بررسي روزنامه هاي گيلان:
وی افزود: به دلیل غیراقتصادی بودن شغل کشاورزی، جوان‌های روستایی تمایلی به ادامه شغل پدران‌شان ندارند که این مساله به بالا رفتن میانگین سنی کشاورزان منجر شده است. بسیاری از بهره‌برداران در حال مهاجرت به شهرها یا تغییر کاربری اراضی خود هستند، چراکه..
کد خبر: ۵۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۷ 16 February 2015

بازار رشت و حس صداقت و درستکاری
اکبر محبوبی فر در صفحه آخر سوال جواب و ستون چند لحظه زندگی نوشت:
دقیقا به خاطر دارم از فروشگاهی که خرید کرده بودم حدود دویست متر فاصله گرفته و به راسته زرگران رسیده بودم که صدایی توجه ام را جلب کرد؛ وقتی به سمت صدا برگشتم، دیدم صاحب فروشگاه است که نفس نفس زنان مرا صدا می زد، نمیدانستم چه اتفاقی افتاده کمی نگران شدم او بریده بریده گفت: شما کیف پول تان را روی میز جا گذاشته بودید، با حدس و گمان به این سمت آمدم و خوشبختانه شما را دیدم. ملاحظه بفرمایید چیزی کم و کسر نشده باشد!
قبل از آن که حرفی بزنم ادامه داد، بیست سال است کاسب همین بازارم، بیست سال برای خودش عمریست، شاید در مقایسه با فعالیت بازاری های قدیم چندان به نظر نیاید اما بی گمان عمر فعالیت من در بازار چندان هم کوتاه نیست، زشت و زیبا زیاد دیده ام و آموخته ام همه چیز در جهان نشانه است؛ کسی که خدا را از یاد ببرد، خود را از یاد برده است، شرط اول حضور در بازار و کسب و کار حفظ اعتبار و آبروست، عمر می گذر د و بیشمار آرزوهایمان همراه خودمان به خاک سپرده می شوند، لیکن همین لحظه هاست که به یادگار می ماند.
گفتم: می بخشید گاهی حافظه ام با من همگام نیست، جا می ماند خدا کند عاقبت بدی را برای من رقم نزند؛ از شما ممنونم که صداقت و درستکاری را به دیگران می آموزید و خوشحالم که هنوز هم می توان هر لحظه از زندگی را تبدیل به خاطره ای خوش کرد.
گفت: خدا همیشه هست هر دقیقه هر ثانیه با ما همراه است، ما باید قدر زمان حال را بدانیم که گذشته بر نمی گردد و آینده شاید نیاید و این نیز چند لحظه از زندگیست.

در ستون دیوار موش داره سوال جواب به قلم ن.غ می خوانیم:
از موزه اصفهان تا موزه گیلان
باخبر شدیم که: استان اصفهان به زودی صاحب موزه هنر میشود. این را گفتیم تا بگویم که از موزه های گیلان چه خبر؟ شرق و غرب گیلان و حتی جنوب (شهرستان رودبار) هرکدام با پیشینه تاریخی و تمدن چند هزار ساله از داشتن موزه محرومند، حالا موزههای اختصاصی پیشکش! ما میتوانیم موزه مخلوط و چند منظوره مثل موزه نقل و چند منظوره خیابان بیستون رشت داشته باشیم تا بتوانیم آثاری از دیرینه سنگی تا الان و از جمله عصر احمدی نژاد داشته باشیم! یک فرازمینی را به دام انداخته پوستش را کنده و خشک نموده و کلام گهربار شخصی وی در مورد گیلان را با زرناب نوشته و در موزه جای دهیم باور بفرمایید!
نوبخت نفر پنجم کابینه دولت روحانی!
خبر رسیده که در آخرین نظرسنجی از لحاظ محبوبیت در کابینه دولت حسن روحانی محمدباقر نوبخت رتبه پنجم را به خود اختصاص داده و ایشان بعد از آقایان و خانمها محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه حسن هاشمی وزیر بهداشت، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایستاده اند.همانطور که دیدیم سخنرانی دکتر نوبخت با اعتماد به نقش مضاعف در ۲۲ بهمن در رشت بی ارتباط با این نظرسنجی نبود.
ندیمی هم در مجلس پنجم شد!
خبر دیگه اینکه: مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور اخیرا از تعامل (بخوانید تقابل) مجلس با دولت رونمایی کرد! که از نمایندگان سوال کننده و تعداد سوالات از وزرا و … آمار ارائه نمود که در جدول رکورد داران سوال از وزرا ایرج یا ابوذر ندیمی از حوزه لاهیجان و سیاهکل با۲۶ سوال رتبه پنجم جدول را به خود اختصاص داده است! (تا پایان دیماه۹۳)
از نکات قابل تامل اینکه در میان ۱۰ نماینده رکورد دار سوال از وزرا ۷ نفر یا عضو جبهه پایداری بوده اند یا همسو با این جبهه! و سه نفر اصولگرا که ایرج ندیمی اصول گرای میانه رو خوانده شده است! و باز در ادامه جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد عضو جبهه پایداری و مهرداد بذرپاش همسو با جبهه پیداری بعد از ایرج ندیمی رتبه های هشتم و نهم را به خود اختصاص داده اند.
so-27

نسیم:زمین‌های کشاورزی هر روز آب می‌روند!

یک کارشناس کشاورزی انهدام شدید منابع آبی، اقتصادی نبودن شغل کشاورزی و نبود سیاست‌های منسجم در حوزه بازار و صادرات محصولات کشاورزی را از دلایل کاهش شش درصدی تعداد بهره‌برداران کشاورزی عنوان کرد و گفت: اگر به همین منوال پیش رویم وضعیت بخش کشاورزی بغرنج می‌شود.

روزنامه نسیم در ادامه نوشت:محمد قربانی اظهار کرد: کاهش شش درصدی بهره‌برداران بخش کشاورزی و کاهش ۶.۲ درصدی سطح زیر کشت اراضی زراعی چند سیگنال دارد که یکی از آنها به ریسک بالای شغل کشاورزی و جذابیت‌های بخش‌های غیرکشاورزی مرتبط است.

وی افزود: به دلیل غیراقتصادی بودن شغل کشاورزی، جوان‌های روستایی تمایلی به ادامه شغل پدران‌شان ندارند که این مساله به بالا رفتن میانگین سنی کشاورزان منجر شده است. بسیاری از بهره‌برداران در حال مهاجرت به شهرها یا تغییر کاربری اراضی خود هستند، چراکه در بسیاری موارد سود سپرده‌گذاری یک ساله در بانک‌ها بیشتر از سرمایه‌گذاری در طول یک دوره زراعی است.

این کارشناس کشاورزی با بیان این‌که دلیل دیگر به سیاست‌های کلان در حوزه‌ بازار و صادرات کشاورزی مربوط می‌شود، گفت: در حال حاضر سیاست‌های صادرات و واردات محصولات کشاورزی منسجم نیست به همین دلیل قیمت‌ها به کشاورزان دیکته می‌کند که کشاورزی را رها کرده و به شهرها بروند.

وی تصریح کرد: دلیل دیگر کاهش اراضی کشاورزی و تعداد بهره‌برداران به تخریب شدید منابع آبی بخش کشاورزی برمی‌گردد. طی سال‌های پرآبی، بهره‌برداران زیادی وارد بخش کشاورزی شدند که اکنون با کمبود منابع آبی از این بخش خارج شدند.

به گفته‌ قربانی یکی از سیگنال‌های بسیار ضعیف کاهش بهره‌برداران می‌تواند ارتقای توان تکنولوژیکی و سخت‌افزاری در این بخش باشد اما این سیگنال چندان قابل اتکا نیست، چرا که سطح زیر کشت اراضی نیز کاهش یافته است. ورود مکانیزاسیون، بازدهی را در واحد سطح بالا می‌برد و نیروهای انسانی را در چرخه نگه می‌دارد، نه این‌که منجر به مهاجرت آنها به شهرها و کاهش سطح زیر کشت شود. نیروهای انسانی بخش کشاورزی از تولید به خدمات نرفته‌اند بلکه به مشاغل غیرمرتبط مشغول شده‌اند.

وی با بیان این‌که اگر به همین منوال پیش رویم وضعیت بخش کشاورزی بغرنج می‌شود، گفت: با توسعه‌ غیرواقعی درخصوص ورود تکنولوژی آبیاری تحت فشار و قطره‌ای طی سال‌های اخیر، سطح استحصال از آب‌های زیرزمینی به شدت افزایش یافت. مازاد صرفه‌جویی نیز صرف توسعه‌ سطح زیر کشت شد که این مساله، تخلیه منابع آبی زیرزمینی را تشدید کرد.
۷۳۷۶۱Pag1pdf8img_54e0dc934aa42۱gol-27

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار