تابناک / رییس‌دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه درآمد حاصل از افزایش عوارض خروج از کشور و کاهش بودجه یارانه نقدی، صرف مواردی چون بیمه سلامت و کمک به اقشار ضعیف جامعه می‌شود گفت: با این وجود قطعا دولت همواره به نظرات مردم توجه کرده است و هر جا تصمیم گرفته شده دولت، با عکس‌العمل اجتماعی مناسبی مواجه نشده، نظر نهایی خود را با خواست مردم تطبیق داده است.
کد خبر: ۵۳۷۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷ 12 December 2017
تابناک / رییس‌دفتر رییس‌جمهور با اشاره به اینکه درآمد حاصل از افزایش عوارض خروج از کشور و کاهش بودجه یارانه نقدی، صرف مواردی چون بیمه سلامت و کمک به اقشار ضعیف جامعه می‌شود گفت: با این وجود قطعا دولت همواره به نظرات مردم توجه کرده است و هر جا تصمیم گرفته شده دولت، با عکس‌العمل اجتماعی مناسبی مواجه نشده، نظر نهایی خود را با خواست مردم تطبیق داده است.
 
محمود واعظی در گفت‌و گو با ایسنا در پاسخ به انتقادی درباره‌ افزایش عوارض خروج از کشور در لایحه بودجه 97 اظهار کرد: ‌من هم در فضای مجازی با این انتقادات مواجه شده‌ام. به هر حال کسانی که بودجه را طراحی کردند به دنبال این بودند که در این بودجه موضوع عدالت و رسیدگی به طبقات محروم جامعه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. رئیس جمهور هم قول داده‌اند که تا سال 1400 فقر مطلق را از بین ببرند.
 
وی در ادامه افزود: ما امروز یک دولت بزرگ داریم و باید هر ماه یک عدد قابل توجه به کارمندان دولت حقوق بدهیم. از سویی تعداد بازنشستگان در 7-8 سال گذشته بیشتر شده و صندوق‌های بازنشستگی نمی‌تواند حقوق بازنشستگان را پرداخت کند و دولت این حقوق را می‌دهد. بنابراین عملا اگر بخواهیم عدالت را اجرا کنیم نیازمند این هستیم که منابع جدید پیدا کنیم یا منابع موجود را افزایش دهیم و از این منابع به مستمری بگیران کمیته امداد و سازمان بهزیستی بیشتر کمک کنیم و با این کار فقر مطلق را از بین ببریم.
 
رییس‌ دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه یکی ازمنابعی که برای کمک به اقشار ضعیف جامعه در نظر گرفته شده همین عوارض خروج از کشور است تاکید کرد: اما قطعا دولت همواره به نظرات مردم توجه کرده است و هر جا دیده تصمیم گرفته شده دولت با عکس‌العمل اجتماعی مناسبی مواجه نشده، نظر نهایی خود را با خواست مردم تطبیق داده است. ما این انعطاف را خواهیم داشت که اگر در تصمیمات دولت، فشاری به قشری از مردم بیاید آن را بازنگری کنیم.
 
وی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به کاهش بودجه‌ یارانه‌ها در لایحه بودجه 97 ، دولت با چه سیاستی به دنبال حذف یارانه بگیران است؟ گفت: مجلس سال گذشته هم در بودجه، دولت را مکلف کرده است که یارانه را فقط به نیازمندان بدهد بنابراین این اقدام را مجلس از ما می‌خواهد، دیگران هم این انتظار را از ما دارند.
 
واعظی با بیان اینکه وقتی یارانه را به افرادی که نیاز ندارند می‌پردازید به معنای آن است که باید از سهم کسانی که نیازمندند کم کنید تصریح کرد: ما می‌خواهیم نیازمندان واقعی را شناسایی کنیم و به آنها بیشتر بپردازیم. در سال گذشته به دریافتی برخی از مستمری بگیران را سه برابر افزایش دادیم. در حال حاضر کسانی هستند که یارانه می‌گیرند، ولی یارانه در زندگی آنها تاثیری ندارد در صورتی که اگر همین یارانه را در طرح تحول سلامت کمک کنیم بخشی از نیازهای مردم را تامین می‌کنیم. طرح تحول سلامت به این دلیل اجرا شد که فکر می‌کردیم بسیاری از مردم داوطلبانه از دریافت یارانه انصراف می‌دهند و طرح سلامت راه اندازی می‌شود تا اگر کسی نیازمند به عمل جراحی باشد دیگر دغدغه‌ تامین هزینه‌های آن را نداشته باشد.
 
رییس دفتر رییس‌جمهور تاکید کرد: بر این اساس الان به دنبال این هستیم که بودجه را ساماندهی کنیم تا به نیازمندان بیشتر بپردازیم و توجه بیشتری به طرح تحول سلامت کنیم. اشتغال ایجاد کرده و فقر مطلق را از بین ببریم.

 
واکنش
 
ما میتوانستیم با دریافت عوارضی که ماحصل همان کیسه زباله ای است که یک گردشگر در اینجا دور می ریزد صرف اصلاح وضعیت محیط زیست استان و شهرمان نمائیم اما دولت به دنبال آن است که از کسانی عوارض دریافت نماید که هیچگونه ضرری به آن ها نمی رساند

مدتی پیش دکتر نوبخت در نخستین نشست خبری استانی خود که در استان گیلان برگزار شد در پاسخ به سوال یک خبرنگار که از او بحث عوارض زیست محیطی از مسافران گیلان را پرسیده بود ابراز داشته بود که «چنین طرحی در برنامه های دولت نیست، زیرا آنگاه همه استان ها چنین درخواستی را از ما خواهند داشت».
 
در حالی که گیلان باتوجه به گردشگر پذیر بودنش قابل مقایسه با استان های دیگر نبود و سالانه میلیون ها نفر در این استان رفت و آمد می کنند و بسیاری از شهرها چون رشت هیچگونه منفعتی از این حجم گردشگری ندیده اند و تنها شاهد بروز افزایش مشکلات محیط زیستی در گیلان هستیم که نمونه اش را در سراوان و بحران فاجعه بارش مشاهده می کنیم.

اما حال جالب است که سخنگوی گیلانی دولت در پاسخ به سوالی درباره علت افزایش عوارض خروج از کشور آن را نشانه مشارکت عمومی می داند که به گردشگری کشور کمک می کند. خیلی جالب است گردشگری کشور قرار است ناکارآمدی خود در جذب توریست خارجی را با گرفتن عوارض از مسافران ایرانی در خارج از کشور جبران نماید و در واقع هرکسی که قصد سفر به خارج از کشور را دارد تنبیه و جریمه کند.
 
آن وقت درخواست عوارض از مسافران در یک استان خودمان را این چنین بی اهمیت فرض کنیم و ندانیم که این سفرها بیشتر از آن که در شهری چون رشت درآمدزا باشد هزینه بر شده است. ما میتوانستیم با دریافت عوارضی که ماحصل همان کیسه زباله ای است که یک گردشگر در اینجا دور می ریزد صرف اصلاح وضعیت محیط زیست استان و شهرمان نمائیم اما دولت به دنبال آن است که از کسانی عوارض دریافت نماید که هیچگونه ضرری به آن ها نمی رساند و تنها به دلیل درخواست برای سفر به خارج از کشور باید هزینه بیشتری بپردازند و ودر جواب بشنوند که «دارندگی و برازندگی»
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
اصلا عوارض خروج برای چیست؟ وقتی برای مدتی از خدمات کشور استفاده نمی کنی چه عوارضی باید بدهی؟
اصولا باید عوارض را از وارد شوندگان به کشور گرفت که در طی مدت اقامتشان از خدمات عمومی کشور استفاده می کنند.
ممسن
|
Azerbaijan
|
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۲
سلام این یک نوع زورگیری دولت از هموطنان محسوب میشود . اینجانب به همراه خانواده پنج نفره در خارج از ایران زندگی میکنیم و اقامت داریم ۰ فرزندانم دانشجو هستند ، در کدام کشور دنیا مرسوم است که از کشور خودت با پرداخت هزینه و عوارض خارج بشوند ؟؟؟؟ ما چون وطن خود را دوست داریم سال چند بار مسافرت به وطن داریم یعنی پنج نفر در سال هر بار خارج شوند بایستی چهارصدو پنجاه هزار تومان بپردازند . چطور میتونیم رای خودمونو از اقای روحانی به ظاهر خدمتگزار پس بگیریم ؟؟؟؟؟؟ این یعنی ایرانیان هر چند سال یکبار بخاطر تحمیل هزینه ها به ایران بیایند ٫ پس وعده دعوت هموطنان به کشور چی شد؟؟؟؟؟؟
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
خوب اینهایی که هی میرن خارج و میان مگه غیر از اینه که همشون از رانتخواران و دزدها هستند؟ مگه کارگران و کارمندان و بدبخت ها می توانند با دلار ۴۲۰۰ تومن به خارج سفر کنند؟ اون بیچاره ها که حتی نان شب هم به زور گیرشون میاد و باید منتظر باشند تا ته مانده ی سفره ی آخوندها و وابستگان آنها را بلکه بتوانند بخورند. خوب پس هرچه هم که در کون آنها بکنند و ازشون عوارض بگیرند باز هم کم است. یک مشت ولگرد که برای ولگردی و عیش و عشرت به خارج می روند چشمشون کور عوارض آن را هم بپردازند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار