کد خبر: ۵۲۷۲۹۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۰۶ 21 November 2017
تابناک گیلان /  در حالی که چند روز پیش یارانه آبان به عنوان هشتاد و یکمین مرحله پرداخت یارانه‌های نقدی به حساب سرپرستان خانوار‌ها واریز شد، اظهار نظرات در مورد هدفمندی یارانه‌ها ادامه دارد. انتظار می‌رود تا چند هفته دیگر بررسی بودجه سال ۹۷ در مجلس آغاز شود.
 
در چند سال اخیر همواره بخش عمده‌ای از مباحث بودجه‌ای حول یارانه نقدی گشته است، چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد یارانه نقدی ماهانه میلیارد‌ها تومان از منابع دولت را می‌بلعد و تامین آن نیازمند برنامه‌ریزی مدونی است. این در حالی است که در سال‌های اخیر اصل پرداخت نقدی یارانه‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که باید در شیوه پرداخت تغییراتی به وجود آید.
 
در چند روز اخیر نمایندگان مجلس این موضوع را بار دیگر مورد بحث قرار دادند. سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه عنوان کرد: «می‌بایست یارانه پردرآمدها و افرادی که نیازی به مبلغ یارانه‌های نقدی برای گذران زندگی‌شان ندارند، حذف شود.» با وجود تاکید بر هدفمند شدن یارانه‌ها به صورت واقعی یک عضو دیگر این کمیسیون می‌گوید: «۶۰۰هزار نفر به تعداد یارانه بگیران اضافه شده است.» از زمانی که بحث هدفمندی یارانه‌ها به صورت واقعی مطرح شده مدام شاهد اظهار نظرهایی در این باره بودیم که یارانه دهک‌های پر درآمد باید قطع و یارانه کم درآمدها باید افزایش یابد. گام‌هایی نیز در این مورد برداشته شده است، اما هنوز شاهدیم که‌درصد بالایی از مردم یارانه بگیر دولت هستند و اینکه اعلام شده که ۶۰۰‌هزار نفر به تعداد یارانه بگیران اضافه شده است،‌ نیز می‌تواند انحرافی در این زمینه باشد. در همین راستا، درحالی که نمایندگان مجلس در بودجه ۹۵ مصوب کردند که سه دهک بالای درآمدی از دریافت یارانه نقدی حذف شوند، این اقدام عملی نشد و باز هم این مساله به سال بعد موکول شده است،‌ چراکه چندی پیش رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از حذف یارانه سه دهک بالای جامعه در قانون بودجه ۹۷ خبر داد. با این حال باید منتظر ماند و دید که سرانجام، هدفمندی یارانه‌ها چه سمت و سویی پیدا می‌کند‌، آیا شاهد حذف دهک‌های پردرآمد جامعه خواهیم بود یا به‌طور مجدد شاهد افزایش جمعیت یارانه بگیران؟

حذف یارانه ثروتمندان در دستور کار

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که حذف یارانه ثروتمندان در بودجه سال آینده در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد. مهرداد لاهوتی اظهار کرد: طبق قانون هدفمندی، ۵۰‌درصد از درآمد هدفمندی باید به مردم، ۳۰‌درصد به تولید و ۲۰‌درصد به دولت اختصاص پیدا ‌کند، اما در سال‌های گذشته مغایر قانون عمل شده و شاهد این بودیم که دولت ۳۵‌هزار‌میلیارد تومان از محل درآمد هدفمندی را به یارانه نقدی اختصاص داده و ۱۱ تا ۱۲‌هزار‌میلیارد تومان نیز از بودجه عمومی دولت برای یارانه‌های نقدی اختصاص پیدا کرده است. او افزود: می‌توانیم با حذف یارانه دهک‌های بالا جلو پرداخت ۱۲‌هزار‌میلیارد تومان از بودجه عمومی دولت برای یارانه‌های نقدی را بگیریم و این مبلغ می‌تواند صرف کارهای عمرانی شود. نماینده مردم لنگرود در مجلس تصریح کرد: همچنین می‌توان یارانه دهک‌های اول و دوم و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی را قدری افزایش داد البته هنوز در این زمینه با دولت به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، اما امیدواریم تا پیش از ارائه لایحه بودجه به مجلس در این رابطه تصمیم مشترکی بگیریم.

یارانه پردرآمدها حذف شود

همچنین سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از پیشنهاد جدید نمایندگان برای حذف یارانه نقدی در سال ۹۷ خبر داد. محمدمهدی مفتح با انتقاد از دولت در حذف نکردن یارانه پردرآمدها، گفت: بر اساس آنچه در مجلس، در بودجه‌های سنواتی سال‌های قبل و امسال به دولت تکلیف شده، می‌بایست یارانه پردرآمدها و افرادی که نیازی به مبلغ یارانه‌های نقدی برای گذران زندگی‌شان ندارند، حذف شود. او افزود: در بودجه امسال ضوابطی قرار دادیم که دولت بتواند بر اساس آن، یارانه پردرآمدها را حذف کند، از آنچه در مجلس رأی‌گیری شده و اکثریت نمایندگان رأی داده‌اند، می‌توان استنباط کرد که نظر مجلس بر حذف یارانه‌ افراد پردرآمد است.

۶۰۰ ‌هزار نفر به یارانه‌بگیران اضافه شد

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تشریح جزئیات عملکرد شش‌ماهه دولت در هدفمندی یارانه‌ها از اضافه شدن ۶۰۰‌هزار نفر به جمعیت یارانه بگیران خبرداد و گفت: یارانه نقدی در سال۹۶ غیر هدفمند پرداخت شد. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه در سال ۹۶ دولت باید ۴۸‌هزار‌میلیارد تومان هدفمندی یارانه پرداخت کند، افزود: این مبلغ شامل ۳۳‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار، چهار‌هزار‌میلیارد تومان افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، چهار‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد تومان سلامت مردم، ۱۰۰‌میلیارد واکسن فلج اطفال، ۱۰۰‌میلیارد توسعه مراکز فوریت‌های اجتماعی،‌هزار‌میلیارد حمایت از تولید و اشتغال با اولویت جوانان و مسکن، سه‌هزار‌میلیارد تامین مواد اولیه قیر و‌هزار و پانصد و پنج‌درصد بند د تبصره یک این قانون می‌شود. این عضو مجلس در تشریح گزارش شش‌ماهه هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۶ افزود: درآمدی که در این شش ماه کسب شده ۲۴‌هزار و ۲۵۸‌میلیارد تومان است که ۱۱‌هزار و ۷۰۰‌میلیارد تومان از اصلاح قیمت کالاها و حامل‌های انرژی و ۱۲‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان از یارانه‌های مندرج در بودجه کسب شده است. او ادامه داد: در شش‌ماهه نخست سال ۹۶ از ۳۳‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان که باید تخصیص می‌یافت ۲۰‌هزار و ۶۹۰‌میلیارد تومان یارانه نقدی، ۹۴/۰ یارانه نقدی جا مانده، دو‌هزار و ۲۰۰‌میلیارد حمایت غذایی اقشار آسیب‌پذیر و ۳۰۰ میلیاردتومان برنامه حمایت اجتماعی پرداخت شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار