کد خبر: ۵۱۴۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸ 25 October 2017
تابناک / رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه چای ایرانی تنها چای بدون سم جهان است از اجرای طرح بیمه فراگیر چایکاران از سال آینده خبرداد.

محمد ولی روزبهان، رئیس سازمان چای کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت اظهار کرد: چای یکی از محصولات کشاورزی مهم و استراتژیک شمال کشور است.

 

وی با بیان اینکه به دلیل شرایط جوی و کاهش باران تولید برگ سبز چای امسال نسبت به سال گذشته 22 درصد کاهش داشته است گفت: سال گذشته شرایط آب و هوایی بسیار مطلوب بود و بدین سبب چایکاران 60 درصد بیشتر نسبت به سال ماقبلش برداشت کردند.

 

روزبهان اذعان کرد: امسال در اواخر شهریور با بارش باران و هوای معتدل بوته‌های با کیفیت بالا تولید شد و بدین سبب برداشت برگ سبز چای که تا ۳۰ مهر تعیین شده بود پنج روز دیگر تمدید شد.

 

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: تا به امروز107 هزار تن چای به قیمت 202 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

 

وی اضافه کرد: 65 درصد از هزینه چای شمال کشور حدود یکصد و 30 میلیارد تومان به حساب چایکاران واریز شده است.

 

روزبهان افزود: هزینه چای تا پایان خرداد امسال برای همه چایکاران پرداخت شده در واقع 55 درصد هزینه هر یک از چایکاران واریز شده است.

 

رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه 60 درصد پرداختی توسط دولت و 40 درصد توسط کارخانه دار پرداخت می شود خاطر نشان کرد: تاکنون پرداختی دولت یکصد و 20 میلیارد تومان بود که دولت 90 میلیارد تومان را پرداخت کرده است.

 

وی اضافه کرد: 80 میلیارد تومان هزینه پرداختی کارخانه‌دار بود که تاکنون 42 میلیارد تومان پرداخت شده است.

 

روزبهان با تاکید بر اینکه اگر کارخانه داری توان پرداخت هزینه برگ سبز چای خریداری شده را نداشته باشد، ادامه فعالیت اقتصادی برایش فراهم نخواهد شد گفت: بالای 90 درصد کارخانجات برگ سبز چای فعال هستند و حمایت‌های لازم از سازمان چای کشور انجام می شود.

 

رئیس سازمان چای کشور خاطرنشان کرد: 45 درصد برداشت برگ سبز چای در اردیبهشت ماه انجام می شود.

 

وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از دستگاه‌های دولتی از چای ایرانی استفاده نمی شود در حالی که چای شمال کشور تنها چای بدون سم جهان است.

 

روزبهان با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید از چای ایرانی استفاده کنند خاطرنشان کرد: با استفاده از چای ایرانی از کشاورزان و تولیدکنندگان داخلی حمایت خواهد شد.

 

رئیس سازمان چای کشور اظهار کرد: از سال 93 صندوق حمایت از صنعت چای در کشور راه اندازی شد، که تاکنون 42 هزار چایکار و 60 کارخانه‌دار چای عضو این صندوق بوده و 50 میلیارد تومان وام با بهره 4 درصد و گاهی بدون بهره دریافت کرده‌اند.

 

روزبهان در پایان از اجرای طرح بیمه فراگیر چایکاران خبرداد واذعان کرد: این طرح از سال آینده اجرایی خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار