کد خبر: ۵۲۸۲۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱ 22 November 2017

تابناک / دهمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای شهر رشت عصر روز دوشنبه در عمارت شورای شهر رشت برگزار شد.

در این جلسه که به ریاست محمدحسن عاقل منش برگزار شد فرهام زاهد، محمد حسن علیپور و فاطمه شیرزاد دیگر اعضای کمیسیون فرهنگی، فاطمه قدیمی حرفه مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت، جمشید مرادی مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت، علیرضا حسنی رئیس سازمان فرهنگی و سجاد محجوب رئیس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری شهرداری رشت و مشاورین کمیسیون نیز حضور داشتند.

محمدحسن عاقل منش: موفقیت ها در نبرد با داعش حاصل خون شهدای ما است

 

در ابتدای این جلسه محمد حسن عاقل منش رئیس کمیسیون فرهنگی شورا، با اشاره به مناسبت های هفته گفت: گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی و راهکارهای موجود از مواردی است که حتما باید کمیسیون فرهنگی به آن بپردازد.

وی در ادامه به بازدید از برخی از کتابخانه های شهر اشاره کرد و افزود: شهرداری ها گام های موثری در این حوزه برداشته اند و امیدواریم همه ساله بودجه مناسبی برای این موضوع دیده شود.

عاقل منش با اشاره به نامگذاری یکی از بوستان ها به نام کتاب، گفت: جانمایی المان های مناسب با نام بوستان کتاب از جمله مواردی است که باید به کمک سازمان سیما منظر انجام شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به هفته وقف گفت: وقف صدقه جاری است. آنچه وقف می شود به یادگار می ماند. امروز وقف در حوزه های مختلف دیده می شود. مساجد، مدارس، کتابخانه ها، بیمارستان ها و ضرورت های روز بنا بر نیازهای روز جامعه وقف می شود و وقف محدود به نمونه های گذشته نیست. اما امروز سرانه فضای مطالعه پایین است و بهتر است به این مباحث نیز بپردازیم و در مشاوره با افراد خیر اشاره شود.

وی در خصوص هفته بسیج نیز اظهار داشت: بسیج یک موهبت الهی است که با فرمان امام راحل(ره) در ۵ آذر تشکیل شد و اهداف بلندی برای انقلاب ترسیم شد که در جهت تحقق این اهداف یکی از نهادهایی که بیشترین نقش را داشته اند و دارند نهاد بسیج است.

محمد حسن عاقل منش افزود: امروز حیثیت نظام تا حد زیادی مدیون بسیج است و حضور اقشار مختلف مردم در بسیج امیدها را زنده نگهداشته است. هر جا به حضور بسیج نیاز بود ورود کردند و با توان مضاعف و همکاری نهادهای رسمی بدون هیچ ادعایی عملکرد خوبی را از خود به یادگار گذاشته اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورا با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص بسیج اظهارداشت: بسیج یکی از برکات انقلاب و از پدیده های شگفت آور انقلاب است. با توجه به تضعیف ارتش، اگر در آن زمان بسیج تشکیل نمی شد بسیاری از مشکلات در زمینه دفاع از انقلاب و کیان اسلامی رفع نمی شد.

عاقل منش با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان بابک نوری هریس و علیرضا نظری تصریح کرد: همانطور که سردار سلیمانی قول داده بودند آخرین نقطه ای که باید فتح می شد توسط نیروهای مقاومت به تسخیر در آمد و داعش با زبونی از سوریه و عراق خارج شد و دیگر به شکل متمرکز شهر یا استانی را در دست ندارد. همه این موفقیت ها حاصل خون شهدای ما است. شهر ما فردا به استقبال دو شهید عزیز و دلاور می رود و یکی از این دو شهید بابک نوری هریس است که پدرشان از خانواده شهرداری است و شهید دیگر علیرضا نظری است که سالها در این مسیر گام برداشت و نهایتا به فیض شهادت نایل آمد.

 

محمد قاسمپور: تجلیل اوقاف و امور خیریه گیلان از واقفین استان در روز ۵ آذر/ واقفین در زمینه هایی مثل ازدواج جوانان نیز ورود کنند

محمد قاسمپور معاون فرهنگی و اجتماعی اوقاف و امور خیریه گیلان نیز طی سخنانی گفت: یکی از مشکلات جدی این است که فرهیختگان ما هنوز وقف را به خوبی نمی شناسند. در عرصه های مختلف برای پیشبرد اهداف می توان از ظرفیت های وقف بهره برد.

مشاور کمیسیون فرهنگی شورا افزود: در طول سال واقفینی داریم که اموالشان را وقف می کنند و به دو دسته تقسیم می شوند. یک گروه به اوقاف واگذار می کنند و یک گروه متولیانی در نظر می گیرند. تصمیم داریم تجلیلی از این عزیزان ۵ آذر در سالن کانون پرورش فکری به عمل بیاوریم.

وی با بیان اینکه ۹۴۱ بقعه متبرکه داریم تصریح کرد: از لحاظ فراوانی بقاع متبرکه بعد از فارس و مازندران سومین استان هستیم اما از لحاظ موقوفات استان چندان مطرحی نیستیم و وقف ها عمدتا مذهبی هستند و مسائلی مثل ازدواج جوانان چندان دیده نمی شود.

محمد قاسمپور با اشاره به انجمن یاوران وقف اظهار داشت: بسیاری از افراد کارهای خیری انجام می دهند اما حتی با هزینه های بیشتر مثل برخی اقدامات وقفی ماندگار نیست.

وی با اشاره به عدم تمکن مالی برخی افراد گفت: وقف مشارکتی بکی از راهکارهایی است که می تواند نیت افراد در وقف را محقق کند.

قاسمپور با بیان اینکه وقف به صورت چشمگیر نسبت به گذشته افزایش یافته است گفت: امروز تعداد وقف نسبت به گذشته افزایش محسوسی داشته است. در خصوص وقف مشارکتی هم یک نمونه مشارکتی آن در لنگرود بود که زمینی زراعی وقف شد.

 

جمشید مرادی: روابط عمومی شورا بودجه و امکانات کافی ندارد

در ادامه جمشید مرادی مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت دقایقی به ارائه گزارش عملکرد روابط عمومی پرداخت و گفت: جایگاه و اثرگذاری روابط عمومی ها بر کسی پوشیده نیست.

وی افزود: به روز رسانی پایگاه اطلاع رسانی، ایجاد گروه هایی در فضای مجازی به منظور اطلاع رسانی سریع تر، گروه های اطلاع رسانی، ارسال دعوتنامه، رصد سایت ها و رسانه ها و آرشیو ها، حضور و پوشش کامل جلسات شورا و کمیسیون ها، پوشش کامل اخبار اعضای شورا در سایر رسانه ها، صدور کارت خبرنگاری و تشکیل پرونده برای تک تک اصحاب رسانه، پوشش تصویری و تهیه آرشیو عکس از جلسات، تهیه و تنظیم روزانه پیام های اعضا در خصوص مناسبت ها نمونه ای از اقدامات روابط عمومی شورا در دو ماه اخیر بوده است که در گذشته نیز بسیاری از این موارد انجام می شد اما سعی کردیم آن را ارتقا دهیم.

جمشید مرادی در ادامه با اشاره به محدودیت فضای جلسه شورا گفت: پیشنهاد می دهم با توجه به محدودیت فضا و فیلمبرداری جلسات، عکس و فیلم پس از دقایق ابتدایی جلسات از طریق روابط عمومی شورا در اختیار رسانه ها قرار بگیرد.

وی با اشاره به الگوهای نوین روابط عمومی گفت: روابط عمومی شورا بودجه کافی ندارد و بسیاری از اقدامات نیاز به پشتیبانی بیشتر دارد.

جمشید مرادی با بیان اینکه این چنین هزینه هایی در راستای شفاف سازی و آگاهی بیشتر مردم هزینه خواهد شد افزود: این هزینه ها به نوعی سرمایه گذاری است.

مدیر روابط عمومی شورای اسلامی شهر رشت در خصوص نحوه ارتباطات مردمی توضیح داد: پیشنهاد می دهیم که سامانه پیامکی در خصوص ارتباطات مردمی راه اندازی شود تا بازخورد و نظرات مردم را هم داشته باشیم.

جمشید مرادی در تکمیل سخنان خود گفت: در این دوره دوماهه ۱۴۰ خبر ارسال شده است و هر خبری از اعضا به دست روابط عمومی رسیده در اسرع وقت منتشر شده است.

 

فرهام زاهد: برخی مسائل کلیت دارد و نباید از موضع شخصی اعضا مطرح شود

فرهام زاهد نیز طی سخنانی ضمن تشکر از روابط عمومی شورا گفت: روابط عمومی کاری تخصصی است نه سلیقه ای. زمینه سازی پیشنهادات روابط عمومی باید فراهم شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر رشت گفت: در حوزه خبر، تاثیر گذاری خبر و عدالت استفاده اعضا از سایت شورا باید دقت بیشتری شود و وابسته به جایگاه افراد در شورا نباشد.

فرهام زاهد تصریح کرد: نبود بودجه روابط عمومی فعالیت این حوزه را نباید به روزمرگی تبدیل کند. موارد پیشنهادی ارائه شود و اعضای شورا برای آن ردیف بودجه در نظر بگیرند.

وی افزود: با تغییر نفرات، انتظار می رود اثر تغییرات نیز دیده شود. عملکرد خوبی داشتید و امیدوارم با رعایت این نکات موفق عمل کنید.

فرهام زاهد همچنین تصریح کرد: برخی مسائل کلیت دارد و نباید از موضع شخصی اعضا مطرح شود. گاهی هم شاهد موازی کاری هایی هستیم.

 

محمدحسن علیپور: شورا همکاری لازم را با روابط عمومی ندارد

محمد حسن علیپور نیز در ادامه گفت: به عنوان کارشناس روابط عمومی حمایتم را از روابط عمومی اعلام می کنم.

وی افزود: روابط عمومی در جایگاه سازمان و خوشنامی آن نقش بسزایی دارد.

علیپور در ادامه به امکانات محدود و نیروی انسانی محدود روابط عمومی شورا اشاره کرد و گفت: اعضای شورا چه حمایتی از روابط عمومی شورا داشته اند؟ آیا به میزان کافی نیروی متخصص برای روابط عمومی در نظر گرفته اند؟ آیا امکانات کافی در اختیار روابط عمومی قرارداده اند؟

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه شورا با این حوزه همکاری لازم را ندارد افزود: آیا روابط عمومی شورا با این حجم از فعالیت ها در حوزه های مختلف باید با تعداد نفرات کم و در دو اتاق کوچک فعالیت کند؟

محمد حسن عاقل منش نیز گفت: روابط عمومی باید از یک سو فعالیت های اعضای شورا را به جامعه انتقال دهد و از سوی دیگر باید بازتاب نظرات مردم را به اعضای شورا انتقال دهد.

فاطمه قدیمی: بارگذاری ۴۲۳ خبر در ۸ ماه گذشته

 

فاطمه قدیمی حرفه نیز در ادامه به ارائه گزارش عملکرد مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت پرداخت و ضمن گرامیداشت یاد دو شهید گرانقدر مدافع حرم در ادامه سخنان خود گفت: تلاش های همکاران از خرداد سال ۹۴ تا امروز را ارائه می کنم و درخواست دارم روابط عمومی مناطق و سازمان ها نیز طی جلساتی توضیحات تکمیلی را ارائه دهند.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در ادامه به سوابق فراوان جمشید مرادی و علیرضا حسنی در حوزه روابط عمومی در ادوار گذشته اشاره کرد و گفت: حوزه روابط عمومی با داشتن ۱۷ مورد پست سازمانی در اسفند ۹۵ مصوب شده است و در حال حاضر با ۷ کارشناس و دو مسئول اداره فعالیت می کند.

قدیمی با بیان اینکه مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت از سه حوزه امور بین الملل، تشریفات و اطلاع رسانی و اطلاع یابی تشکیل شده است در خصوص آسیب شناسی منابع انسانی و منابع بودجه ای افزود: ۳ کلانشهر موفق به دریافت مرکز ارتباطات و امور بین الملل شدند اما شهرداری رشت علی رغم تمام پیگیری های صورت گرفته بدون داشتن معاونت مربوطه، این چارت را اجرا کرده است.

وی ضمن معرفی نیروهای حاضر در این حوزه گفت: در بخش امور تشریفات پس از آقای مرادی که به عنوان مدیر روابط عمومی شورا مشغول فعالیت شدند هنوز نتوانسته ایم نیروی مناسبی برای این حوزه شناسایی و جایگزین کنیم.

قدیمی با بیان اینکه در حیطه امور بین الملل مترجم و کارشناس امور بین الملل نداریم، گفت: یک نفر کارشناس ارشد ارتباطات داشتیم که دوهفته قبل استعفای خود را به دلیل کمبود امکانات ارائه داده است. اما علی رغم اینکه شهرداری به وجود چنین نیرویی نیازمند است کارگزینی نیز با استعفا موافقت کرده است و بنده مراتب مخالفت خود را با این موضوع اعلام می کنم.

وی افزود: در حوزه اطلاع رسانی کارشناسان ارتباطات، تحلیل محتوا، فناوری اطلاعات، تحقیقات محیطی، گرافیک، پژوهش و اخبار سنجی و آمار دیده شده است اما تنها دو کارشناس داریم و در حوزه تشریفات نیز به جای دو کارشناس یک کارشناس داریم.

فاطمه قدیمی با ارائه آماری از اداره اطلاع رسانی و اطلاع یابی گفت: در ۸ ماه سال ۹۶ ، تعداد خبر بارگذاری شده ۴۲۳ مورد بوده است.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با حوزه انفورماتیک درخصوص تغییر پورتال شهرداری گفت: به دلیل بدهی های قبلی هنوز این موضوع انجام نشده است و از نظر ما پورتال شهرداری رشت پورتالی پویا و تعاملی نیست.

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در خصوص سایر اقدامات انجام شده تصریح کرد: بحث خبرنگار شهروند با مذاکراتی با سازمان بسیج رسانه به منظور پوشش همه خبرنگاران انجام شده است. تدوین طرح پژوهشگر محله، راه اندازی فرهنگسرای رسانه به صورت مکتوب دیده شده و امیدواریم در برنامه و بودجه سال آینده مورد حمایت دوستان و رهنمودها قرار بگیرد.

فاطمه قدیمی با اعلام اینکه تمامی اتفاقات انجام شده در حوزه اطلاع رسانی به صورت مکتوب و با جزییات ارائه شده است اظهار داشت: در حوزه تبلیغات در سال ۹۶ تا امروز ۲۲۰ مورد در قالب بخش های مشارکتی با ارگان ها و نهادهای مختلف و حتی سازمان های داخلی شهرداری انجام داده ایم. با توجه به حذف بودجه روابط عمومی مناطق و کاهش زیاد بودجه روابط عمومی سازمان ها، به غیر از سازمان فرهنگی و سیما منظر، و همچنین کمیسیون ماده ۱۰۰ این تعداد مربوط به کل مجموعه شهرداری به جز دو سازمان است.

فرهام زاهد خواستار بررسی موضوعات مزایده ها و مناقصه ها و پرداختی به رسانه ها در جلسه ای غیر علنی شد

مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در ادامه قصد داشت در خصوص مزایده ها و مناقصه ها و همچنین رقم های پرداختی به رسانه ها گزارشی ارائه کند که با توجه به محدودیت زمانی جلسه فرهام زاهد خواستار ادامه بررسی در روز دیگری شد.

فرهام زاهد در این خصوص گفت: با توجه به اینکه مراسم وداع با شهید بابک نوری هریس برگزار خواهد شد خواهشم این است که ادامه توضیحات در جلسه ای دیگر مشابه جلسه دیروز با شهردار (که به صورت غیر علنی برگزار شد) در تاریخ مشخص به صورت تخصصی بحث شود و سوالات مطرح شود و پاسخ ها هم ارائه شود.

محمد حسن عاقل منش هم در ادامه گفت: بنابراین با نظر اعضا در جلسه ای فوق العاده در خصوص موضوعات مرتبط صحبت می کنیم و در جلسه ای خصوصی تر ادامه مباحث را پیگیری می کنیم.

کسب عنوان روابط عمومی برتر توسط مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت در سیزدهمین دوره سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی و تقدیم این لوح تقدیر به دو شهید روزهای اخیر گیلان

فاطمه قدیمی نیز در پایان گفت: در سیزدهمین دوره سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی که چهاردهمین دوره جشنواره برترین های روابط عمومی ایران است مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری رشت امروز به عنوان روابط عمومی برتر انتخاب شده است و در زمینه اطلاع رسانی و خلاقیت برگزیده شده است و این لوح تقدیر را به دو شهید عزیز گیلان شهیدان بابک نوری هریس و علیرضا نظری تقدیم می کنم./حرف تازه

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار