ایرانسل در اقدامی جدید در حال استفاده از فناوری VoLTE یا انتقال صوت بر بستر شبکه‌ی نسل چهارم است. در گام اول این شبکه در مشهد و تهران راه‌اندازی شده است.
کد خبر: ۵۰۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۹ 07 October 2017
به گزارش تابناک : ایرانسل در حال تغییر فناوری انتقال صدا در شبکه‌ی ارتباطی خود است. براساس اطلاعات ارائه شده، بزرگ‌ترین اپراتور دیتای کشور در حال راه‌اندازی فناوری انتقال صدا بر بستر شبکه‌ی نسل چهارم است. ایرانسل این فناوری جدید را در شهرهای مشهد و تهران راه‌اندازی کرده است و انتظار می‌رود در آینده‌ی نزدیک شاهد راه‌اندازی این فناوری در شهرهای دیگر نیز باشیم.

اما VoLTE چیست و چه تفاوتی با فناوری قبلی مورد استفاده برای انتقال صدا دارد؟ فناوری Voice over LTE همان فناوری انتقال صدا بر بستر شبکه‌ی نسل چهارمی است و برای پشتیبانی از مکالمه صوتی در شبکه‌های 4G یک فناوری ضروری است و بدون استفاده از آن نمی‌توان انتقال صدا را در شبکه‌های LTE انجام داد. اگر توجه کرده باشید، در صورتی که دیتای گوشی هوشمند روشن بوده و همزمان مکالمه‌ای برقرار شود، پیش از پیاده‌سازی این فناوری جدید، دیتای موبایل نیز تغییر کرده و ارتباط 2G یا 3G برقرار می‌شود، اما با استفاده از فناوری VoLTE‌ دیگر نیازی به انتقال به فناوری‌های قدیمی‌تر نیست و می‌توان صدا را در همان بستر 4G انتقال داد.

با استفاده از فناوری VoLTE می‌توان همزمان با انجام مکالمه‌ی صوتی، تصویر، فیلم، پیغام متنی یا هرچیز دیگری را در بستر اینترنت دریافت یا ارسال کرد. فناوری VoLTE ظرفیت بیشتری دارد به‌طوری‌که نرخ انتقال صدا و دیتا در شبکه‌ی 4G در مقایسه با شبکه‌ی 3G سه برابر بیشتر و در مقایسه با 2G تا ۶ برابر بیشتر است.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که پیاده‌کردن این فناوری از سوی ایرانسل به این معنی نیست که تمام کاربران می‌توانند از VoLTE بهره ببرند. حتی تمام گوشی‌هایی که از ارتباط 4G پشیبانی می‌کنند نیز دارای قابلیت VoLTE نیستند.

برای فعال کردن VoLTE روی گوشی‌های هوشمند ال‌جی کافی است تا وارد تنظیمات گوشی شده و پس از ورود به قسمت تنظیمات بیشتر یا همان More در قدم اول 4G‌ را فعال کرده و سپس با انتخاب شبکه‌های موبایل یا mobile Networks و وارد شدن به آن، VoLTE را فعال کرد.

در گوشی هواوی پی ۱۰ برای استفاده از VoLTE باید وارد تنظیمات شده و از قسمت اتصالات یا Connectivity روی گزینه‌ی بیشتر یا More کلیک کرده و پس از انتخاب Mobile Networks و GSM/WCDMA/LTE از بخش Mobile Mode، گزینه‌ی VoLTE‌را فعال کرد.

بنابر اطلاعات ارائه شده با وجود اینکه آیفون‌های اپل از چنین گزینه‌ای پشتیبانی می‌کنند، اما در حال حاضر امکان استفاده از این قابلیت روی گوشی‌های آیفون مهیا نیست و این گوشی‌ها نمی‌توانند از فناوری VoLTE استفاده کنند. برای فعال کردن این ویژگی روی گوشی‌های آیفون باید از مسیر Cellular>Cellular Data Option وارد تنظیمات شده و در صورت غیرفعال بودن LTE آن را فعال کرده و سپس Voice & Data‌را فعال کرد.

در صورتی که شما جزو مشترکان ایرانسل هستید، آیا این ویژگی برای شما فعال شده یا خیر؟







منبع : زومیت 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار