرکت آبفای گیلان به بهانه اجرای پروژه‌های عمرانی آب و فاضلاب برای شهروندان رشت تقاضای اجرای تبصره ۳ و افزایش آب‌بهای مصرفی شهروندان رشت را نمود و قرار بود هر سه ماه یک‌بار گزارش عملکردی در خصوص اقدامات انجام‌شده از سوی این شرکت به صحن شورا ارسال شود.

شیرزاد بیان کرد: متأسفانه بعد از تصویب این تبصره در سال ۹۲ عملاً هیچ اقدام مؤثری در خصوص پروژه‌های آب و فاضلاب مشترکین رشت انجام نشد و در مناطقی که قرار بود هزینه شود نیز خروجی مناسبی ندیدیم.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا افزود: در سال ۹۴ مجدداً شرکت آبفای گیلان لایحه افزایش آب‌بهای مصرفی مشترکین رشت را به‌منظور ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه آب شهری به صحن شورا ارسال نمود که مورد مخالفت اعضای شورای چهارم قرار گرفت.

شیرزاد با اذعان به اینکه اعضای شورا نمایندگان مردم رشت هستند گفت: شرکت آبفای گیلان در مباحثی همچون ساماندهی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب نیز به‌خوبی عمل‌نکرده است و پس از اختصاص سه میلیارد تومان از کل اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی به‌منظور ساماندهی رودخانه‌های رشت به این شرکت، عملاً هیچ اقدامی در این حوزه مشاهده نشد.

وی افزود: پس از واریز سه میلیارد تومان اعتبار دولتی به‌حساب شرکت آب و فاضلاب گیلان به‌منظور ساماندهی دو رودخانه‌های رشت، حساب مذکور مسدود و مبلغ اختصاص‌یافته بابت بدهی‌های آن شرکت توقیف شد.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا گفت: همیشه هر لایحه‌ای که محاسبات مالی دارد باید آنالیز بودجه‌ای در خصوص آن به‌طور دقیق توسط شرکت متقاضی انجام شود که این مهم در خصوص لایحه مذکور انجام‌ نشده است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا گفت: چه تضمینی وجود دارد مبلغی که قرار است مجدداً به هزینه آب‌بهای مصرفی شهروندان رشت افزوده شود برای بدهی‌های معوقه شرکت آب و فاضلاب هزینه نشود.

شیرزاد با بیان اینکه سازمان خدمات رسان بابت رفع مشکلات مالی خود نباید به مردم فشار تحمیل کند تصریح کرد: شرکت آبفا اعلام کرده افزایش مجدد هزینه آب‌بهای مصرفی مشترکین رشت در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی هزینه می‌شود و تا امروز بازخورد مناسبی از اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب در سطح رشت مشاهده نکردیم.

وی افزود: تصویب این لایحه به ضرر و زیان مردم است و به گفته احمد رمضان پور عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورا شرکت آبفا به‌جای اینکه برای اجرای پروژه‌های عمرانی‌اش دست در جیب مردم ببرد بهتر است نسبت به جذب اعتبارات دولتی تلاشش را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات به‌منظور خرید هزینه انشعاب آب راه‌حلی به‌منظور رفع مشکلات است تصریح کرد: آلودگی رودخانه‌های رشت روزبه‌روز شدت می‌گیرد اما شرکت آبفا هیچ اقدامی نمی‌کند و هرچند سال یک‌بار با آوردن لایحه افزایش آب‌بهای مصرفی مشترکین رشت در تلاش برای رفع مشکلات شرکت با تحمیل فشار به مردم است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای رشت در خاتمه بیان کرد: احمد رمضان پور، فرهام زاهد و حامد عبداللهی سه عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای رشت با لایحه افزایش هزینه آب‌بهای مصرفی در جلسه کمیسیون موافقت کردند.

 

رمضانپور، زاهد و عبداللهی با لایحه افزایش هزینه آب‌بهای مصرفی در رشت موافقت کردند! / شرکت آبفا تا امروز چه کرده که بعد از افزایش آب بها می خواهد انجام دهد!؟ / آیا شورای شهر رشت فریاد مردم گیلان را نشنیده است!؟

 

تابناک و بررسی این ماجرا ...

 

در بحث تسریع در اجرای پروژه های آب و فاضلاب شهر رشت، متاسفانه تا به امروز نتوانسته ایم پاسخ مناسبی را در راستای احیای دو رودخانه زرجوب و گوهررود و همچنین تالاب عینک به مردم بدهیم. از طرفی هم چند دهه ای میگذرد که آلودگی زرجوب و گوهررود با پسماندها و فاضلاب های بیمارستانی و خانگی و صنعتی آلوده تر میشود.


اخیرا هم شرکت آبفا لایحه ای را به شورا تقدیم کرده در راستای اجرای پروژه های آب و فاضلاب شهر رشت که در این برهه از زمان که فشارهای اقتصادی بر روی مردم است و مردم الان شرایط معیشتی خوبی ندارند، شورای شهر هم اگر بخواهد این لایحه را برای شرکت آبفا در راستای کمک به این شرکت تسریع و مصوب کند، در واقع با وظایف نمایندگی آنها منافات دارد زیرا به نظر نمی رسد که شرکت آب و فاضلاب توانسته باشد تا امروز به تعهدات خود در جهت رفع آلودگی از رودخانه‌های زرجوب و گوهررود عمل کند.


در واقع شرکت آبفا باید اعتمادی را هم به نمایندگان پارلمان مردم در شورا و هم به مردم بدهد تا مطمئن شوند که شرکت آبفا میخواهد یک قدم موثری را در راستای احیای رودخانه ها بردارد.

در وهله اول خود شرکت آبفا باید تلاش بکند برای جذب بودجه استانی و کمی مدیران و معاونان خودش را درگیر کند. مسئولین باید خودشان را برای مردم و نظام هزینه کنند. نه اینکه این هزینه از جیب مردم انجام شود. وهم باید از منابع استانی کمک بگیرد و هم از منابع ملی.


در صورت تصویب این لایحه مبلغ 14 میلیارد که از فیش های آب بهای مردم تامین خواهد شد، درد خاصی را دوا نمیکند، بلکه هزاران میلیارد برای رفع همه این مسائل بودجه لازم است. بنابراین باید از طریق جذب سرمایه گذار هم این هزینه ها را تامین کرد. و دولت و منابع دولتی و استانی هم باید به انجام این برنامه ها کمک کند. ولی اینکه ما با طرح ایجاد تسهیلات برای اجرای طرح های آب و فاضلاب از ظرفیت قانونی تبصره 3 بخواهیم برای توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبکه های شهری و تکمیل طرح های نیمه تمام در محلات و نقاط کمتر توسعه یافته شهر استفاده کنیم، پذیرفته نیست.


شاید مسئولین آبفا هم تلاش های خود را میکنند اما باید کارشناسان و معاونان شرکت آبفا آمار درست به مدیر خود بدهند چرا که همین الان هم در نقاطی از شهر رشت مردم حتی آب آشامیدنی سالم و فاضلاب بهداشتی مناسبی ندارند.


در واقع شرکت آب و فاضلاب بیاید این قول را به مردم بدهد که برای محلات کم برخوردار همین فاضلاب های بهداشتی را بازسازی کند. برای مثال در منطقه معلولین بیش از 20 کوچه است که هنوز فاضلاب شان بهداشتی نیست، و یا دیگر جاهای کم برخوردار رشت.

شورای شهر رشت در دوسال گذشته تا حد توان خود به شرکت آب و فاضلاب کمک کرده است ؛ برای مثال در آب آسیاب کناره و حاشیه رودخانه آن بسیار آلوده و از نظر اجتماعی هم به محلی برای بزهکاری ها تبدیل شده بود که این اقدامات را شهرداری با همین اندوخته های کم خود انجام داده است.


در شهرک صبا واقع در میدان امام حسین (ع)، مردم شاهد و گواه هستند که امکانات مناسب به آنها ارائه نشده و در بخش دفع فاضلاب بسیار ناراحت و ناراضی هستند و از طرفی هم شرکت آبفا مدعی اند که دولت منابع مالی پایداری را به ما اختصاص نمیدهد.

مدیران این شرکت باید تلاش بیشتری بکنند از طریق ارتباط با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، در واقع آنچه که معلوم است تلاش موثری انجام نمی شود و سریع سراغ راحت ترین راه که همان جیب مردم باشد میروند.


در سال 94، 50 میلیارد تومان ریاست محترم جمهور در سفرشان به استان گیلان برای احیای زرجوب و گوهررود اختصاص دادند. از این 50 میلیارد تومان، 30 درصد هم جذب نشده ولی از همین مقدار جذب شده هم گویا، به دو دستگاه شرکت آبفا و شرکت اب منطقه ای هر کدام 3 میلیارد تعلق گرفت.


این 6 میلیارد چه شد؟ چرا تا الان هم پاسخ مناسبی را این دو شرکت به مردم نداده اند. مردم ما منتطر هستند گزارش دقیق مسئولان در خصوص این 6 میلیارد اعلام شود.


ما نگران این هستیم که با مصوب کردن این لایحه، این منابع مالی که از طریق اعمال بر روی قبوض مردم تامین خواهد شد صرف بدهکاری های مجدد شرکت آبفا بشود؛ بنابراین تا تضمین مناسبی برای چگونه هزینه کرد این منابع از سوی شرکت آبفا داده نشود این لایحه که وجوه حاصله از تبصره 3 ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح های فاضلاب و بازسازی شبکه های آب در نقاط اضطراری شهر رشت خواهد بود تصویب نشود و اعضای شورا هم باید در همین راستا دقت بیشتری را به خرج دهند. چرا که این افراد رای خود را از مردم گرفته و بنابراین باید حافظ منافع مردم باشند و اینکه بخواهند از یک دستگاه دولتی حمایت کنند تا منابع مالی اش تامین شود، این از جهت قابل قبول نیست.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
شهروندرشتی
|
India
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۲
شورای شهر رشت اگر صلاح میداندهزینه های شهروندان شهر رشت را باسایر مراکز استانهای همجوارمقایسه نمایند شهرهایی مانند زنجان, قزوین, ساری, واردیبل که بسیاری از انهاتسهیلات رفاهی بیشتری برای شهروندان خود مهیا نموده اند بالا بردن ضرایب انواع عوارض وخدمات مانند حمل پسماند که در سال های قبل 250درصد افزایش داده شده ویا خدمتی که اصلا انجام نشده بابت ان از شهروند مطالبه میکنید بر خلاف ارا دیوان عدالت اداری معلوم نیست شهروندان رشتی بابت کدامین گناه باید هدف این بیعدالتی های دستگاههای اجرایی قرار گیرند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار