کد خبر: ۵۲۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۶ 23 November 2017
تابناک / مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان بابیان اینکه به دلیل کمبود فضای کتابخانه در استان گیلان فاقد کتابخانه مرکزی هستیم، گفت: علاوه بر شهرستان رشت، 5 شهرستان نیز از این موضوع رنج می‌برد لذا باید گفت، رشت با توجه به فضای مثبت مطالعه، رتبه شانزدهم را در خصوص کمبود فضای مطالعه در کل استان گیلان کسب کرده است.

هادی نوری عصر امروز در دیدار مسئولین و مدیران کتابخانه‌های عمومی استان  با نماینده ولی‌فقیه استان گیلان اظهار کرد: هفته کتاب و کتاب‌خوانی به دلیل گرامیداشت مقام عالم برجسته،  علامه طباطبایی از سوی نهاد  کتابخانه‌های عمومی کشور از ۲۰ آبان تا ۱ آذر مشخص‌شده است.

وی بابیان اینکه این نام‌گذاری به‌عنوان  عصاره و نماد  فعالیت‌هایی است که در کل سال انجام می‌شود، گفت: ایام بزرگداشت علامه بزرگ جهان اسلام علامه طباطبایی  به‌عنوان روز تجلیل از کتاب،  کتابداران و کتاب‌خوانان  اعلام می‌گردد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان بابیان اینکه ۱۰۷ کتابخانه عمومی در استان گیلان وجود دارد، خاطرنشان کرد:  ۸۴ کتابخانه به‌صورت نهادی ۲۲ کتابخانه مشارکتی و یک کتابخانه مستقل نیز در حال فعالیت است.

نوری بابیان اینکه در مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان گیلان ۲۴۵ نفر پرسنل مشغول به فعالیت هستند، افزود: ۱۹۰ کتابدار ۲۵ نفر در ستاد اداره کل، ۱۶ نفر رئیس شهرستان و چهارده نفر نیروی خدمات پشتیبانی  دست‌اندرکاران اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان می‌باشند.

وی بابیان اینکه بررسی شاخص‌های کتابخانه‌ای عمومی با چهار عنوان  معرفی می‌گردد، اولین شاخص را  تعداد اعضا کتابخانه‌ها عنوان کرد و افزود: ۵۴ هزار و ۱۰۰ فعال کتابخانه در حال فعالیت  هستند

نوری دومین شاخص را  تعداد کتاب دانست و   گفت: کتابخانه‌های استان گیلان  با یک‌میلیون و ۱۳۰ هزار جلد کتاب، دارایی فرهنگی خود را تقدیم متقاضیان می‌نماید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی  استان گیلان سرانه فضای مطالعه را بالغ‌بر ۲۷ هزار مترمربع فضای کتابخانه‌ای عنوان کرد و افزود: به لحاظ گردش کتاب نیز ۵۸۰ هزار  مورد امانت کتاب در کتابخانه‌ها به ثبت رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه از مجموع پرسنل کتابداران ۶۵ درصد بانوان و ۳۵ درصد آقایان می‌باشند در خصوص ساعات کار کتابخانه‌ها گفت: کتابخانه‌های عمومی استان از ساعت ۷ و نیم صبح آغاز به کارکرده و در غالب دو نوبت تا ساعت هفت و نیم شب ادامه خواهد داشت.

نوری با تأکید بر اینکه در برخی از شهرستان‌ها متناسب با مطالبه و درخواست مراجعان افزایش ساعت کتابخانه امکان‌پذیر است، بیان کرد:  در برخی از کتابخانه‌ها کتابداران از ۷ و نیم صبح تا ۱۱ شب مشغول به خدمت‌رسانی می‌باشند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان سطح کتاب‌ها را مخزن، مرجع  و کودک عنوان کرد و افزود:  شعار هفته کتاب امسال «آینده روشن با خانواده کتاب‌خوان» بوده است تا بر این اساس بستر فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور به‌صورت هماهنگ و همگام صورت بگیرد.

وی بابیان اینکه اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نشست‌های کتاب‌خوانی را با  همکاری آموزش‌وپرورش جهت آموزش  دانش آموزان برگزار می‌کند، اظهار کرد:  این  نشست‌ها یا  در مدارس برگزار می‌گردد یا اینکه دانش‌آموزان با حضور در کتابخانه‌ها از این کار فرهنگی بهره‌مند می‌شوند.

نوری بابیان اینکه جلسات نقد و بررسی، معرفی کتاب  و  فعالیت فرهنگی در کتابخانه‌ها انجام می‌گیرد، تصریح کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، کارگاه‌های مهارتی با رویکرد  مهارت‌های زندگی باهدف تأثیرگذاری فرهنگی در دستور این اداره کل قرار دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان از  برگزاری کتابخانه‌های قصه‌خوانی با حضور مادران خانه‌دار و آموزش قصه‌گویی برای فرزندان آن‌ها خبر داد و افزود:  تدوین برنامه توسعه ۵ ساله در بخش‌های عمرانی امور کتابخانه‌ها، برنامه بودجه اداری، مالی  و فرهنگی جهت انجام پروژه‌های لازم در استان را  سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم.

وی بابیان اینکه برش‌های زمانی یک‌ساله و ویژگی مکانی به این معنی که هر شهرستان باید بداند، چه فعالیت‌هایی را باید انجام دهد از شاخص‌های برنامه پنج‌ساله  دانست و خاطرنشان کرد: کتابخانه‌ها بر اساس در جه مورد شناسایی قرار می‌گیرند که کتابخانه خاتم‌الانبیا با درجه ۴ بالاترین درجه کتابخانه در استان گیلان است.

وی بابیان اینکه به دلیل کمبود فضای کتابخانه در استان گیلان فاقد کتابخانه مرکزی هستیم،  تصریح کرد:  علاوه بر شهرستان رشت، 5 شهرستان نیز از این موضوع رنج می‌برد لذا باید گفت، رشت با توجه به فضای مثبت مطالعه، رتبه شانزدهم را در خصوص  کمبود فضای مطالعه در کل استان گیلان  کسب کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اشاره به اینکه بر اساس قانون،  بودجه جاری کتابخانه‌ها بر اساس نیم درصد  درآمد شهرداری‌ها باید تأمین شود خاطرنشان کرد:  به دلیل نارسایی در این موضوع در استان، مشکلات زیادی را پیش رو داریم که امیدواریم با بررسی و دقت عمل مسئولان مربوطه این مسئله برطرف شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار