کد خبر: ۵۲۵۷۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۰ 17 November 2017
تابناک / بی تردید چای یکی از پرمصرف ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در سراسر دنیا است اما درعین حال باورها و تصورات غلط بسیاری درباره این نوشیدنی و خواص آن وجود دارد.

برای مثال بسیاری از مردم تصور می‌کنند که نوشیدن مقادیر زیاد چای باعث تیرگی پوست می‌شود، در حالی که این تصور کاملا اشتباه است. گروهی از متخصصان تغذیه در هند می‌گویند: چای در واقع منبع غنی از آنتی اکسیدانها است و چای سفید به کاهش چین و چروک‌های پوست، کمک می‌کند.

علاوه بر این، طبق مطالعه‌ای که اخیرا در دانشگاه آمریکایی توفتز انجام گرفته، مقدار آنتی اکسیدان موجود در چای تقریبا ۱۰ برابر بیشتر از هر نوع میوه یا سبزی دیگر است.

چند نمونه از شایعترین افسانه‌ها و باورهای اشتباه درباره این نوشیدنی پر خاصیت عبارتند از:

– افسانه شماره یک: چای سفید و چاه سیاه از دو گیاه جداگانه به دست می‌آیند. کارشناسان هندی می‌گویند چای سفید و سیاه هر دو از یک گیاه تهیه می‌شوند و فقط روند فرآوری آنها با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی انواع چای از یک نوع گیاه چای موسوم به «کاملیا سیننسیس» بدست می‌آیند. هر نوشیدنی یا دم کرده دیگری که از گیاه چای تهیه نشود، دیگر جزو فراورده‌های چای محسوب نمی‌شود و در واقع جوشانده‌ای از یک میوه یا گیاه دیگر است.

– افسانه شماره دو: چای سفید، سالم‌تر از چای سبز است. در واقع تمام انواع چای سالم هستند اما با این حال از نظر مفید بودن، چای سفید بیش از چای سبز خاصیت دارد. چون ذخیره آنتی اکسیدانی آن بیشتر است و حداقل میزان کافئین را داراست.

– افسانه شماره سه: افزودن شیر به چای تاثیری بر خواص مفید چای ندارد. بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده در مجله اروپایی قلب، افزودن شیر به چای، خواص مفید چای را خنثی می‌کند. در این گزارش آمده است که نوعی پروتئین موجود در شیر موسوم به کاسئین به پلی فنول‌های موجود در چای با عنوان کاتچین می‌چسبد و از فعالیت و اثر گذاری این پلی فنول‌ها جلوگیری می‌کند. به این ترتیب واقعیت این است که افزودن شیر به یک فنجان چای می‌تواند توانایی پلی فنول کاتچین در پیشگیری از بیماری قلبی را تخریب کند.

– افسانه شماره چهار: کافئین موجود در چای بیشتر از قهوه است. یک فنجان چای در واقع یک سوم یک فنجان قهوه،‌ کافئین دارد. طبق آزمایشات سازمان غذا و داروی آمریکا کافئین موجود در چای فقط زمانی بیشتر از قهوه است که مقدار کافئین در یک گرم قهوه خشک با یک گرم چای خشک مقایسه شود. اما اگر به شکل دم کرده مصرف شوند مقدار کافئین در دم کرده چای خیلی کمتر از قهوه است.

– افسانه شماره پنج: نوشیدن زیاد چای موجب کم شدن آب بدن یا به اصطلاح دی هیدراته شدن بدن می‌شود. چای یک نوشیدنی ادرار آور است اما تاثیر ادرار آور آن که ناشی از کافئین است، پس از یک دوره مصرف، کاهش می‌یابد. بعلاوه از آنجا که ۹۹ درصد چای را آب تشکیل می‌دهد در حفظ مایعات مورد نیاز بدن موثر است و می‌تواند آب بدن را در طول روز تامین کند. در بین تمام انواع چای به نظر می‌رسد که چای سفید بیش از بقیه به تامین آب بدن کمک می‌کند.

– افسانه شماره شش: چای برای دندان‌ها مضر است. مطالعات نشان می‌دهد که چای یک منبع طبیعی فلوراید است و فلوراید از مواد شناخته شده و موثر در تقویت مینای دندانها است که مقاومت مینای دندان را در برابر پوسیدگی افزایش می‌دهد. فلوراید هم چنین به کاهش شکل گیری اسیدهای ناشی از تعامل پلاک‌های دندانی با مواد قندی در دهان که عامل مهم پوسیدگی دندان‌ها است، کمک می‌کند.

– افسانه شماره هفت: چای، معده را اسیدی می‌کند. این باور عمومی که چای موجب اسیدیته معده و ترش کردن می‌شود کاملا اشتباه است. در واقع چای به دلیل اینکه حاوی آب زیاد است خاصیت مقابله با زخم‌های گوارشی را دارد.

– افسانه شماره هشت: چای باید برای داشتن طعم بهتر، جوشانده شود. در واقع چای را هرگز نباید بجوشانید چون طعم آن تلخ می‌شود و مصرف چای جوشیده می‌تواند باعث ایجاد زخم‌های گوارشی و ترش کردن معده شود. در عوض به جای جوشاندن باید چای را در آب داغ خیسانده یا دم کنید تا از تمام خواص مفید آن بهره مند شوید.

– افسانه شماره نه: چای باعث بی خوابی می‌شود. این تصور اساسا صحت ندارد چون آزمایشات تایید می‌کند که نوعی اسید آمینه و ماده طبیعی موجود در چای موسوم به ال – تیانین تاثیر مثبت روی بهبود کیفیت خواب دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار