کد خبر: ۵۱۲۷۹۸
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۱ 22 October 2017

تابناک / یکی از شهرهای سرسبز و توریستی استان گیلان شهر آستارا است که شهری ساحلی محسوب می شود و جاذبه های بکر و دیدنی زیادی را در خود جای داده است.

شهری که هم سبزی کوه های جنگلی و انبوه را دارد و هم از بیکران دریا بهره می برد و زیبایی بی اندازه ای دارد. اگر چه از نظر خیلی ها جاذبه های شهرهای شمالی ایران در دریا و جنگل خلاصه می شود اما اگر بدانید که جاذبه های دیگری هم مثل دریاچه متحرک آستارا وجود دارد مطمئنا فورا سفرتان را به آن آغاز می کنید، دریاچه ای که جا به جا می شود!

دریاچه متحرک آستارا
ایرانگردی:
ایرانگردی: بهترین جاذبه های دیدنی زنجان
تکیه معاون الملک، بزرگ ترین تکیه مینیاتوری جهان

یکی از شهرهای شمالی کشورمان که در استان گیلان قرار دارد، شهر ساحلی آستارا یا «آهسته رو» است که در واقع خیلی ها از نام دیگر آستارا بی خبرند چرا که آهسته رو نام قدیمی آستارا است و به این دلیل به این نام خوانده می شده است که به خاطر پس روی آب دریای خزر بخش هایی از آن به صورت باتلاق در آمده بود. آستارا یکی از توریستی ترین شهرهای ایران است که طبق آمارها در سال قبل ۴ میلیون گردشگر داشته است.

آستارا جذابه های دیدنی زیادی مثل جنگل و دریا دارد اما در ابتدا در این جا نمی خواهیم در این مورد آن ها صحبت کنیم بلکه می خواهیم در مورد یک جای منحصر بفرد تر به نام دریاچه ی متحرک بگوییم که آب آن مدام جا به جا می شود و دلیل آن هم تغییرات جوی است.

درباره ی دریاچه متحرک آستارا

این دریاچه که به آن تالاب استیل و یا دریاچه استیل هم می گویند، در استان گیلان و در شهر آستارا قرار دارد و وسعتی برابر ۴۸۱۴۲ متر مربع دارد. از آن جا که اطراف این دریاچه را زمین های سبز تشکیل می دهد جایی عالی برای اقامت گردشگران و برپایی چادر است. مسافرانی که در اطراف این دریاچه چادر زده اند گفته اند که برای استراحت در کنار دریاچه متحرک آستارا چادر زده بودند و اقامت کرده بودند که متوجه جا به جایی آب این دریاچه شده اند. در واقع آب این دریاچه به اندازه ای جابه جا می شود و متغیر است که گاهی درختان کوتاهی که در آن قرار دارد کاملا به زیر آب می روند و ناپدید می شوند و گاهی مانند قبل به بیرون می آیند و سر به بیرون می آورند.

دریاچه متحرک در آستارا

البته رخداد چنین پدیده ای برای بومی های این شهر چندان عجیب نیست اما گردشگرهایی که به آستارا و دیدن این دریاچه رفته اند و توانسته اند این تغییرات را ببینند بسیار حیرت زده شده اند. این تغییرات به خاطر تغییرات جوی اتفاق می افتد. یکی از ویژگی های دیگر دریاچه متحرک آستارا وجود ماهی های کپور و اردک ماهی در آن و پرنده های و مهاجر و کمیابی است که از اروپا به آن جا می آیند تا بتوانند زاد و ولد کنند. این دریاچه در سال ۱۳۸۴ به عنوان یکی از مناطق گرشگری برتر گیلان معرفی شد.

بهترین زمان بازدید از دریاچه متحرک آستارا

اگر کنجکاو شدید تا از این دریاچه جالب دیدن کنید باید بدانید که فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این تالاب دریاچه است. بعد از بازدید از این مکان می توانید سری به بازارهای محلی آستارا بزنید و از آن ها خرید کنید.

دریاچه استیل آستارا

دیگر جاذبه های گردشگری آستارا

شهر آستارا جاذبه های گردشگری زیادی دارد که در زیر به تعدادی از آن ها می پردازیم:

قله اسپیناس: اسپیناس بلندترین کوه آستارا با ارتفاع ۲۱۵۰ متر است که در پشت دریاچه متحرک آستارا قرار دارد و یکی از آبشارهای مشهور به نام آبشار لاتون از این کوه سرچشمه می گیرد.

روستای حیران: حتما تا حالا نام روستای حیران را شنیده اید از جاذبه های مهم توریستی ایران که در جاده ی آستارا به اردبیل قرار دارد و به دلیل طبیعت فوق العاده ای که دارد به یکی از جاهای پر طرفدار ایران تبدل شده است. محبوبیت این روستا به اندازه ای رسید کم در آن شروع به ساختن بناهای تفریحی شد و ایجاد تله کابین در ارتفاعات حیران یکی از آن اقدامات بود. ارتفاعات این روستا مسیرهای کوهنوردی مشهوری هم دارد که از آن ها می توان به مسیر علی داشی و آلما تله سی اشاره کرد.

گردنه حیران هم از چشمگیرترین جذابیت های آن است، گردنه ای که در اکثر مواقع سال زیر پوششی از مه پنهان شده است و این منطره در کنار چشم اندازهای سبز و دره ها و ارتفاعات پر از گل و درخت و دام هایی که در طبیعت در حال چرا هستند، چشم هر  بیننده ای را خیره می کند.

گردنه حیران

بازارچه ساحلی آستارا: این بازارچه در یکی از بهترین منطقه های آستارا و در کناره ی مرداب آستارا قرار دارد و خود این بازارچه با بامهای سفالینی که دارد بسیار جذاب است. بازاری که هنوز فرم سنتی خود را حفظ کرده است. مردم محلی آستارا به این بازارچه بساط می گویند و یکی از مکان های اصلی این شهر است که گرادشگران در ورود خود به آستارا حتما حداقل یکبار از آن دیدن می کنند.

ساحل صدف: یکی از اصلی ترین جاذبه های های گردشگری آستارا ساحل صدف آن است که به مرکز شهر هم بسیار نزدیک است و فقط یک ربع تا آن فاصله دارد و جایی امن برای شنا و ورزش های آبی است. این ساحل در ۷ کیلومتری آستارا و به سمت شهر تالش قرار دارد.

ساحل صدف

قلعه شیندان: آستارا آثار  تاریخی هم دارد که یکی از مهم ترین آن ها را می توان قلعه شیندان دانست قلعه ای که در ارتفاع ۱۸۵۰ متری از سطح زمین  روی کوهی به همین نام در حاشیه ی آستارا  اردبیل قرار گرفته است. در گذشته این قلعه محل آتشکده های بوده است به همین دلیل به آن شیندان می گویند که به معنای محل نور است. قدمت این قلعه به قبل از اسلام برمی گردد و در آن اتفافات تاریخی زیادی افتاده است که یکی از مهم ترین آن ها قیام حاکم تالش در زمان شاه عباس صفوی بوده است که حاکم اردبیل حدود ۹ ماه این قلعه را محاصره کرده بوده است.

قلعه شیندان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار