گزارش ویژه ؛
تابناک گیلان / از بین 23 استانداری که تاکنون از هیات وزیران رای اعتماد کسب کردند، 7 اعتدالگرا، 8 نفر اصلاح‌طلب، 7 اصولگرا، 1 نفر باگرایش نامشخص سیاسی وجود دارد.
کد خبر: ۵۲۴۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱ 14 November 2017
تابناک گیلان / از بین 23 استانداری که تاکنون از هیات وزیران رای اعتماد کسب کردند، 7 اعتدالگرا، 8 نفر اصلاح‌طلب، 7 اصولگرا، 1 نفر باگرایش نامشخص سیاسی وجود دارد.

«همه افراد در دولت بدون استثنا زحمت کشیدند اما همه هم یک جور نبودند، مختلف بودند.

بعضی‌ها با همه توان آمدند. ما روستایی هستیم، به قولی بعضی‌ها گیوه را بر کشیدند و به میدان آمدند، آستین‌ها را بالا زدند و به میدان آمدند. اما بعضی‌ها پاشنه گیوه‌شان خوابیده بود و بر نکشیدند. لخ لخ کردند. یک مقدار راه آمدند و مسیر را آمدند و زحمت کشیدند.

ما در 4 سال دولت یازدهم، به دلایلی یک خورده سخت‌گیری نکردیم. یک عده وقتی به دولت حمله می‌شد، سخت‌شان بود دفاع کنند، خیلی نرم حرف می‌زدند و آرام. اگر در تنگنای 30 خبرنگار قرار می‌گرفتند، در آن تنگنا یک کلمه‌ای می‌فرمودند. حرف نمی‌زدند و سینه سپر نمی‌کردند ... ما بار سنگینی بر دوش داریم و هر کس آمادگی دارد این بار را بر دوش بکشد باید ‏داوطلب شود‏‏»؛ اینها بخشی از گلایه‌های حسن روحانی در ضیافت افطار با وزرا، معاونان، ‏استانداران و رؤسای سازمان‌های دولتی در خرداد ماه امسال است که نشانه تغییرات گسترده در دولت دوازدهم تعبیر شد؛ تغییراتی که با فرا رسیدن موعد معرفی گزینه‌های پشنهادی رئیس‌جمهوری برای وزارتخانه‌ها به پارلمان در سطح وزرا به وقوع نپیوست.

بعد از وزرا، نوبت انتخاب عالی‌ترین مقام اجرایی در سطح استان‌ها بود که شاید شاهد تغییرات احتمالی باشند. انتخابات استانداران به میانه که رسید مشخص شد رویکرد وزیر کشور اصولگرای کابینه دوازدهم نه تغییر استانداران بلکه جا‌به‌جایی آنان است.
گرچه هنوز استانداران، استان‌های خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی، زنجان، خوزستان، سمنان، قم، کرمان و همدان مشخص نشده‌اند اما از مجموع 23 استاندار منصوب شده، 10 نفر در دولت یازدهم استاندار بودند که در ابتدای دولت دوازدهم جابه‌جا شدند. 3 نفر در دولت یازدهم و 2 نفر در دولت‌های قبل از آن در جایگاه معاونت استاندار قرار داشتند که ارتقاء سمت پیدا کردند و استاندار شدند. 3 نفر نیز در دولت اصلاحات عالی‌ترین مقام اجرایی در یک استان را تجربه کرده بودند. 5 نفر باقی مانده اما در سطح استانداری با دولت یازدهم همکاری نمی‌کردند و مسئولیت‌های دیگری برعهده داشتند. از بین 23 استانداری که تاکنون از هیات وزیران رای اعتماد کسب کردند، 7 اعتدالگرا، 8 نفر اصلاح‌طلب و 8 اصولگرا وجود دارد.

مجید خدابخش، استاندار آذربایجان‌شرقی
یکی از 10 استاندار دولت یازدهم است که در دولت دوازدهم نیز حضور دارد اما در استانی دیگر. مجید خدابخش که در اردبیل متولد و بزرگ شده با روی کار‌ آمدن دولت تدبیروامید در سال 92 به وزارت کشور بازگشت و استاندار اردبیل شد. در دوران استانداری زین‌العابدین عطایی در آذربایجان‌غربی در سال 64 او در پست‌های معاون برنامه‌ریزی و سپس معاون عمرانی خدمت کرد. پس از درگذشت عطایی، خدابخش به آذربایجان شرقی رفت و در دوران استانداری اکبر پرهیزگار و علی عبدالعلی‌زاده در دولت‌های اکبر هاشمی‌رفسنجانی و سیدمحمد خاتمی معاون عمرانی استانداری بود. در دوران تصدی استانداری یحیی محمدزاده در آذربایجان‌شرقی خدابخش معاون سیاسی و امنیتی استانداری آذربایجان شرقی شد و مدتی را هم به عنوان سرپرست استانداری آذربایجان شرقی فعالیت کرد. فعالان سیاسی، مجید خدابخش را «اصلاح‌طلب معتدل» می‌دانند. بعد از انتخاب او به عنوان استانداری آذربایجان‌شرقی در دولت دوازدهم برخی از رسانه‌های استان با انتخاب تیتر «حضور بدل جبازاده در کاخ استانداری با رد گزینه‌های اصلاح‌طلبان» به استقبال خدابخش رفتند. اسماعیل جبارزاده، استاندار دولت یازدهم در آذربایجان‌شرقی بود که به حزب کارگزاران سازندگی نزدیک است و در دولت دوازدهم نیز با ارتقای پست به سمت معاون سیاسی وزیر کشور رسیده و جانشین علی‌اصغر احمدی‌ شده است.

محمدمهدی شهریاری، آذربایجان‌غربی
نماینده مردم بجنورد، جاجرم، مانه، سملقان و گرمه در مجلس هشتم بود. او از جمله نمایندگانی است که در انتخابات مجلس نهم از طرف شورای نگهبان رد صلاحیت شد و از سوی دیگر با عبدالرضا رحمانی‌فضلی ارتباط نزدیکی دارد. شهریاری در حالی در دولت دوازدهم عالی‌ترین مقام اجرایی در استان آذربایجان‌غربی شد که اصالتا اهل شهر آشخانه مرکز شهرستان مانه و سلمقان استان خراسان شمالی است. سال 92 نیز که احتمال انتصاب فریدون همتی (اهل ایلام) برای آذربایجان‌غربی می‌رفت با اعتراض نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی دولت عقب‌نشینی کرد و قربانعلی سعادت را که نیروی بومی این استان بود در راس استانداری آذربایجان‌غربی قرار داد.

اکبر بهنام‌جو، استاندار اردبیل
مرد 50 ساله همدانی در دولت دوازدهم به جمع استانداران اضافه شد و مانند محمدمهدی شهریاری، استاندار آذربایجان‌غربی، استانداری غیربومی محسوب می‌شود. بر سر اصولگرا یا اصلاح‌طلب بودن این گزینه عبدالرضا رحمانی‌فضلی برای استانداری اردبیل بحث است. کسی او را اصلاح‌طلب نمی‌داند اما بر اصولگرا بودنش نیز تردید وجود دارد. اما عدم رضایت اصلاح‌طلبان استانی از معرفی این چهره به عنوان استاندار اردبیل از یک سو و تبریک‌های پی‌درپی اصولگرایان به او پس از قرار گرفتن در این سمت، از نزدیکی بهنام‌جو به جریان راست حکایت دارد.

محسن مهرعلیزاده، استاندار اصفهان
در دولت اول سیدمحمد خاتمی استاندار خراسان و در دولت دوم اصلاحات معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان تربیت بدنی بود. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز در حالی به عنوان استاندار اصفهان برگزیده شده که زاده مراغه (آذربایجان‌غربی) است.

محمدعلی نجفی، استاندار البزر
او که به عنوان چهره‌ای اعتدالگرا توصیف می‌شود و در سابقه او عضویت در حزب اعتدال و توسعه به چشم می‌خورد در دولت یازدهم حسن روحانی استاندار گیلان بود. اصالتا گیلانی است و دارای مدرک دکتری مدیریت استراتژیک است که معاونت طرح و برنامه و اقتصادی سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی کیش، سرپرستی منطقه ویژه اقتصادی انزلی، معاونت برنامه‌ریزی و اداری مالی استانداری گیلان و عضویت در هیات مدیره و مدیرعامل چند شرکت بزرگ صنعتی و هلدینگ اقتصادی را در کارنامه خود دارد.

قاسم سلیمانی دشتکی،‌استاندار ایلام
این چهره اعتدالگرا نیز که زاده دشتک (توابع چهارمحال بختیاری) است در دولت اول حسن روحانی استاندار بومی چهارمحال بختیاری بود. سلیمانی از سال 76 تا 79، مدیرکل تعاون استان چهارمحال و بختیاری، از سال 79 تا 82 مدیرکل تعاون استان اصفهان و از سال 82 تا 83 نیز در سمت مدیرکل کار و امور اجتماعی استان اصفهان قرار داشت. او که سابقه عضویت در حزب کارگزاران سازندگی را در کارنامه خود دارد از سال 83 تا 85 نیز به مدت دو سال معاونت برنامه‌ریزی، اداری و مالی استانداری خراسان جنوبی بود.

عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر
عبدالکریم گراوند که متولد کوهدشت لرستان است، پیش از قرار گرفتن در راس استانداری آذربایجان، سرپرست استانداری بوشهر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار بوشهر، معاون مدیر کل سیاسی وزارت کشور بوده است. فرماندار ایلام، مدیر کل سیاسی انتظامی استانداری ایلام، فرماندار دهلران و فرماندار ایوان از دیگر سوابق مدیریتی گراوند است. از گراوند به عنوان یک نیروی اصلاح‌طلب میانه یاد می‌شود. بعد از پیروزی حسن روحانی در اردبیهشت ماه شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان بوشهر ،طی بیانیه‌ای ابتدا خواهان ابقای مصطفی سالاری در استانداری بوشهر شده اما در همین حال از رئیس‌جمهوری منتخب درخواست کرده بود در صورت تمایل به استفاده از سالاری در سطوح مدیریتی بالاتر، عبدالکریم گراوند را به عنوان استاندار بوشهر برگزیند.

محمدحسین مقیمی، استاندار تهران
در حالی که گزینه‌های مختلفی برای حضور در ساختمان استانداری تهران مطرح بود و از سوی دیگر برخی اخبار از ابقای حسین هاشمی در این سمت حمایت داشت اما عبدالرضا رحمانی‌فضلی؛ قائم‌مقام و معاون سیاسی خود در دولت یازدهم را به عنوان استاندار تهران انتخاب کرد. مقیمی علاوه بر برعهده داشتن سمت قائم‌مقامی وزیر کشور و معاونت سیاسی این وزارتخانه در دولت یازدهم، رئیس ستاد انتخابات نیز بود. او که از اصلاح‌طلبان میانه‌رو است، استانداری خوزستان در سال 72، استانداری خوزستان در سال 76 و همچنین استانداری مرکزی در سال 92 را در کارنامه خود دارد.

اقبال عباسی، استاندار چهارمحال بختیاری
پس از اینکه مجید خدابخش از در جلسه هیات دولت به عنوان استاندار آذربایجان‌شرقی برگزیده شد و از استانداری اردبیل خداحافظی کرد، وزیر کشور در حکمی اقبال عباسی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری را به‌ عنوان سرپرست این استانداری گماشت. با این حال این اصلاح‌طلب نزدیک به اعتدالگرایان در استانداری اردبیل نماند و عبدالرضا رحمانی‌فضلی او را به عنوان استانداری چهارمحال بختیاری به هیات دولت معرفی کرد. عباسی که در دوران دولت اصلاحات، مسئولیت فرمانداری در شهرستان‌های بیله سوار و مشگین شهر را در کارنامه خود دارد، در انتخابات ریاست جمهوری 96، رئیس ستاد انتخابات حسن روحانی در استان اردبیل بود.

محمد مهدی مروج الشریعه، استاندار خراسان‌جنوبی
زمستان 94 با حکم وزیر کشور به عنوان معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری خراسان‌رضوی در دولت یازدهم منصوب شد که مدیرکل برنامه‌ریزی و مدیرکل اقتصادی استانداری خراسان رضوی را پیش از آن بر عهده داشت. گرچه از او به عنوان گزینه فراجناحی یاد می‌شود اما مروج‌الشریعه مسئولیت معاونت برنامه‌ریزی استانداری سیستان و بلوچستان و معاونت برنامه‌ریزی استانداری خراسان رضوی در دولت‌های نهم و دهم را در کارنامه خود دارد.

دانیال محبی، استانداری سیستان و بلوچستان
گرچه پیش‌بینی می‌شد با توجه به رضایت از عملکرد علی اوسط‌هاشمی در استانداری سیستان‌وبلوچستان و همچنین تمایل مولوی‌ عبدالحمید، پیشوای اهل سنت این چهره اصلاح‌طلب در این سمت ابقا شود اما وزیر کشور هفته گذشته دانیال محبی را به عنوان استانداری سیستان‌وبلوچستان معرفی کرد و او با تصویب هیئت وزیران برای این مسئولیت انتخاب شد. محبی معاون سیاسی ـ امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان در دولت هشتم را نیز در کارنامه خود دارد.

اسماعیل تباردار، استاندار فارس
در دولت اول اصلاحات مدتی استاندار فارس بود و حالا بعد از گذشته دو دهه بار دیگر در این استان مشغول به کار شده است. اهل شهرستان گناوه در استان بوشهر است و از سال‌های 81 تا 84 هم استاندار بوشهر بود. تصدی شهرداری گچساران، معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویر احمد، معاون عمرانی استانداری فارس، معاون عمرانی استانداری بوشهر ، مشاور مدیر عامل مناطق آزاد کشور، مسئول عمران بنیاد مستضعفان، مدیر کل دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویر احمد، معاون برنامه ریزی و اقتصادی استانداری گیلان در کارنامه کاری این چهره اصلاح‌طلب دیده می‌شود.

عبدالمحمد زاهدی، استاندار قزوین
سیاست‌مدار اصلاح‌طلب بروجردی در دولت یازدهم حسن روحانی استاندار کردستان بود اما با تغییرات و تحولاتی که در دولت دوم شیخ اعتدال روی داد به قزوین رفت و جانشین فریدون همتی شد؛ هرچند برخی اخبار غیررسمی معرفی عبدالمحمد زاهدی به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور خبر می‌دادند. زاهدی در دولت‌های اصلاحات نیز استاندار، استان‌های مرکزی و چهارمحال و بختیاری بود.

بهمن مرادنیا، استاندار کردستان
عبدالمحمد زاهدی که از کردستان به قزوین اسبا‌ب‌کشی کرد، هیات دولت دوازدهم به بهمن مرادنیا به عنوان استاندار کردستان رای داد. این چهره اصولگرا نماینده حوزه انتخابیه بیجار در دوره هشتم مجلس بود و از حامیان محمود احمدی نژاد و از نزدیکان محمدرضا رحیمی معاون اول دولت او است که حالا در دولت تدبیر و امید کلید استانداری کردستان را تحویل گرفته است.

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه
با انتشار اخبار غیررسمی درباره معرفی هوشنگ بازوند به عنوان استاندار کرمانشاه، اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان حامی حسن روحانی به تهران سفر کردند تا مانع برکناری اسدالله رازانی شوند. این سفر اما جواب نداد و بازوند از هیات دولت رای اعتماد گرفت و به سمت استانداری کرمانشاه منصوب شد. بازوند گرچه در دولت یازدهم استاندار استان لرستان بود اما از عملکرد او در سطح استان رضایت چندانی وجود نداشت. حتی برخی از اصلاح‌طلبان استان معتقدند عملکرد بازوند و معاونت سیاسی‌اش باعث ناکامی اصلاح‌طلبان در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی شد.

علی‌محمد احمدی، استاندار کهکیلویه‌وبویراحمد
این چهره نزدیک به اصولگرایان پیش از این در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده دهلران حضور داشت اما زمانی که حکم استانداری کهکیلویه‌وبویراحمد را از عبدالرضا رحمانی‌فضلی دریافت کرد اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان استان نسبت به این انتخاب از دولت گلایه کردند؛ گلایه‌ای که در نشست احزاب و تشکل‌های سیاسی با استاندار کهگیلویه و بویراحمد نمایان و این نشست بدون حضور اصلاح‌طلبان و تنها با حضور چهره‌های شاخص اصولگرا برگزار شد.

سیدمناف هاشمی، استاندار گلستان
از اصولگرایان نزدیک به محمدباقر قالیباف است که در دوران مدیریت قالیباف در شهرداری تهران مسئولیت‌هایی همچون معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری، قائم مقام معاونت خدمات شهری، مدیرکل تشخیص و وصول درآمد را بر عهده داشت. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی به معاونت وزارت ورزش و جوانان منصوب و بعد از استعفای محمود گودرزی، سرپرست وزارت ورزش و جوانان شد. هاشمی در دولت اصلاحات نیز مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور بود اما در میانه راه برای شرکت در انتخابات شورای شهر تهران از سمت خود در وزارت ورزش استعفا داد و در انتخابات شورای شهر نیز در لیست اصولگرایان قرار گرفت؛ هرچند موفق به کسب رای مردم نشد.

موسی خادمی، استاندار لرستان
استاندار دولت یازدهم در کهکیلویه‌وبویراحمد بود که به دلیل رضایت نسبی از عملکرد او برخی از اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان به دنیال ابقای او در این سمت بودند اما او در دولت دوم حسن روحانی از هیات وزیران برای استانداری لرستان رای اعتماد کسب کرد. خادمی معاونت برنامه‌ریزی استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد و معاون استانداری بوشهر در دولت سیدمحمد خاتمی را نیز در کارنامه خود دارد.

مصطفی سالاری، استاندار گیلان
استاندار استان گیلان در دولت دوازدهم و در حال حاضر جوانترین استاندار دولت به حساب می آید. او در دولت یازدهم استاندار بوشهر بود که جایگزین فریدون حسنوند شد. گرایش سیاسی سالاری اعتدالی است و او تحصیلکرده لیسانس رشته حقوق، فوق‌لیسانس حقوق عمومی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران (با کسب رتبه اول)، دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت اجرایی دانشگاه بوردو فرانسه است و هم‌اکنون در رشته حقوق در مقطع دکتری در دانشکده حقوق دانشگاه تهران دانشگاه تهران تحصیل می‌کند.

سیدعلی آقازاده، استاندار مرکزی
از اعضای حزب اعتدال و توسعه، شهردار سابق کرج و مدیرعامل شرکت توسعه ایرانگردی و جهانگردی و همچنین معاون مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان مشغول بود. او را از یاران نزدیک سلطانی‌فر است و سابقه فرمانداری شهرستان‌های شازند و دلیجان را در کارنامه خود دارد.

محمود زمانی‌قمی، استاندار یزد
با حمایت طیف گسترده‌ای از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب در اردیبهشت ماه سال 94 جانشین محمدحسین مقیمی اولین استاندار دولت تدبیر امید در استان مرکزی شد. او که عضو هیأت مدیره بنیاد باران بود سال 92 در ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف عضویت داشت و مسئول هماهنگی امور استان‌های این ستاد بود. زمانی‌قمی همچنین استانداری ایلام، چهار محال و بختیاری، معاونت سیاسی استانداری همدان و سمنان و مدیرعاملی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان را در کارنامه دارد.

محمد اسلامی، استاندار مازندران
محمد اسلامی اوایل آبان ماه به عنوان بیست و دومین استاندار دولت دوزادهم به استانداری مازندران منصوب شد. اسلامی اهل اصفهان و دانش‌آموخته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان آمریکا در سال ۱۳۵۸ در مقطع کارشناسی و همچنین کارشناس ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه تولیدو اوهایو آمریکا در سال ۱۳۶۰ و MBA مدیریت جهانی هوانوردی مشترک دانشگاه رویال رودز کانادا و دانشگاه شریف در سال ۱۳۸۳ است. او جز معدود استاندارانی است که به تازگی به این سمت منصوب شده و قبلا در استانی این سمت را به عهده نداشته است. او با وجود آنکه چندان سابقه‌ای از فعالیتش در احزاب چپ و راست در دسترس نیست اما گرایش به جریان راست و اصولگرایان دارد.

فریدون همتی، استاندار هرمزگان
فریدون همتی اهل ایلام و استاندار هرمزگان در دولت دوازدهم ایران است. همتی در سال ۱۳۹۴ به مدت چهار ماه سرپرست استانداری قم را برعهده داشت و از آبان ۱۳۹۴ تا شهریور ۱۳۹۶ استانداری قزوین بوده است. او همچنین مشاور ارشد وزیر کشور عبدالرضا رحمانی فضلی است. همتی در مجلس هفتم نماینده حوزه انتخابیه ایلام، ایوان، شیروان، چرداول و مهران بود و مسئول اموراستان های دیوان محاسبات کشور و معاون حقوقی و پارلمانی دیوان محاسبات کشور را در کارنامه مدیریتی خود دارد. او را می‌توان به عنوان یکی از مدیران نمونه و پرنفوذ استان ایلام محسوب کرد که از مشی اعتدالی برخوردار است./ اعتماد آنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار