کد خبر: ۵۲۷۸۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۵ 21 November 2017
سخنگوی پارلمان زیمبابوه اعلام کرد که «رابرت موگابه» رئیس جمهور این کشور استعفا داد.

پیش از این پارلمان زیمبابوه به وی ۲۴ ساعت فرصت داده بود تا از سمت خود کناره گیری کند.

گفتنی است که «زانو پی‌اف» (ZANU PF) حزب حاکم کشور زیمبابوه در نشست پارلمان این کشور طرح استیضاح «موگابه» را ارائه کرد.

این در حالیست که به گزارش این خبرگزاری، حزب مخالف نیز موافقت خود با این طرح را اعلام کرده است.

لازم به ذکر است، «نیک منگوانا» (Nick Mangwana) نماینده «زانو پی‌اف» (ZANU PF) حزب حاکم کشور زیمبابوه در اروپا دیروز دوشنبه به خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرده بود که «رابرت موگابه» رئیس جمهور این کشور در صورتی که تا امروز استعفا ندهد، استیضاح خواهد شد.

این در حالیست که دوشنبه ۲۰ آبان ماه سال جاری، موگابه از رهبری حزب حاکم برکنار شد و جای وی را «امرسون منانگاگوا» معاون سابق وی گرفت که ماه میلادی گذشته (اکتبر) از سمت خود عزل شده بود.

در حالیکه روز یکشنبه هفته جاری اعلام شده بود «موگابه» رئیس جمهور زیمبابوه با کناره گیری از ریاست جمهوری این کشور موافقت کرده و قرار است به زودی از تلویزیون دولتی استعفای خود را اعلام کند؛ اما نطق تلویزیونی او بدون اشاره به این موضوع پایان یافت.

در همین رابطه، «گریس موگابه» همسر رئیس جمهور زیمبابوه نیز دوشنبه ۲۰ ابان ماه توسط «زانو پی‌اف» حزب حاکم این کشور اخراج شد.

ماجرا از آنجا آغاز شد که در ۲۳ آبان ماه سال جاری اخباری مبنی بر وقوع کودتای نظامی در جمهوری زیمبابوه اعلام شد.

بر اساس این خبر نظامیان ارتش زیمبابوه علیه «رابرت موگابه» رئیس جمهور این کشور کودتا کرده و کاروان نظامیان خیابان های اصلی «هراره» پایتخت این کشور را مسدود کرده بودند.

خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داده بود که دو تانک نظامی در کنار خیابان اصلی منتهی به پایتخت زیمبابوه مستقر شده اند.

پیشتر ژنرال «کنستانتینو شیوینگا» فرمانده ارتش زیمبابوه تهدید کرده بود اگر حزب حاکم این کشور دست از اقداماتی که به گفته او ثبات کشور را برهم می زند برندارد، ارتش وارد عمل خواهد شد.

این تهدید ها بعد از تصمیم رابرت موگابه برای برکناری معاونش «امرسون منانگاگوا» صورت گرفت. فرمانده ارتش این کشور گفته بود وقتی سخن از حمایت از «انقلاب» باشد همه باید بدانند که ارتش در دخالت تردید نخواهد کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار