کد خبر: ۵۳۴۶۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱ 06 December 2017
تابناک / جام جهانی 2018 روسیه در یک قدمی ماست و دوباره شاهد درگیری احتمالی میان باشگاه ها و تیم ملی هستیم. مربی تیم ملی از ایده هایش می گوید. از اینکه ما چقدر از فوتبال روز دنیا عقب هستیم.
 
کی روش اعتقاد دارد باید روزهای بیشتری روی بازیکنان داخلی دعوت شده به تیم ملی کار کند تا فاصله میان فوتبال ما و فوتبال روز دنیا کمتر شود. برانکو ایوانکوویچ همانطور که انتظار می رفت، باز هم با مصاحبه جدیدش می خواهد برنامه های تیم ملی و کی روش را به چالش بکشد. برانکو اشاره کرده است که وحید امیری می تواند پا به پای بازیکن های اروپایی بدود و حتی می تواند بهتر از آنها باشد. ادعایی که می تواند در نوع خود جالب باشد. بر هیچکس پوشیده نیست که بازیکن های پرسپولیس به نسبت سایر تیم ها در لیگ ایران شرایط جسمانی بهتری دارند، اما آیا این پاسخ برانکو می تواند یک پاسخ منطقی به صحبت های کی روش باشد؟

برای اینکه بهتر متوجه ادعای برانکو شویم، بهتر است چند مورد دیگر را بررسی کنیم. علیرضا منصوریان زمان مربیگری در نفت تهران در یکی از کنفرانس هایش اعلام کرد که وحید امیری چیزی نزدیک به 12 کیلومتر در هر بازی دوندگی دارد. همانطور که می دانید وحید امیری در زمان حضور منصوریان در نفت، به تیم ملی دعوت شد و تبدیل به یکی از مهره های قابل اعتماد کی روش شد. ادعای دیگر در مورد دوندگی بازیکن ها در لیگ ایران را مربی بدنساز تیم سپاهان در فصل پیش داشته است. رافائل بدنساز برزیلی سپاهان با انتشار پُستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام مدعی شد که در دیدار این تیم برابر سیاه‌جامگان مشهد، بازیکنان سپاهان مسافتی بالغ بر 109.9 کیلومتر را در طول مسابقه دویده‌اند. رافائل فوگاگیرو برای اینکه اهمیت این موضوع را بیشتر روشن کند به آمار دوندگی بازیکنان یوونتوس ایتالیا و رئال مادرید اسپانیا در فصل جاری لیگ قهرمانان اروپا اشاره کرده بود که طبق آمار منتشر شده به ترتیب برابر تیم‌های دینامو زاگرب کرواسی و بورسیا دورتموند آلمان 107.8 و 105.6 کیلومتر دویده‌اند.

سپاهانی ها در فصل جدید هم چنین ادعایی را مطرح کرده اند. کرانچار در نشست خبری پیش از دیدار با سپید رود رشت اینطور از تیمش تعریف کرد: "از نظر دوندگی در بازی برابر پدیده ما از نظر دوندگی کمتر از آمار جهانی بودیم، اما در دیگر بازی‌ها حدود 10 الی 12 کیلومتر دویده‌ایم."برای اینکه داستان واضح تر شود اشاره ای هم به صحبت های امیر قلعه نویی می کنیم. قلعه نویی هم در آخرین سال حضورش در استقلال اینگونه از خریدهایش دفاع کرد: "بازیکنانی که ما به استقلال آوردیم به خاطر کیفیتشان بود. همین رضا عنایتی در بازی با سپاهان بیش از 11 کیلومتر دوید."یا حتی می توانیم ذوب آهن اصفهان را مثال بزنیم. پس از دیدار هفته نهم فصل گذشته ذوب آهنی ها اعلام کردند که میانگین دوندگی بازیکن های تیمشان 11 کیلومتر و 200 متر بوده است.

اما آیا این آمار صحیح است؟ به نظر می رسد همه این آمار دوندگی ها و ادعای مربیان درست است. اما این همه داستان نیست. میزان دوندگی یک بازیکن از دقیقه 1 تا سوت پایان می تواند ملاک قابل قبولی برای آمادگی بدنی یک بازیکن باشد؟ حقیقت این است که میزان این عدد فقط می تواند ما را گمراه کند. بازیکن ها در طول بازی می توانند راه بروند، آرام بدوند، سریع بدوند، یا اینکه دوندگی انفجاری داشته باشند.

چه کسی است که نداند کیفیت دوندگی بازیکن ها در جام جهانی با کیفیت دوندگی در لیگ ایران فرسنگ ها فاصله دارد؟ بازیکنی که در ایران 11 کیلومتر دوندگی دارد، می تواند در جام جهانی هم 11 کیلومتر دوندگی داشته باشد. اما سهم راه رفتن، دویدن آرام، دویدن سریع و استارت های انفجاری بازیکنی مثل وحید امیری با بازیکن مقابلش از اسپانیا و پرتغال برابر خواهد بود؟ اگر این سهمیه بندی ها برابر نباشد در بازی چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

کافی است به طور مثال وریا غفوری در 20 دقیقه پایانی نتواند در دوندگی های انفجاری خود با وینگر چپ یا مدافع چپ حریف برابری کند. کافیست وریا غفوری فقط چند صدم ثانیه از بازیکن رو به روی خود عقب بماند. اثر خستگی روی عضلاتش باعث شود فقط چند صدم ثانیه دیرتر پایش را جلوی سانتر بازیکن حریف بلند کند. آن ها به اندازه هم دویده اند، اما بازیکن حریف برنده است. او پیروز است چون کیفیت دوندگی بهتری در این 11 کیلومتر دویدن داشته است. این موضوع نمی تواند برای برانکو و سایر مربیان لیگ پنهان باشدکه کیفیت دوندگی در لیگ ما با استاندارد فوتبال روز دنیا فاصله زیادی دارد. به نظر می رسد هر دو مربی حقیقت را می دانند. کی روش حقیقت را به ما نشان می دهد اما برانکو می خواهد قسمتی از حقیقت را از ما پنهان کند. اینطور نیست؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار