برخورد متفاوت «زاهدی» و «مرادنیا» با موضوع منطقه آزاد کردستان
کد خبر: ۵۲۵۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۶ 18 November 2017

استاندار سابق کردستان 23 تیرماه 95 در جلسه‌ای گفت «ظرف دو هفته آینده، منطقه آزاد کردستان به تصویب خواهد رسید؛ کار تمام است؛ مبارک باشد برای مردم»؛ پس از این گفته‌ها، مدیرانش برای او کف زدند! حالا و دقیقاً 16 ماه پس از گفته‌های «زاهدی»، استاندار جدید گفته باید برای مجاب کردن مجلس به تصویب لایحه مذکور تلاش کنیم؛ «مرادنیا» چطور از «کف‌زن»‌ها انتظار تلاش دارد، محل سؤال است؟

به گزارش تابناک کردستان، لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری و صنعتی، اواخر آذرماه 94 و اوایل بهمن‌ماه همان سال در صحن علنی مجلس مطرح شد ولی متأسفانه نتوانست رأی موافق نمایندگان را برای تصویب کسب کند.

اما رئیس جمهور، 14تیرماه 95 لایحه ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه‌مریوان و چند منطقه دیگر را بار دیگر و با طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس کرد؛ کلیات لایحه به دلیل مخالف بودن آن با برنامه پنجم توسعه، بر اساس ماده 117 آیین نامه داخلی مجلس، باید با دو سوم آرا به تصویب می‌رسید.

القصه؛ 23 تیرماه 95 یعنی تنها به فاصله چند روز از ارائه مجدد لایحه یادشده به مجلس، «عبدالمحمد زاهدی» استاندار وقت کردستان، در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان گفت: ««ظرف دو هفته آینده، منطقه آزاد کردستان به تصویب خواهد رسید؛ کار تمام است؛ مبارک باشد برای مردم»!

پس از این اظهارات غیرکارشناسی و غیرمسئولانه «زاهدی»، مدیران حاضر در جلسه به جای آنکه از وی سؤال کنند شما در چه جایگاهی هستید و بر چه اساسی ادعا می‌کنید دو سوم نمایندگان مجلس ظرف دو هفته آینده به لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی جدید رأی می‌دهند، برایش «کف» زدند!

دو هفته که هیچ گذشت و اتفاقی هم نیافتاد، حالا و 16 ماه پس از وعده محقق‌نشده استاندار سابق، استاندار جدید اظهارنظری درباره منطقه آزاد تجاری صنعتی کردستان داشته که قابل تأمل است؛ «بهمن مرادنیا» در جلسه بررسی موارد اجرای محدوده منطقه آزاد تجاری اقتصادی کردستان گفته: «باید تلاش کنیم مرکز پژوهش‌های مجلس را مجاب کنیم، تصویب منطقه آزاد تجاری اقتصادی بانه و مریوان، امکانات و توسعه را به منطقه خواهد آورد».

 خبر منتشر شده در پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری کردستان درباره جلسه، آنقدر ضعیف است که تحلیل نوشتن درباره آن تقریباً ناممکن است اما در باب این خبر حداقل می‌توان یک سؤال مطرح کرد و آن اینکه، چرا «مرادنیا» از مجاب کردن مرکز پژوهش‌های مجلس سخن به میان آورده است؟ بخوانید.

«مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی» به عنوان نهادی مستقل که اواخر سال 71 برای ارائه خدمات مستمر کارشناسی و مطالعاتی در کنار مجلس قرار گرفت، به درخواست کمیسیون اقتصادی، گزارشی 27 صفحه‌ای با عنوان «اظهارنظر کارشناسی درباره لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری صنعتی و دوازده منطقه ویژه اقتصادی» تهیه و 14 آبان‌ماه جاری، منتشر کرد؛ با این توضیح که کار مطالعاتی تهیه گزارش، در بازه زمانی 20 مردادماه 95 تا اول مهرماه 96 انجام شده است.

بررسی جامع گزارش منتشره در حوصله این نوشتار نیست اما نگاهی اجمالی به نکات مطرح شده در آن و نیز نتیجه‌گیری از تحقیقات به عمل آمده درباره مناطق آزاد تجاری صنعتی و لحاظ این نکته که برای تصویب طرح، اخذ نظر موافق دو سوم نمایندگان مجلس ضروری است، نشان می‌دهد که اگر قرار باشد نمایندگان به نظر کارشناسی مرکز پژوهش‌ها توجه کنند، دور از ذهن به نظر می‌رسد لایحه مناطق آزاد تجاری صنعتی در صحن علنی رأی اعتماد بگیرد و این همان نکته‌ای است که مورد توجه استاندار کردستان قرار گرفته و بر اساس آن «مرادنیا» بر تلاش برای جلب نظر مرکز پژوهش‌ها تأکید کرده و این دقت‌نظر مایه امیدواری است.

اما مگر همین مدیرانی که مورد خطاب «مرادنیا» قرار گرفته‌اند در چهار سال گذشته عهده‌دار امور نبوده‌اند و نتیجه عملکرد آنها روشن نیست؟ پس بر چه اساسی استاندار جدید انتظار دارد این مدیران «کف‌زن» برای رفع مشکلات کردستان تلاش کنند؟

و کلام آخر اینکه، به نظر می‌رسد اگر استاندار کردستان تنها این سؤال را از مدیران استان بپرسد که دلیل کف‌زدن‌شان برای «زاهدی» در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و پس از آن اظهار نظر پوپولیستی چه بود، دلیل بسیاری از مشکلات کردستان روشن خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
زمان کانی دینار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
دلیل کف زدن مدیران بسیار روشن است آنها مدیر و مداح استاندار بوده اند برای دریافت پاداش و بخشش از طرف ولی نعمت خود آنها که مدیر به اصطلاح امروزی خدمتگزار نبوده اند برای استان مانند شاعر سلطان محمود به شاعر دستور داده در مدح بادمجان شعر بگوید شاعر هم اطاعت کرده پس از چند روز سلطان دستور داده که در ذم بادمجان شعر بگوید باز هم اطاعت کرده سلطان گفته چنین و چنان شده یک بار مدح یک بار ذم این چه شعری است شاعر هم گفته من شاعر سلطانم شاعر بادمجان نیستم حالا بنده اگر بگویم درصد بسیار کمی از این مدیران خدمتگزار جناب زاهدی از مرکز پژوهشهای مجلس خبر داشته اند شاید بی راه نباشد آنها فقط خودشان مطرح هستند و از اینان انتظار داشتن آب در هاون کوبیدن است .
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
تنها راه ایجاد تحرک در مدیریت اجرایی استان اعمال تغییرات سنجیده و مناسب در مناصب کلیدی است تغییر و نوشدن در ذات خود سبب ساز پویایی و به تبع آن پیدایش امید در بهبود اوضاع اجتماعی است اما هر وضع موجودی در برابر تغییر مقاومت و سرسختی خاص و اغلب نهان در خود را دارد و برکندن ریشه های استوار شده بدی ها در دستگاه های اجرایی نیازمند همت عالی توام با حکمت در اعمال و اجرای قانون علی الخصوص بررسی عملکرد مدیران موجود در چند ساله اخیر است تغییر و ابقای هر مدیری اگر مستند به نامه عمل او نباشد رضایت افکار عمومی را در پی نخواهد داشت ناتوانان باید به دلیل ضعف عملکرد کنار گذاشته شوند و این ضعف عملکرد هم در معرض قضاوت همگان قرار گیرد تا فرصت ایفای نقش در امور اجتماعی برای دیگران هم فراهم شود اگر این همت و حکمت بود فبها والا .....
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
بنده به عنوان کارشناس یک اداره کل استان اخیرا در یک از جلسات استانداری با حضور آقای استاندار شرکت کردم، به وضوح میدیدم که برخی مدیران به جای انعکاس مشکلات و اظهار نظر کارشناسی درباره مشکلات حوزه مدیریتی خود تنها به دنبال اثبات خود به استاندار بودند. اینها مگر همان مدیران منصوب زاهدی در کردستان نیستند؟ کف زدن چنین مدیرانی برای وعده های پوچ استاندار سابق امری کاملا عادی بود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
چرا در گزارشتان به کارناوال های تشکر از زاهدی برای منطقه آزاد که در بانه به راه انداختند و برخی را برای دیدار و مثلا تشکر از او به استانداری آوردند نکردید؟ زاهدی استاد جنگ روانی بود 4سال یک استان را سرکار گذاشت و رفت. چه منطقه آزادی اینها 4 سال نتوانستند مشکل بازارچه سیف سقز را حل کنند حالا شما صحبت از منطقه آزاد میکنید؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
زاهدی هیچ کاری در کردستان انجام نداد و این سال های واپسین عمر را در این استان خوب استراحت کرد و این را همه ما می دانیم
البته به فرمایش وزیر کشور زاهدی کردستان را از نظر امنیتی خوب اداره کرد!
اما شما رسانه ها برای ما مردم بگویید استاندار جدید در این 40 روز که از حضورشان در استان گذشته چه کاری انجام داده اند؟
جلسات آقای مرادنیا با مدیرانی که در 4 سال گذشته چیزی جز مصیبت برای کردستان نداشته اند چه فایده ای دارد؟
خدا شاهد است من از صمیم قبل امیدوارم استاندار جدید به خاطر بومی بودن موفق باشد ولی هیچ نشانه ای برای امیدواری نمیبینم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۸
در خبری که خودتان درباره اظهارات چند روز قبل استاندار کردستان منتشر کرده بودید آقای مرادنیا گفته بود میزان جذب اعتبارات اشتغالزایی در ارزیابی عملکرد همه مدیران و فرمانداران اثرگذار است و چون جذب این اعتبارت تا پایان سال مهلت دارد بنابراین احتمال دارد استاندار کردستان حداقل تا پایان سال هیچ تغییر مدیریتی ایجاد نکند و مدیران فعلی کماکان در صندلی شان حضور داشته باشند و وضعیت استان هم به همین صورت فعلی باقی بماند
شهاب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۹
فقط منطقه ازاد نبود كه در اين چهار سال اقايان شعارش ميدادند زنجيره فولاد سيمان ديواندره ريل گذارى راه اهن همدان سنندج را در اين چهارسال مدام در جلسات مطرح ميكردند خدا وكيلى كدام عملياتى شد اينها را نبايد فقط زاهدى پاسخگو باشد تيم اقتصادى وى كه چهار سال استان را ... و هر نقدى را تخريب ميگفتند پاسخ دهند
کارمند استانداری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
جناب مرادنیا شما نباید انتظار تحول را با این تیم مدیریتی داشته باشید چون مسئول تیم یعنی ... 3 سال تمام با امکانات استانداری کردستان در تهران خوابگاه خورد و خوراک ماشین با راننده ماموریت با بیتوته بلیط هواپیما و........مشغول درس خواندن بودند که دکترا بگیرند همین افراد هوای همدیگر را داشتند و مدیران استان هم برای آنها کف و سوت میزدند رییس دفتر بیکاره استاندار به همت ... صاحب مدرک کارشناسی ارشد شد بدون اینکه حتی یک روز در کلاس حاضر شود همان ... که اقای رحیمی معاون اول رییس جمهور وقت ایشان را از معلمی روستاهای قروه وارد استانداری کرد و یک شبه اصلاح طلب تمام عیار و در خدمت زاهدی و میقانی سراپا گوش به فرمان بود مدیرکل اداری مالی شما یکی از ... اصلی میقانی بود که هر انچه را جناب رییس دفتر اراده میکرد الساعه فراهم بود شما لازم است اگر قرار است تحولی ایجاد نمایید اطرافتان را از این افراد خلوت کنید و یک تحقیقی هم از ریخت و پاش های این افراد بعمل اورید ببینید کارکنان زحمت کش استانداری و فرمانداریها برای 60ساعت اضافه کار چه زجرهای نکشیدند .میزان دریافتیهای مدیران نورچشمی میقانی را بررسی کنید و انوقت خیلی از موارد مشخص میشود ضمنا" ... گزارشات روزانه دفتر را به جناب میقانی در قزوین بصورت روزانه اطلاع میدهند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار