گزارش اجتماعی ؛
تابناک / چرا با بکارگیری صحیح و تخصصی این ظرفیت ها،موقعیت های شغلی مناسب و در نتیجه آن پیشرفت اقتصادی حاصل نمی شود؟چه کسی پاسخگوی این حجم از فارغ التحصیلان که در جست و جوی کار و به طبع پس از آن مسکن و ازدواج هستند خواهد بود؟ که متاسفانه بسیاری از آنان تنها به دلیل بیکاری به انحرافات جبران ناپذیر کشیده می شوند و این مسئله جای بسی تامل دارد.
کد خبر: ۵۰۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱ 16 October 2017
تابناک / چرا با بکارگیری صحیح و تخصصی این ظرفیت ها،موقعیت های شغلی مناسب و در نتیجه آن پیشرفت اقتصادی حاصل نمی شود؟چه کسی پاسخگوی این حجم از فارغ التحصیلان که در جست و جوی کار و به طبع پس از آن مسکن و ازدواج هستند خواهد بود؟ که متاسفانه بسیاری از آنان تنها به دلیل بیکاری به انحرافات جبران ناپذیر کشیده می شوند و این مسئله جای بسی تامل دارد.

این روز ها بیکاری تنها یک مشکل اقتصادی نیست، بلکه یک معضل اجتماعی،خانوادگی و فرهنگی است. اثرات منفی پدیده بیکاری به طور نگران کننده‌ای رو به افزایش است و یقینا استمرار چنین عملکردی چه در بعد معیشتِ فردی شخص بیکار و چه در بعد حیات اجتماعی جامعه، به تخریب اعتبار و ارکان آن ها خواهد انجامید به طوریکه می توان گفت:کاهش مهارت‌های شغلی،کم‌رنگ شدن ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی،آسیب‌های روحی و روانی،عدم تندرستی و مرگ و میر،تضعیف روابط فامیلی و اجتماعی،تشدید نابرابری‌های نژادی و جنسیت و کاهش انگیزه‌های کاری در آینده بخشی از آسیب های جبران نا پذیر بیکاری می باشد.

از سویی دیگر این مسئله زمانی حیاتی تر می شود که یک جوان طلایی ترین سال های زندگی خود را بجای کسب مهارت در دانشگاه ها برای کسب علم سپری می کند و پس از آن قطعا به دنبال جایگاهی مناسب برای ارائه این علم و خدمات آن می باشد و مشکل از جایی شروع می شود که بستری مناسب فراهم نشده باشد.

در حقیقت بیکاری فارغ التحصیلان در سال‌های اخیر از اهمیت خاصی برخوردار شده است. این موضوع زمانی به یک چالش اساسی تبدیل شد که کشور با رشد روز افزون جمعیت دارای تحصیلات عالی که به نوبه خود نتیجه افزایش بیش از حد ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بود، مواجه شد.در عین حال افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، منجر به عدم تعادل بین فرصت‌های شغلی موجود و نیاز واقعی بازار کار و جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی شده است.

با بیان موارد بالا حال اگر نگاهی به آمار های موجود در خصوص نرخ بیکاری کل کشور در مقایسه با استان گیلان داشته باشیم در می یابیم که طبق آخرین آمار، استان گیلان در حالی پس از کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان، بالاترین نرخ بیکاری در کشور را دارد که پس از تهران و البرز، بالاترین تراکم جمعیت کشور را در خود جای داده است و این یعنی در مقیاسی به کوچکی مرزهای گیلان، بیشترین جمعیت بیکار در کنار هم قرار گرفته‌ که امری بسیار نگران‌کننده است و این نگرانی زمانی تبدیل به یک تهدید می شود که در می یابیم بیشتر بیکاران استان دارای مدارک تحصیلی بالایی هستند و ایجاد اشتغال برای این قشر در استان به سختی تامین می‌‌شود.
 حال سوالی مطرح می شود که چرا علیرغم مواهب بیشمار خدادادی ظرفیت های اقتصادی استان گیلان مغفول و بی ثمر مانده است؟و چرا با بکارگیری صحیح و تخصصی این امکانات و ظرفیت ها موقعیت های شغلی مناسب و در نتیجه آن پیشرفت اقتصادی حاصل نمی شود؟چگونه میتوان صنعت کشاورزی،چایکاری،دریانوردی،پتروشیمی و هزاران نعمت دیگر را نادیده گرفت و تنها با صرف هزینه های هنگفت برای زیبا سازی های سطحی شهری و نه زیر بنایی کار را به اتمام رساند؟! چه کسی پاسخگوی این حجم از فارغ التحصیلان که در جست و جوی کار و به طبع پس از آن مسکن و ازدواج هستند خواهند بود؟ که متاسفانه بسیاری از آنان تنها به دلیل بیکاری به انحرافات جبران ناپذیر کشیده می شوند و این مسئله جای بسی تامل دارد!

حال آنکه مناطق دیگری از این سرزمین و حتی برخی کشور های دیگر با وجود تنها یکی از این مواهب موفق به کسب امتیازات فراوان در مسائل اقتصادی شده اند.اگر بخواهیم کمی دقیق تر بررسی کنیم استان گیلان ۹۲٫۱ درصد چای، ۳۷٫۶ درصد برنج، ۷۶٫۲ درصد فندق، ۸۵٫۱ درصد ابریشم، ۶۰ درصد بادام زمینی، ۲۱٫۴ درصد زیتون، ۲٫۷ درصد مرکبات، ۱۳٫۴ درصد گوشت ماهی خاویاری، چهار درصد گوشت مرغ، ۵٫۱ درصد گوشت قرمز، ۲۲٫۴ درصد آبزیان پرورشی و ۱۵ درصد خاویار کشور را تولید می کند.

این استان دارای بندری برای بارگیری و تخلیه کالا به ظرفیت ۶٫۵ میلیون تن در سال است و نیز با داشتن یک منطقه آزاد تجاری – صنعتی با شش نوع کاربری مختلف، فرودگاه بین المللی، گمرکات فعال و همچنین در دست ساخت بودن راه آهن بین قزوین، رشت، انزلی و آستارا برای تکمیل مسیر کریدور شمال – جنوب، مزیت ویژه ای به خود گرفته و بستر برای فعالیت های اقتصادی، آماده و مهیاست.

همچنین استان گیلان به عنوان یکی از زیباتــرین استانهای کشور به لحاظ جاذبه های طبیعی و گردشگری یاد می شود و سالانه میلیون ها نفر گردشگر به این استان رو می آورند.گیلان طبیعت و گردشگری با بیش از ۱۴ هزار کیلومتر مربع مساحت دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی کم نظیری چون جنگل های انبوه، شالیزارهای وسیع، زیستــگاه های پرندگان و آبگیر ها و رودها، سواحل چشم نواز دریای خزر، پارک های وسیع و انواع گیاهان کمیاب است.

و همچنین دریای خزر یکی از مهم ترین ظرفیت های دست نخورده استان گیلان است که قابلیت سرمایه گذاری اقتصادی و ایجاد اشتغال برای هزاران جوان متخصص و تحصیل کرده در عرصه ها مختلف گردشگری، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی را دارد که متاسفانه از دریای خزر خوب استفاده نمی شود.

در انتها می توان گفت: عدم بهره براری از مواهب خدادادی در استان گیلان بیانگر ضعف برنامه ریزی و مدیریت است که باید فکر اساسی در این زمینه انجام شود.باید دانست برای توسعه فقط به پول و اعتبار نیاز نیست، بلکه بکارگیری نیروهای تازه نفس و کارآمد و داشتن فکر، ایده، باور و انگیزه از نیازهای اصلی توسعه است.نباید فراموش کرد که گیلان علاوه بر تمامی موهبت های الهی بالا قابلیت ممتاز دیگری نیز دارد که آن نیروی انسانی تحصیل کرده و دارای تخصص بالاست که قطعا زمانی ظرفیت های اقتصادی داخل استان پر ثمر خواهند بود که از نیروی انسانی تازه نفس و متخصص استفاده شود.

برچسب ها: بیکاری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار